A klasszikus példa szerint, aki nyáron füvet nyír, azt télen várja a hótakarítás, a síoktató pedig jól teszi, ha a búvárképesítést is megszerzi, hogy a nyári szezonban se kopjon fel az álla. Mert az egyik lehetőség arra, hogy a szezonális biznisz állandó megélhetést biztosítson, ha valaki több, egymást kiegészítő szezonális témára szakosodik. A másik opció pedig az, hogy nagyon tudatos tervezéssel és a nadrágszíj meghúzásával éli túl az üres hónapokat. Mindkét esetben talán még a többi vállalkozástípusnál is nagyobb előrelátásra és elképesztő rugalmasságra van szükség.
Két dologra azonban nagyon nagy figyelmet kell fordítani időszakos üzlet esetében: egyrészt a tudatos cash-flow-gazdálkodásra, vagyis a felkészülésre a nehezebb időszakokra, másrészt az alkalmazottakról való gondoskodásra. Ha tényleg néhány hét jó bevételéből akarunk megélni egész évben, elengedhetetlen a körültekintő tervezés és a költségvetés nagyon szigorú betartása. Gondolkodhatunk rövid lejáratú hitelekben vagy a beszállítók halasztott kifizetésében, a lényeg, hogy legyen terv. A holtszezonban van lehetőség arra, hogy részletesen kielemezzük az előző évet, piacot kutassunk, és átgondoltan megtervezzük a következő szezont, kialakítsuk a stratégiánkat. Érdemes ezt kihasználni, hiszen a rövid, de annál pörgősebb szezonban nem nagyon van idő mérlegelni és változtatni.
1. Építsünk ki törzsvásárlói programot! Ha szezonon kívül is kapcsolatban tudunk maradni a vevőinkkel, nagyobb az esélye, hogy a következő évben visszatérnek.
2. Spóroljunk, amikor megy a bolt, és csökkentsük a működési költségeket a sötét hónapokban! Dolgozhatunk például határozott időre szerződtetett munkavállalókkal, működhetünk szezonnak megfelelően hosszabb vagy rövidebb nyitva tartással.
3. Fogjunk össze más, a miénket kiegészítő üzletekkel! Szezonon kívüli kedvezményekkel, féláras termékekkel vagy közösen kínált csomagokkal szinte minden területen lehet kisebb-nagyobb állandó bevételekre szert tenni.
Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehet építeni. Az Inc.com szerint január különösen jó az egészségügyi szolgáltatások szempontjából – feltételezzük, hogy az újévi fogadalmak is szerepet játszhatnak ebben –, februárban pedig, ami egyébként az év leglassabb hónapja, a Valentin-napra lehet építeni. Márciusban a templomok látogatottsága és a vallási tevékenység ugrik a szokásosnál magasabbra. Áprilisban kezdődik a tavaszi nagytakarítás és az otthonok felújításának időszaka. Májusban az anyák napja az aranytojást tojó tyúk, júniusban a családi ünnepek – esküvők, ballagások – hozhatnak üzletet. Július ideális minden nyári termék értékesítésére, augusztusban meg elsősorban az utazásokra érdemes koncentrálni, hisz ekkor mennek a legtöbben szabadságra. Szeptemberben az iskolakezdésre lehet építeni, októberre pedig marad a nálunk épp csak éledező halloween. Végül, de elsősorban november és december minden kereskedő évének legcsillogóbb időszaka.
Fotós bohócruhában
A bohócként dolgozó Toroczkai Zsuzsi szerint bizonyos szezonális bizniszek – tipikusan ilyen a Mikulás – inkább csak kiegészítésként szolgálnak a nyolcórás munka mellett. A gyerekszórakoztatás területén az igazán erős szezon alig néhány nap egy évben – elsősorban Mikulás, gyereknap –, és erre ugyebár nem lehet üzletet építeni. Aki mégis szeretne, annak több területen is jelen kell lennie, komplex szolgáltatást nyújtva. Így az egész évben megrendezett céges és családi rendezvények, fesztiválok hidalják át a holtszezonokat. Ebben az esetben viszont többnyire már nem maguk a vállalkozók öltik fel a jelmezt. Ők a szervezésben, koordinálásban játszanak szerepet, az egyes programokat pedig – vagyis a Mikulást magát – alvállalkozók tartják. A szolgáltatási paletta olyan fokig szélesedhet, hogy például az eredetileg csak kiegészítő szolgáltatásként kínált gyermekfotózás válik a cég fő eltartójává. A szezonális szolgáltatások esetében különösen fontos az internetes jelenlét és a jól megcsinált, a keresőkben jó helyen futó weboldal is, hiszen a csúcsidőszakokban rengetegen keresnek rá az adott témára, hatalmas a verseny.
„Két műszak”
Nem könnyíti meg az ember életét ez a fajta üzlet – mondják a Fellini Római Kultúrbisztró tulajdonosai, Ruskó Sándor és Fülöp Virág. A néhány év alatt kultikussá lett Duna-parti vendéglátóhelyet a kereskedelmi tévék szempontjából holtszezonnak számító nyári időszak áthidalására hozta létre a főállásban médiamunkásként dolgozó pár. Mint mondják, szeptemberre már örülnek, hogy vége, addigra meglehetősen elfáradnak. Kérdésesnek is tartják, meddig lehet bírni ezt a fajta „két műszakot”, év közben a televíziós hajtást, a nyári, elvileg pihenésre szánt szakaszban pedig a vendéglátózást. Az, hogy nem egész évben ugyanazzal foglalkoznak, megfogalmazásuk szerint üdítő változatosság, de hiányoznak az üresjáratok, amikor idő lenne feltöltődni. A helyet ráadásul minden évben szinte teljesen a nulláról kell újraépíteni. A kollégák számára nem jelent biztos jövőt a csak nyári munkahely, ezért hiába szeretnek velük dolgozni, minden évben új csapatot kell verbuválni. A vendégek visszaszoktatása sem kis feladat, főleg, hogy már egy hétnyi rossz idő is elég ahhoz, hogy „elfelejtődjön” a hely. Mivel sok nem befolyásolható dolog van hatással az üzletre, például az időjárás, nagyon fontos a rugalmasság, napi szinten kell tudni tervezni, és ha kell, mindent újratervezni. Mindez persze folyamatos lehetőséget is jelent a megújulásra, és alig pár nappal a zárás után máris nagy örömmel várják a következő szezont.