Türelmet kérnek a kormánytól a fuvarozók

Az EKAER életbe lépéséig csak két hetük van a cégeknek, ezért két hónap türelmi időt kérnek a szakmai szervezetek. A rendszer egyébként véleményük szerint jóval hatékonyabb is lehetne, a jelenlegi megoldással százmilliárdos bevételtől esik el az állam.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a teljes magyar logisztikai szakmát tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) szerint az EKAER rendszer az eddig ismert formájában nem teljeskörűen alkalmas a kormány által kitűzött célok elérésére, és aránytalanul nagy ráfordítást igényel az érintett cégek részéről. Ráadásul az EKAER bevezetéséig alig két hét van hátra, így a társaságok nem tudnak a változásokra ilyen rövid idő alatt felkészülni. A logisztikai szakma ezért azt szeretné elérni, hogy az EKAER bevezetését a kormányzat két hónappal halassza el, biztosítva a megfelelő tesztidőszakot, illetve a logisztikai szakemberekkel együttműködve olyan komplex rendszert hozzon létre, amely ténylegesen alkalmas a kereskedelemben ipari szintű áfa- és adócsalások visszaszorítására, nem okoz jelentős többletadminisztrációt, több adóbevételt generál és növeli az ország versenyképességét.

Két hét semmire sem elég

Amennyiben a kormányzat a jelenleg ismert formájában vezeti be az EKAER rendszert 2015. január 1-jén, úgy jelentősen növekedni fognak a cégek adminisztrációs terhei és az ellátási rendszerekben komoly zavarok várhatóak. Ennek oka, hogy az eddig megismert rendszerben dupla adat-rögzítést kell végezni, azaz a fuvarlevelek, számlák és szállítólevelek adatait még egyszer rögzíteni szükséges az EKAER alá. Ezen kívül nemzetközi megállapodásokat kell módosítani, informatikai rendszereket kell átprogramozni, sok esetben külföldön levő fejlesztési felületeken, dolgozókat kell kiképezni, partnereket kell tájékoztatni, a rendszer olyan mennyiségű adatforgalmat fog generálni, amelynek működőképes feldolgozása, megfelelő tesztüzem nélkül elképzelhetetlen.

Tekintettel arra, hogy a bevezetéséig alig két hét van hátra, az érintett cégek erre ilyen rövid idő alatt képtelenek felkészülni. Ezért a rendszer bevezetése az eddig megismert formában komoly zavart és nagymértékű elégedetlenséget fog eredményezni az érintettek részéről. A jelentős többlet adminisztrációval járó költségnövekedést a vállalatok nem fogják tudni kigazdálkodni, mert nem rendelkeznek erre elkülönített tartalékokkal. Ez további versenyhátrányt okoz a jogkövető cégek számára a külföldi konkurenciával, valamint a nem jogkövetően működő hazai cégekkel szemben.

Most a fuvarozóknál vágja ki a biztosítékot a kormány
Habár az autósok nagy többsége éppen az M0-ás fizetőssé tételére figyel, a fuvarozókat jobban aggasztja az EKAER bevezetése. Az elektronikus árukövetési rendszer ugyanis brutális terheket rak a szállítmányozókra.
Az irány jó, de alaposan elő kell készíteni

„A logisztikai szakma jó iránynak tartja a kormányzat azon elképzelését, hogy jövőre elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert vezessen be az áfa- és adócsalások csökkentésére, amelynek célja az áruk útjának valós nyomon követése. Ugyanakkor ezek az intézkedések érinteni fognak mintegy kétezer, a logisztika valamennyi területén dolgozó céget és kihatással lesznek valamennyi termelő és kereskedő cégre is.” – nyilatkozta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke, aki egyben a LEF soros elnöke is.  „Ezért fontos a rendszer megfelelő előkészítése és bevezetése, más-különben nemzetgazdasági szinten is érezhető károkat fog okozni. Kiszámíthatatlan folyamatokat indít el valamennyi érintett szakmán belül, ami tovább gyengíti Magyarország gazdasági és logisztikai pozícióját a térségben.”– figyelmeztet a szakember.

A logisztikai szakma ezért megfogalmazta azokat a legfontosabb szempontokat, amelyeket az EKAER rendszer kialakításánál figyelembe kell venni:

A rendszert alkalmassá kell tenni a bizonytalan származású áruk kiszűrése mellett az engedély nélküli, útdíj fizetést kikerülő külföldi fuvarozók kiszűrésének hatékonyságának javítására.  Az EKAER jelenlegi formájában nem foglalkozik a mezőgazdasági termelők/fuvarozók, a csúcs logisztikát művelőktől teljesen eltérő infrastrukturális adottságaival és teljesen eltérő logisztikai igényeivel, amelyre szintén megoldást szükséges kidolgozni.

Az EKAER középtávú szakmai alapját az elektronikus számlázás, az elektronikus fuvarlevél, az elektronikus szállítólevél kell, hogy képezze. Ez a komplex informatikai rendszer hasonló elven működne, mint az online pénztárgépek. Megvalósulásával az e-útdíj ellenőrzéssel, a teherjárművek menet közbeni mérlegelésével együtt, a teljes számlázási, nyomonkövetési rendszer zárttá válna, így megfelelő ellenőrzési rendszerrel megtámogatva megszűnnének a kiskapuk és jelentősen lehetne fehéríteni a gazdaság ezen részét, továbbá az érintett cégeket (logisztikai, termelő, kereskedő) sem terhelné a többletadminisztráció. A komplex rendszer biztosítja a több 100 milliárdos forintos nagyságrendű adóbevételt, kevesebb adminisztrációval.

MIT LEHET KEZDENI AZ EKAER-EL?
A raktárosok, logisztikusok és beszerzők számára komoly fejfájást jelenthet, hogy mit kezdjenek egy más EU tagállamból érkezett szállítmánnyal, ha annak indításáról előzetesen nem kaptak információt, így azt az EKAER-ben sem tudták bejelenteni.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo