Vállalkozásellenes a magyar, a fiatalokban még van a remény

Van még teendő Magyarországon a vállalkozási kedv növelése és az önfoglalkoztatás iránti hajlandóság erősítése terén. Egy friss felmérés szerint Európában nálunk a legkisebb a hajlandóság arra, hogy valaki saját vállalkozásba fogjon.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vállalkozás? Kösz nem! Elutasító a magyar - Kép: Pixabay

A GFK legfrissebb, 24 országra, köztük hazánkra is, kiterjedő reprezentatív felmérésében annak járt utána, hogy milyen akadályokat látnak az emberek a saját vállalkozásuk beindítása előtt és milyen ösztönzők kellenének ahhoz, hogy egyre többen próbálják ki magukat önfoglalkoztatottként.

A kutatás legmeglepőbb adata, hogy a magyarok kimondottan vállalkozásellenesek. A 24 ország válaszait összevetve az derült ki, hogy nálunk a legkisebb a hajlandóság arra, hogy valaki saját vállalkozásba fogjon. Rajtunk kívül a románok, a portugálok, a spanyolok és az olaszok kedvét vette el leginkább a legutóbbi gazdasági válság attól, hogy komolyabban számoljanak az önfoglalkoztatás lehetőségével. Ezzel a csoporttal ellentétben az USA, Ausztrália és Dánia az a hely, ahol a lakosság kifejezetten lelkesen fog új vállalkozásba. Ennek fényében nem lehet csodálkozni a felmérés azon megállapításán sem, hogy a magyaroknál az ösztönözné a vállalkozások indítását, ha az állam még jobban beszállna azok finanszírozásába.

A hazai válaszadók 46 százaléka úgy ítélte meg, hogy a központi hitelek, pénzügyi támogatások segítenék leginkább őket az elindulásban. A helyzeten lendíthet a jegybank növekedési hitelprogramja, amelyhez most még egyszerűbben juthatnak hozzá a vállalkozások. Kisebb hányaduk (16 százalék) a képzések, oktatások megléte, míg 22 százalék a megfelelő családi, támogatói háttér esetén látná elképzelhetőnek a vállalkozásindítást. Beszédesek azok az adatok is, amelyek arról adnak tisztább képet, hogy mi riasztja el az embereket határainkon belül az önfoglalkoztatástól. A megkérdezettek döntő többségének a csődtől és a gazdasági válság hatásaitól való félelem jelenti a fő visszatartó erőt.

Honnan szerezzünk pénzt a vállalkozásnak?
Tőkét vagy hitelt nem könnyű szerezni a magyar vállalkozásoknak, bár a helyzet sokat javult az elmúlt években. Már a növekedési hitelprogram második szakasza pörög, ami keretében több mint elegendő forrás áll rendelkezésére a kisebb cégeknek is, mégsem mindenki kaphat. Honnan szerezzen pénzt ma egy vállalkozás?
A fiatalok látnak lehetőséget a vállalkozásban

Korosztály és iskolai végzettség alapján pedig az rajzolódik ki, mind a 24 országra vetítve, hogy a 30 év alatti fiatalok (77 százalék) és a felsőfokú végzettségűek (83 százalék) látnak igazán lehetőséget a saját vállalkozásban. Ugyanakkor mindent egybevetve reménykeltő az, hogy a hazai válaszadók nagyobb hányadának elvben vonzó alternatíva az önfoglalkoztatás. A munkáltatótól való függetlenség (35 százalék), az önmegvalósítás (27 százalék) és a megszerezhető kiegészítő jövedelem (27 százalék) miatt érzik úgy leginkább az emberek, hogy érdemes lenne vállalkozásba kezdeni. (A magyarok többsége egyébként a húszas évei végére érik pénzügyileg felnőtté.)

Szintén bizakodásra ad okot az, hogy idehaza az egyik legjellemzőbb kezdő vállalkozási formává a közvetlen értékesítés lépett elő az elmúlt két évtizedben. Ebben az ágazatban a Közvetlen Értékesítők Szövetségének adatai szerint megközelítőleg 870 ezren dolgoznak, akik évről-évre 50 milliárd forint forgalmat generálnak. A statisztikák alapján a többségük (73 százalék) nő, a 49 százalékuk részmunkaidőben végzi ezt a tevékenységet és az egyharmaduk az 50 év feletti korosztályt képviseli.

Ennek megfelelően jelentősen nem változtak a trendek a közvetlen értékesítés területén Magyarországon. Az ezen a területen dolgozók több mint a fele a wellness, közel negyedük kozmetikumok, 10 százalékuk étrend kiegészítők, míg 4 százalékuk háztartási termékek eladásával foglalkozik. A közvetlen értékesítésen belül pedig a multi level marketing rendszerben történő személyes eladás a legjellemzőbb módszer. Az üzletkötések 88 százaléka ebben a formában valósul meg.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo