Nem szőrszálhasogatók, hanem nagyon alaposak

Igen kínos pillanatokat kerülhetünk el, ha megfelelően tájékozottak vagyunk annak az országnak a kultúrájáról, a szokásairól, amelyikkel partneri kapcsolatot szeretnénk kiépíteni. De például japán-magyar viszonylatban kinek kell elsősorban alkalmazkodnia a másikhoz? Mind a két félnek!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:Pixabay

A Sűdy és Társa Kft. több mint egy évtizede támogatja szolgáltatásaival a magyar-japán üzleti kapcsolatokat és segíti a feleket eligazodni az interkulturális kommunikáció útvesztőiben.  „A két ország régóta stratégiai jelentőségű partneri viszonyként jellemzi a kétoldalú kapcsolatokat – mondja a cég stratégiai ügyvezetője, dr. Sűdy Zoltán, aki 1995 és 1999 között a japáni nagyköveti posztot töltötte be. Hozzátéve: - Azonos értékrend és jól összehangolható, egymást kiegészítő érdekek, valamint az állami-politikai szinten, üzleti kapcsolatokon is túlterjedő széleskörű személyi kapcsolatrendszer, barátságok, sőt, házasságok sora is összeköt minket. Japán a legjelentősebb ázsiai befektető Magyarországon, több tízezer munkahelyet köszönhetünk – a szinte kizárólag exportra termelő – japán vállalatoknak. Növekszik a magyar export, különösen az élelmiszeripar és az IT iparág számára látunk jó lehetőségeket, de – gyakorlati példák mutatják, hogy – a minőséget, a fejlesztést szem előtt tartó magyar vállalkozások számára számos más iparágban is vannak lehetőségek a japán piacon”.

A kis magyar vállalkozás tehát e lehetőségek kiaknázásához nyújt igen gyakorlati segítséget. A marketing és kereskedelmi eszközök széles körű alkalmazása mellett a közelmúltban indították el interkulturális tréningjeiket. „Az első gyakorlati szemináriumunkat a japán kollégákkal való együttműködésről 2013. október 3-án tartottuk, olyan nagy és neves japán cégek magyarországi leányvállalatainak részvételével, mint a Suzuki és a Denso. A tréning igen sikeres volt, a résztvevőktől rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk” - veszi át a szót Sűdy Erika, a cég operatív irányításáért felelős ügyvezetője. A következő időpontja 2013. december 3. kedd, amire – mivel kiscsoportos, interaktív tréningről van szó – korlátozott számban még lehet jelentkezni.

Még ma is sokan azt hiszik, az „üzleti etikett” – „úri huncutság”. Valójában viszont hatékonyabbá és a vásárlók számára vonzóbbá teszi a céget és konkrét versenyelőnyt jelent. Hogy pontosan hogyan, arról itt olvashatja a Piac&Profit szakértőjének véleményét.

Függőleges vs. horizontális

Az októberi tréning néhány fontos megállapítása: magyar szempontból furcsa, hogy a japánok számára extrémen fontos a hierarchia valamint a tisztelet kérdése. Náluk mindenki be van sorolva a hierarchiába, és ebből következően a japánok kommunikációja vertikális, vagyis a feljebbvalóhoz felfele, beosztotthoz lefele beszélnek, amit a nyelv, a szóhasználat is kifejez. Ezzel szemben a magyaroké horizontális, mi inkább tegeződünk, mint magázódunk. Továbbá a japánokkal nyíltan, mások előtt, például egy megbeszélés keretében nem szabad vitatkozni, mert az arcvesztést jelent a megkérdőjelezett személy számára. Megbeszélés után, négyszemközt azonban lehet rendezni a vitás kérdéseket. Szintén nehéz megértenünk magyaroknak a döntéshozatali rendet: a japán vállalat minden szintjén, minden ember jóváhagyását szükséges megszerezni, hogy a döntés megszülessen. Ez a folyamat pedig azzal jár, hogy a japánok ezerszer visszakérdeznek információkat, akkor is, ha már korábban megkaptak minden tájékoztatást és adatot. Nekünk irritáló, mert szőrszálhasogatásnak tűnik a dolog, nekik viszont az alapos, megfontolt döntéshozatalhoz és rendhez ez szükséges.

Ahol még az igen is mást jelent – jó tanácsok keletre indulóknak
Bár magyarként a nyugat-európai és észak-amerikai kulturális, társadalmi szabályokat könnyen befogadjuk, a világ távolabbi országaiban már közel sincs ilyen egyszerű dolgunk. Ha nem szeretné, hogy egy ígéretes üzleti megbeszélés vagy akár egy informális vacsora kínos véget érjen, érdemes megismerkedni a helyi szokásokkal. Szakértőnk segít!
Hosszú vs. rövid

De ők is több mindent furcsállnak rajtunk. Harada Chika, a Sűdy és Társa Kft. vezető tanácsadója a következő pontokra hívja fel a figyelmet: „Szerintem a magyarok nem igen tartják be az előre megbeszélt  időpontot, míg a japánok számára az kőbevésett. S míg a magyarok számára a legfontosabb a család, a japánok számára a munkahely. Továbbá míg a japánok röviden, addig a magyarok szeretnek terjedelmesen válaszolni egy feltett kérdésre.” A fentiek is rámutatnak arra, hogy japán szemmel nézve a magyarok nagyon lazák, de további példák is alátámasztják véleményüket: amíg a japán üzletemberek kánikulában is sötét öltönyben mennek tárgyalni, a magyar felek sokszor farmerban fogadják őket, különösen az IT és az építőipar területén. Ezen kívül a japánok nagyon nem értik, hogy a magyarok miért rövidtávon gondolkoznak. Japánban mindig a hosszú távú célok és eredmények mozgatják a cégeket, az üzletembereket. Ők hosszú távú partneri kapcsolatokban gondolkoznak. Ezzel szemben a magyarok mintha mindig a pillanatnyi előnyöket vennék figyelembe. Furcsa nekik az is, hogy a magyarok sosem kérnek bocsánatot, pedig a japánok szerint lehet tévedni, hibázni, de a hibát Japánban egy egyszerű „sajnálommal” beismerik, és továbblépnek.  Ezért van az, hogy a magyarázkodás és a felelősség áthárítása nagyon zavarja őket!

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo