A PR ma globláisan 13,5 milliárd dolláros piac – ennyit uralnak a PR ügynökségek és a szektor 85 ezer embernek ad munkát – itt az ideje hát, hogy komolyan vegyük – hangsúlyozta a Piac & Profit konferenciáján Lakatos Zsófia a Magyar PR Szövetség elnöke.
De mit is csinál a PR-os? Ő az, aki felhangosítja, amit mondani szeretnénk. Segít a cégeknek, hogy meghatározzák, hogy kik ők és mit csinálnak, miért vannak a világon. Hogy ez feleslegesnek tűnik? Tévedés! A cégek jelentős része nem tudja néhány mondatban megfogalmazni ezt saját magáról, pedig az esetek jelentős részében – akár egy személyes találkozáskor egy tárgyaláson, egy konferencián vagy épp egy marketing üzenetben – ennél nincs több lehetőségünk, így nagyon fontos.
A PR-os abban is segít, hogy azonosítani tudjuk, mi is a pontos üzenetünk, mit akarunk elmondani magunkról a nyilvánosságnak és – nem kevésbé fontos – mi az, amit nem. Nem olyan könnyű ez, mint ahogy elsőre gondolnánk, fontos lenne, hogy átgondoljuk – hangsúlyozza a szakember.
A marketinges szerepét a legtöbb cég már tisztán látja: ő segít megfogalmazni, mit üzenjünk a reklámjainkban, vagyis a vásárolt médiánkban. A PR abban segít, hogy megtanuljuk, mit akarunk mondani magunkról és a szerzett médiában (vagyis ahol mások beszélnek rólunk) megfelelő hatást érhessünk el.
- A cél, hogy a szakember ezt megtanítsa, majd a cég képes legyen egyedül is folytatni az elkezdett utat. A legnagyobb siker, ha kiszállhatunk pár év után – mondta Lakatos Zsófia.
A PR és a marketing közötti számos különbség közül az egyik nagyon jellegzetes, hogy utóbbi esetében az interaktivitás nagyon fontos. Rég rossz, ha csak mi beszélünk és nem halljuk meg, amit mások mondanak, ugyanis a PR legfontosabb feladata a bizalom kiépítése. Ez pedig nem megy anélkül, hogy meghallanánk a fogyasztók szavát.
A PR eszközei
Sajtókapcsolatok: klasszikus és nagyon fontos alap a mai napig. A kapcsolatok segíthetnek abban, hogy felületet szerezhessünk a híreinknek, segítenek azoknak kitűnni a tömegből. A PR-os abban segít, hogy ha kidobják az ajtón, bejut az ablakon.
Üzleti kapcsolatok építése: más cégekkel való jó kapcsolat, amely lehetőséget teremt egymás támogatására, kölcsönös előnyök szerzésére.
Civil szervezetekkel való kapcsolat: a civil szervezetekkel, bár még nem annyira erősek itthon minden esetben, érdemes jó kapcsolatokat kiépíteni, számos nagy példán látszik, milyen segítséget vagy kárt tudnak okozni egy cég reputációjának.
Belső kommunikáció: ennek megszervezése nagyon fontos. A meglévő munkatársak megtartása, az újak bevonzása ma különösen fontos terület, a PR-nak ez ma nagyon fontos területe (employer branding).