A jó kereskedőnek rengeteg titka, trükkje és aranyszabálya lehet, amivel sikerre viszi az üzletet, egy szabály azonban uralkodik mind felett: "Ne nehezítsd meg, hogy az emberek pénzt adjanak neked!"
Bár Magyarországon sokan még mindig csak a készpénzben bíznak, a tranzakciók darabszámát tekintve látszik, hogy az ügyfelek egyre szívesebben veszik elő a kártyáikat. A hazai pénzforgalomról az MNB nemrég adott ki új információkat, amelyekből kiderül, hogy a kártyás vásárlási szokások töretlen, és dinamikus fejlődésnek indultak az elmúlt években, azonban a vásárlások túlnyomó részben még mindig készpénzben történnek. A kártyás vásárlások értéke több mint 43 százalékkal nőtt három év leforgása alatt, eközben a készpénzfelvételi tranzakciók értéke csupán 9,5 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor még mindig több mint háromszor több készpénzt vesznek fel a kártyatulajdonosok a plasztikokkal, mint amennyit költenek velük.
Az ügyfelek többek közt annak köszönhetően is fordultak a kártyás vásárlások felé, hogy a tranzakciós adó bevezetése majd felfelé módosítása miatt elképesztő mértékben megugrottak a készpénzfelvétel költségei: jelenleg 0,6% százalékot kell fizetnünk a készpénzfelvételek után. (Igaz januártól havi két készpénzfelvétel összesen 150 000 forint értékig ingyenes lesz.) A növekedés azért is jelentős, mert eközben a bankkártyák száma nem változik érdemben, évek óta tartja magát a magyar piacon a kicsivel 9 millió darab alatti kártyaszám.
A bankkártyák tehát nagyon is jelen vannak a magyar gazdaságban, és a jelek szerint az állampolgárok egyre többször nyúlnak hozzájuk. Már csak ki kell csalogatni a zsebükből. Felhozunk négy érvet amellett, miért érdemes bevezetni a boltban a bankkártyás fizetés lehetőségét.
1) A vásárlók többet költenek
Felmérések szerint a vásárlók többet költenek, ha bankkártya van náluk. A legtöbben nem hordanak maguknál nagyobb összegű készpénzt, csak akkor, ha kifejezetten egy adott termék vagy szolgáltatás megvásárlását tűzték ki célul. A hirtelen felindulásból elkövetett impulzusvásárlások legnagyobb barátja az ügyfelek zsebében lapuló bankkártya.
2) Egyszerű és gyors
Biztos sokan emlékeznek még arra, amikor a betelefonálós internet korszakában egy-egy bankkártyás fizetés több mint egy percig is eltarthatott. A vevők türelmetlenkedtek a boltokban, a sor csak nőtt, a bankkártya pedig csak nyűg volt eladó és vevő számára egyaránt. Szerencsére ennek a korszaknak vége van. A szélessávú hagyományos vagy mobilinternetnek köszönhetően ma már egy bankkártyás fizetés másodpercek alatt lezajlik, az egyre terjedő Paypass kártyák (melyeknél 5000 forint alatt nem kell PIN-kód sem) pedig még ezen is tudtak gyorsítani. A terminálok telepítése könnyű, a banki szolgáltatók általában mind a készüléket, mind a hozzá szükséges szoftvert szállítják, így Önnek nem kell aggódnia a telepítés, a konfigurálás és a kompatibilitás miatt.
A bankkártyás fizetés lehetősége megnyitja az utat a webáruháznyitás felé is, amely okosan fejlesztve sokat lendíthet a vállalkozás forgalmán. Az online fizetési lehetőség a vevő szempontjából ma már rendkívül biztonságos, mivel a magyarországi bankok olyan a bank belső szerverein működő szoftvert használnak, amely nem a webáruház felületén, hanem a bank belső szerverén kezeli a kártyaadatokat. Az online fizetési felület kialakítása csak minimális erőfeszítést igényel az üzlet részéről - fel kell tüntetni az elfogadott bankkártyalogókat, és hozzáadni a főmenühöz egy, a bankok által adott vásárlói tájékoztató című anyagot. A banki szoftver implementálását az oldalba elvégzik az erre szakosodott fejlesztők, de általában segésdanyagok is rendelkezésre állnak, ha valaki maga szeretné elvégezni a munkát.
4) Mert megbízhatónak fog tűnni a cége
A kissé kaotikus piacon, ahol boltok tucatjai tűnnek fel és el minden nap, megnőtt azon boltok presztízse, akik hosszú távú működésre rendezkedtek be és ezt is sugározzák az ügyfelek felé. A bizalmatlanság odáig fajult, hogy az, aki leszerződött egy bankkal kártyás fizetési opcióra, sokkal megbízhatóbbnak tűnik, mint aki csak készpénzt fogad el. Azon túl, hogy egyértelművé teszi a vevő számára, hogy nem tervez egyik napról a másikra bezárni, azt is sugallja, hogy halad a korral és a vevő igényeivel. Egyes cégek azzal hárítják el a bankkártyás fizetés lehetőségét, hogy túl magasak a banki jutalékok (ez általában 2,0% Magyarországon, míg a külföldi vásárlásoknál divatos Paypal esetében 4-10% közt mozog), ami a profitmarzsukba nem fér bele. Csakhogy - visszautalva az első pontra - egyre több vevő lesz, aki pont ezért be sem megy a boltba, mert nincs nála elég készpénz. A vevők elmaradásán pedig hosszú távon sokkal többet lehet bukni, mint a banki jutalékon.