Új kolléga érkezett a céghez – milyen akadályok lehetnek?

Egy újonnan belépő munkatárs integrációjának hatékony megoldása rendszeres dilemmát okoz a vállalatoknak, mivel a munkavállalók igényei folyamatosan változnak. A technológiai fejlődés és a digitalizáció adta lehetőségek új helyzetet és szélesebb eszköztárat jelentenek a szakemberek számára, viszont a dolgozók elvárása minden esetben meghatározó jelentőséggel bír. Milyen akadályokba ütközhet egy munkavállaló bevonása a szervezetbe, és hogyan tudja egy vállalat ezeket a kihívásokat leküzdeni, megoldani?

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy új munkatárs integrációja nem az első munkanapon kezdődik, hanem már abban a pillanatban, amikor a cég ajánlatát elfogadja, a két esemény között pedig akár egy hónap is eltelhet. A munkaadó feladata ez idő alatt, hogy fenntartsa a kapcsolatot az új munkatárssal: fontos, hogy érezze, várják az érkezését, számítanak rá és a munkájára, ezzel a későbbi pozitív munkavállalói élmény is elősegíthető.

(Fotó: Pixabay)

Milyen a jó onboarding?

A belépő munkatárs integrálása a vállalat rendszerébe leginkább akkor hatékony, ha a folyamat gyakorlatközpontú és interaktív. A legeredményesebb módja ennek az „on the job” tréning, aminél az új kolléga figyelheti a mentort munkavégzés közben, így nem csak az elvégzett munkával, hanem a cég belső folyamataival, rendszerével és infrastruktúrájával is megismerkedhet. Ez a módszer különösen nagy előnyökkel járhat, mert így rövid idő alatt sok információt gyűjthetnek be a szervezet működéséről az új kollégák. Fontos, hogy ezek az információk később könnyen visszakereshetőek legyenek az új munkatárs számára, ezért érdemes digitális formában hozzáférhetővé tenni a segédanyagokat.

Az onboardinghoz kapcsolódik az informális beilleszkedési folyamat is, aminek az elején a vezetők és a munkatársak is tájékoztatást kapnak az új kolléga érkezéséről, szakmai és személyes hátteréről – például, hogy mi az illető hobbija. Ezekkel elősegíthetőek a későbbi beszélgetések.

Jelentős problémát okozott a cégeknek, hogy járványhelyzet miatt az újonnan érkező munkavállalók nem, vagy csak korlátozottan találkozhattak személyesen a közösséggel. Ilyen esetekben a dolgozói elköteleződés is nehezebben alakítható ki. Különösen fontos, hogy a korábbi közösségi programok, csapatépítők megmaradjanak. A szervezésnél a cégek kénytelenek alkalmazkodni az éppen aktuális helyzethez, de az online tér nem pótolja a személyes találkozókat.

A visszajelzéseknek kölcsönösnek kell lenniük

A cégvezetők és a HR szakemberek belülről másképp érzékelik a folyamatot, ezért fontos, hogy a visszajelzés a munkavállaló és a munkaadó között kölcsönös és rendszeres legyen. Ebből mindkét fél profitálhat, mert így nem csak a beléptetési folyamat fejleszthető, hanem a munkavállaló is úgy érzi, hogy fontos a véleménye, ez pedig elősegíti a későbbi elköteleződést.

„Az onboarding folyamathoz kapcsolódó igények a technológiai változásokkal párhuzamosan módosulnak, amihez a cégeknek rugalmasan kell alkalmazkodniuk annak érdekében, hogy pozitív munkavállalói élményt tudjanak biztosítani. A vállalat a leghatékonyabban úgy teheti ezt meg, hogy folyamatosan monitorozza ezeket a szükségleteket, a meglévő rendszerrel kapcsolatos visszajelzéseket pedig konstruktívan igyekszik beépíteni a stratégiájába” – mondta Galgóczi Krisztina, a Profession.hu HR Business partnere.
A kölcsönös visszacsatolás közvetlen formája a legkifizetődőbb, ehhez viszont a munkaadóknak gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók is érezzék, hogy biztonságban elmondhatják a véleményüket, amit később diszkréten kezelnek az illetékesek. Ha az illetőnek kellemetlen valamiért egy ilyen a szituáció vagy nincs olyan helyzetben, hogy közvetlen visszajelzést tudjon adni a feletteseinek, érdemes beiktatni egy mentort a folyamatba, aki tolmácsolja az észrevételeit a vezetők felé.

Csoportdinamikai folyamatok feltárása

A munkavállalók beilleszkedésében és a kollégák kapcsolatainak megerősítésében is jelentős szerepe van a csapatépítő programoknak. Ezeket célszerű irányítottan szervezni és külön erőforrásokat allokálni rájuk. A hosszútávú eredményesség érdekében a cégeknek ajánlott felmérniük saját belső szervezeti folyamataikat akár egy külsős szakember – például pszichológus – segítségével, hogy kiderüljön, melyek az integrációs folyamat gyenge pontjai.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo