Szakmunkást keresnek, adminisztrátort találnak

Tavaly harmadával több cég álláshirdetései között böngészhettek az álláskeresők, mint 2014-ben, és a feltöltött hirdetések száma is 21 százalékkal emelkedett. A Profession.hu éves jelentése alapján a kereslethez hasonlóan a jelentkezések és regisztrációk száma is növekedett, legtöbben adminisztratív feladatokra pályáznak.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/scottchan

2015-ben havonta átlagosan 7.939 hirdetést adtak fel a Profession.hu felületén, ez az előző évi adatokhoz képest 21 százalékos emelkedést jelentett. A legtöbb hirdetést a szakmunka kategóriában adták fel (14%), ezt az értékesítés, kereskedelem (10,2%), illetve a gyártás, termelés követte (9,7%). Szembetűnő, hogy a gyártás termelés kategóriája az előző évben még első helyen szerepelt, 2015-ben azonban helyet cserélt a szakmunka kategóriájával. A csoportosított pozíciónevek alapján a legtöbb munkáltató könyvelőket, fejlesztőket, illetve IT munkatársakat keres.

Átlagosan havi 217.193 jelentkezést adtak be a különböző pozíciókra a felhasználók, viszont a kínálat és kereslet csak részben közelít egymáshoz: legtöbben adminisztratív, asszisztensi feladatkörben szeretnének elhelyezkedni (17%), de sokan pályáznak az értékesítés, kereskedelem (16%), illetve szakmunka (9%) kategóriában is. A jelentkezésekben megfigyelt változások némileg összhangban voltak a hirdetési kategóriák sorrendjének alakulásával, hiszen a tavalyi évvel szemben 2014-ben csak az ötödik legkeresettebb kategória volt a szakmunka.

„A gazdasági válság vége óta jelentős ütemben növekszik a munkavállalók iránti kereslet az online álláspiacon. Ezt a munkakeresők is észrevették és évről-évre bátrabban használják az interneten elérhető alternatív lehetőségeket önmaguk bemutatására. Az erre létrehozott nemzetközi közösségi oldalak mellett szisztematikusan keresik azokat a helyeket, ahol a cégek felfigyelhetnek rájuk” – mondta Martis István, a Profession.hu ügyvezető igazgatója.

Aki munkát keresett, jó eséllyel talált is
Tavaly az álláskeresők kétharmada három hónapon belül elhelyezkedett. A munkavállalók 36 százaléka már az első hónapban, 18 százalékuk 1-2 hónapon belül, míg 13 százalékuk a harmadik hónapban talált új állást.
Tízből négy hirdetésben fővárosi pozíciókba keresnek

2014-hez hasonlóan a megyék szerinti lebontásban a legtöbb hirdetést Budapesten (37%), Pest megyében (10,9%), illetve Győr-Moson Sopron megyében (5%) töltötték fel, de sok pozíciót hirdettek meg Fejér- illetve Hajdú-Bihar megyében is. A jelentkezések eloszlása is nagyjából hasonlóan alakult országszerte. A toborzócégek mellett a leggyakrabban hirdető cégek között olyan multinacionális vállalatok szerepeltek, mint a Tesco (2,6%) vagy a Bosch csoport (1,6%).

A munkáltatók hirdetéseikben a legtöbb esetben főiskolai (34%), illetve egyetemi (28%) végzettségű munkavállalókat kerestek, sok pozíciónál azonban nem volt kikötés a felsőfokú végzettség, minden negyedik állásnál elég volt a középiskolai érettségi. Ezzel szemben a jelentkezők csupán 20 százaléka rendelkezett felsőfokú, 38 százaléka pedig középfokú végzettséggel.

A nyelvi előfeltételeket vizsgálva kijelenthető, hogy a feladott hirdetések 30 százaléka nem várt el nyelvtudást, de 14 százalékukban az angol felsőfok, 13 százalékban pedig angol középfok szerepelt jelentkezési feltételként. A második legnépszerűbb nyelv a német volt, de csak megközelítőleg harmadannyi hirdetésben szerepelt, mint az angol nyelvtudás.

Főleg a fiatalok pattognak
Az országon belül a pályakezdő, a vezetői állásban dolgozó, valamint az agráriumban tevékenykedő munkavállalók a legmobilisabbak. Az új munkahellyel járó lakóhelyváltás a hölgyek körében népszerűbb, bár közöttük jóval magasabb azok aránya, akiket nem pusztán az új lehetőség, hanem a jobb egzisztenciális körülmények motiválnak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo