Újraélednek a bevásárlóutcák

A magyarországi kiskereskedelmi forgalom továbbra is egészségesen növekszik, az alig egy évig tartó vasárnapi boltzár feloldása is hajtotta a lendületet 2016 első félévében. Sorra nyílnak az új üzletek a korábban kiürült bevásárlóutcákban, de közben a plázáknak is jól megy a szekér.

 

 

Kép: Pixabay

A kereskedők bővítenének, de kevés az elérhető üzlethelyiség, így a bérleti díjak továbbemelkednek. Idén eddig a divatcégek voltak a legaktívabbak, majd a cipőkereskedők és a vendéglátók terjeszkedtek a legnagyobb mértékben – derül ki a világ legnagyobb ingatlan-tanácsadója, a CBRE legfrissebb Kiskereskedelmi Ingatlanpiac című kiadványából.

Magyarországon a modern kiskereskedelmi ingatlanállomány (a raktáráruházakkal együtt, a bevásárlóutcák nélkül) 3,8 millió négyzetmétert tesz ki. Ennek fele Budapesten és az agglomerációban található, ahol a legnagyobb területet (43%) a bevásárlóközpontok teszik ki, majd a raktáráruházak (41%) következnek.

Kihevertük a vasárnapi boltzárat
Négy hónap kellett a nagyobb üzletláncoknak ahhoz, hogy a vasárnapi kötelező zárva tartás eltörlése után kiheverjék a korábbi intézkedést. Ennyi idő kellett, hogy a vasárnapi forgalom elérje a másfél évvel ezelőtti szintet.
Plázák vs. bevásárlóuták

A kiskereskedelmi ingatlanok bérbeadása 2016 első felében 24 300 négyzetmétert tett ki: 79 esetben új üzletek nyitása, 10 esetben pedig a bérelt területek bővítése történt; az átlagos boltméret 275 négyzetméter volt. Összesen 76 önálló márka nyitott üzletet, amiből három Magyarországra újonnan érkezett nemzetközi márka volt. Az év második felében a CBRE várakozásai szerint 15 új üzlet nyitására kerülhet sor, mintegy 5400 négyzetméteren, ami összességében jelentős bérbeadási szintet jelez előre 2016-ra.

Az új üzletnyitások szinte egységesen oszlottak meg a bevásárlóközpontok és a bevásárlóutcák között 2016 első felében, bár a bérlői kereslet a későbbiekben egyre inkább az utóbbi területekre koncentrálódik, minthogy a budapesti bevásárlóközpontok nagy részében elfogytak a kiadható területek.

A budapesti bevásárló utcák is terjeszkednek, így a kiskereskedők a nem első osztályú lokációk iránt is egyre jobban érdeklődnek. Ezek a másodosztályú lokációk ‒ mint például a Szent István Bazilika környéke ‒ főként az éttermek számára vonzó, bár ma már a divattal és a kiegészítőkkel foglalkozó kereskedők is érdeklődnek iránta. Az étel/ital szegmens is jelentős arányt képviselt a bérbeadások terén: az éttermek és kávézók 84 százaléka bevásárlóutcákon nyitott új egységet, a fennmaradó 16 százalékuk pedig bevásárlóközpontokban.

Van élet a plázák után?
Az elmúlt ötven évben Amerikában a bevásárlóközpontok közösségi helyekből a régi vásárlói szokások emlékhelyeivé változtak át. Úgy tűnik, mégsem a bevásárlóközpontoké a jövő?
Lenyűgöző a bővülés

A lenyűgöző forgalombővülés folytatódott 2016 első felében is. A bevásárlóközpontok jellemzően 7–9 százalékos forgalomnövekedést könyveltek el év/év alapon. Számos nem élelmiszer-forgalmazó kiskereskedő pedig két számjegyű bővülést regisztrált a legtöbb bevásárlóközpontban. A látogatószám emelkedése is folytatódott a vasárnapi boltzár eltörlése, azaz 2016 márciusa óta: Budapest bevásárlóközpontjaiban átlagosan 4–6 százalékkal többen fordulnak meg, és így az átlagos vásárlói kosár is növekedett.

A kiskereskedők erős kereslete és a rendelkezésre álló területek szűkülése a legtöbb helyszínen a bérleti díjak emelkedéséhez vezetett. Az első osztályú bevásárlóközpontok bérleti díjai 65–90 euró/hó négyzetméterenként, amely 5–15 százalékos drágulást jelent egy év alatt. A másodosztályú bevásárlóközpontok esetében is jelentős, 10 százalékos díjemelkedés történt, a bérleti díjak 24–36 euró/hó között szóródnak négyzetméterenként. A vidéki városokban az első osztályú bevásárlóközpontok bérleti díjai 15 százalékkal, 30–50 euró/m2/hó szintre emelkedtek.

A bevásárlóutcák üzlethelyiségei is kelendőbbek lettek: a díjemelkedés 10-20 százalékos volt a Váci utcában és az Andrássy úton, így már megközelítik a válság előtti szintet. Továbbá a másodlagos bevásárlóutcákon is megindultak a díjak felfelé, ami jól tükrözi a növekvő kiskereskedelmi keresletet e lokációk iránt.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo