Vállalkozásellenes a magyar, a fiatalokban még van a remény

Van még teendő Magyarországon a vállalkozási kedv növelése és az önfoglalkoztatás iránti hajlandóság erősítése terén. Egy friss felmérés szerint Európában nálunk a legkisebb a hajlandóság arra, hogy valaki saját vállalkozásba fogjon.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vállalkozás? Kösz nem! Elutasító a magyar - Kép: Pixabay

A GFK legfrissebb, 24 országra, köztük hazánkra is, kiterjedő reprezentatív felmérésében annak járt utána, hogy milyen akadályokat látnak az emberek a saját vállalkozásuk beindítása előtt és milyen ösztönzők kellenének ahhoz, hogy egyre többen próbálják ki magukat önfoglalkoztatottként.

A kutatás legmeglepőbb adata, hogy a magyarok kimondottan vállalkozásellenesek. A 24 ország válaszait összevetve az derült ki, hogy nálunk a legkisebb a hajlandóság arra, hogy valaki saját vállalkozásba fogjon. Rajtunk kívül a románok, a portugálok, a spanyolok és az olaszok kedvét vette el leginkább a legutóbbi gazdasági válság attól, hogy komolyabban számoljanak az önfoglalkoztatás lehetőségével. Ezzel a csoporttal ellentétben az USA, Ausztrália és Dánia az a hely, ahol a lakosság kifejezetten lelkesen fog új vállalkozásba. Ennek fényében nem lehet csodálkozni a felmérés azon megállapításán sem, hogy a magyaroknál az ösztönözné a vállalkozások indítását, ha az állam még jobban beszállna azok finanszírozásába.

A hazai válaszadók 46 százaléka úgy ítélte meg, hogy a központi hitelek, pénzügyi támogatások segítenék leginkább őket az elindulásban. A helyzeten lendíthet a jegybank növekedési hitelprogramja, amelyhez most még egyszerűbben juthatnak hozzá a vállalkozások. Kisebb hányaduk (16 százalék) a képzések, oktatások megléte, míg 22 százalék a megfelelő családi, támogatói háttér esetén látná elképzelhetőnek a vállalkozásindítást. Beszédesek azok az adatok is, amelyek arról adnak tisztább képet, hogy mi riasztja el az embereket határainkon belül az önfoglalkoztatástól. A megkérdezettek döntő többségének a csődtől és a gazdasági válság hatásaitól való félelem jelenti a fő visszatartó erőt.

Honnan szerezzünk pénzt a vállalkozásnak?
Tőkét vagy hitelt nem könnyű szerezni a magyar vállalkozásoknak, bár a helyzet sokat javult az elmúlt években. Már a növekedési hitelprogram második szakasza pörög, ami keretében több mint elegendő forrás áll rendelkezésére a kisebb cégeknek is, mégsem mindenki kaphat. Honnan szerezzen pénzt ma egy vállalkozás?
A fiatalok látnak lehetőséget a vállalkozásban

Korosztály és iskolai végzettség alapján pedig az rajzolódik ki, mind a 24 országra vetítve, hogy a 30 év alatti fiatalok (77 százalék) és a felsőfokú végzettségűek (83 százalék) látnak igazán lehetőséget a saját vállalkozásban. Ugyanakkor mindent egybevetve reménykeltő az, hogy a hazai válaszadók nagyobb hányadának elvben vonzó alternatíva az önfoglalkoztatás. A munkáltatótól való függetlenség (35 százalék), az önmegvalósítás (27 százalék) és a megszerezhető kiegészítő jövedelem (27 százalék) miatt érzik úgy leginkább az emberek, hogy érdemes lenne vállalkozásba kezdeni. (A magyarok többsége egyébként a húszas évei végére érik pénzügyileg felnőtté.)

Szintén bizakodásra ad okot az, hogy idehaza az egyik legjellemzőbb kezdő vállalkozási formává a közvetlen értékesítés lépett elő az elmúlt két évtizedben. Ebben az ágazatban a Közvetlen Értékesítők Szövetségének adatai szerint megközelítőleg 870 ezren dolgoznak, akik évről-évre 50 milliárd forint forgalmat generálnak. A statisztikák alapján a többségük (73 százalék) nő, a 49 százalékuk részmunkaidőben végzi ezt a tevékenységet és az egyharmaduk az 50 év feletti korosztályt képviseli.

Ennek megfelelően jelentősen nem változtak a trendek a közvetlen értékesítés területén Magyarországon. Az ezen a területen dolgozók több mint a fele a wellness, közel negyedük kozmetikumok, 10 százalékuk étrend kiegészítők, míg 4 százalékuk háztartási termékek eladásával foglalkozik. A közvetlen értékesítésen belül pedig a multi level marketing rendszerben történő személyes eladás a legjellemzőbb módszer. Az üzletkötések 88 százaléka ebben a formában valósul meg.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo