Az autóiparban 2010-ben elindult növekedés – melynek haszonélvezői a beszállítók voltak – megtorpant. Az árbevétel 2015-ben már jóval alacsonyabb volt, mint korábban. „Az autóipari beszállítók első látásra jó formában voltak, rekordnyereséggel – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. – Ám a lassuló bevételnövekedés mellett a jövőben meg kell birkózniuk az egész világon erősödő piaci bizonytalansággal, és szembe kell nézniük a forradalmi technológiai változásokkal is.” (A magyar autóipari beszállítóknál egyébként sincs kolbászból a kerítés)
A globális járműgyártás mérsékelten növekszik
A Lazard és Roland Berger közös tanulmánya szerint a globális járműgyártás 2016-tól mérsékelten, éves szinten mintegy 2 százalékkal fog nőni. „A beszállítóknak új alapokra kell támaszkodniuk, hogy stabilizálni vagy növelni tudják a profitot, és továbbra is felkészültnek kell lenniük a váratlan makrogazdasági eseményekre, amelyek jelentős keresletcsökkenéshez vezethetnek” – nyilatkozta Christof Söndermann, a Lazard Igazgatója. A kínai piacon eddig tapasztalt két számjegyű növekedés mára a múlté, nagyon kérdéses a piac alakulása Brazíliában és Oroszországban. A Brexit is újabb bizonytalanságot hoz Európába.
Mert még sok a technológiai akadály, és nincsenek a fogyasztókat meggyőző üzleti esettanulmányok, a helyi, országos és nemzetközi hatóságok emissziós szigorításai várhatóan gyorsítják a fejlődést. „Arra számítunk, hogy az elektromos járművek piaca hét-tízszeresére nő a következő évtizedben, ami a potenciális elektronikus erőátviteli berendezések iránti kereslet jelentős növekedéséhez vezet, miközben a hagyományos belső égésű motor egyre inkább általános árucikké válik” – jelentette ki Schannen Frigyes. A gépjármű-vezetést támogató alkatrészek piaca ötszörös növekedés előtt áll, az iparág értéke 2025-re eléri a 30 milliárd eurót, s ezért kiélezett verseny várható, különösen a technológiai óriások között.
Az egyre bonyolultabb és költségesebb erőátviteli berendezések, valamint az e-mobilitás lassú elterjedése miatt a beszállítók üzemi eredménye az iparági átlag alá, 6,9 százalékra csökkent. Ezzel szemben az alvázak beszállítói profitáltak a gépjármű-vezetést támogató rendszerek elterjedéséből, és 7,7 százalékos üzemi eredménynövekedéssel a gumiabroncs-gyártók mögé kerültek az iparági ranglistán. Nemcsak szakterületenként, de régiónként is jelentősek a különbségek. Míg az európai beszállítók jelentősen profitálnak technológiai fölényükből, addig a kínai beszállítók eredménye visszaesett az erősödő hazai verseny miatt. Terméktől és régiótól függetlenül, a siker kulcsa az innováció – de nem feltétlenül ez az egyetlen tényező. „Az innovátorok átlagosan 2 százalékkal előzik meg a feldolgozói specialistákat a jövedelmezőség terén” – magyarázta Schannen Frigyes. Ennek ellenére a vezető feldolgozó specialisták olyan profitmargint is elérhetnek, mint a vezető termékfejlesztők.
A portfóliókezelés jelentősége nő
Annak érdekében, hogy az egyre kiszámíthatatlanabb és gyorsan változó környezetben sikeresek legyenek, a beszállítóknak rugalmasabbnak és agilisabbnak kell lenniük.. „Már nem elég csak a hagyományos területek fejlesztésére összpontosítani – hívta fel a figyelmet Schannen. – A haszon az új technikai területekről érkezik, és a beszállítóknak olyan szereplőkkel kell majd versenyezniük, amelyek nem az autóiparból jönnek.” Az aktív portfóliókezelés jelentősége továbbnő, mivel a beszállítók kénytelenek újragondolni alapvető kompetenciáikat, és alkalmazkodni az új technológiákhoz. Mindazonáltal az akvizíciós növekedés egyre nehezebbé válik, ahogy nő a verseny a potenciálisan felvásárolható cégekért és a magas árszintekért. „Ha a járműhasználók következő generációjára gondolunk, a tervezés és az innovatívabb termékfejlesztési szemlélet kulcsfontosságú lesz” – foglalta össze Schannen Frigyes.