„Minden munkavállaló fontos, nem csak a tehetségek”

Kiszámítható jövő, tudatos népszerűségnövelés a felvenni kívánt tehetségek körében, és szervezett képzési rendszer – így biztosítható a megfelelő utánpótlás egy szakemberhiánnyal küzdő iparágban. Orosz Viviennel, a Mol-csoport stratégiai HR-vezetőjével beszélgettünk.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Orosz Vivien, a Mol-csoport stratégiai HR-vezetője

Most zárult a Freshhh, a Mol által indított nagyszabású játék, amelyen idén egy szerb diákokból álló csapat győzedelmeskedett.  A diákoknak indított programban háromfős csapatok szimulált helyzetben igyekeznek megtalálni a legjobb megoldást. Nekik ugyan ez játék, de a cég az iparág szimulációjára is felhasználja.

Hogyan profitál ebből a cégcsoport?

– Általában az olajipar – és ezen belül a Mol-csoport is – szakemberhiánnyal küzd, ugyanis nemcsak a régióban, hanem Európában is hiány van olajipari mérnökökből. Ez a program abban is a segítségünkre van, hogy megtaláljuk a megfelelő utánpótlást. A teljes folyamat során ugyanis arról is képet kapnak a jelentkezők, hogy milyen kihívásokra számíthatnak az iparágban, így csábítóbbá válik számukra az olajipar, és a vállalatnak így szélesebb „merítési” lehetősége lesz az utánpótlás terén. A vállalat ugyanis nemzetközi téren jelentőségéhez mérten kevésbé ismert. (Az sem mindegy, hogy hol próbáljuk megkeresni az igazit!) A Freshhh-ben részt vevő 40 legjobb diák mintegy 30 százaléka nyert felvételt a frissdiplomás-programunkba, a Growww-ba. A program résztvevőinek pedig 80-85 százaléka maradt a vállalatcsoportnál.

Ne a legjobbat keressük, hanem a legalkalmasabbat
Miért kerülnek a céghez oda nem illő, a munkakör ellátására, a szervezetbe való beilleszkedésre kevésbé alkalmas vagy motiválatlan emberek? A hiba nem csak a munkavállalóban lehet!
A program során valódi feladatot kell ellátniuk: ehhez komplex mentori segítséget kapnak, valamint képzések egész során esnek át. A visszajelzések alapján hasznosnak találják, mivel a képzés valódi terepen zajlik: képet kapnak a jellemző iparági tevékenységekről, a támogató tevékenységekről. Élőben láthatnak működő olajfinomítót, megismerkedhetnek a tervezés és az üzlet hátterének egyéb folyamataival is. Nagyon pozitív tapasztalataink vannak. A programban végzettek jellemzően magas szinten teljesítenek, akár a szakértői szinten is. Ez az egy év ráfordítás mindenképpen megéri a csoportnak, hiszen a résztvevők elkötelezettsége is magasabb, mint a más csatornákon keresztül érkezett munkatársaknak, és jellemzően a cégnél maradnak hosszabb távon is, ami nem lebecsülendő eredmény az Y generációt tekintve.

Tapasztal nehézségeket az Y generáció megtartásában, létezik generációs ellentét?

– Úgy vélem, hogy az Y generáció – a nyolcvanas évek második felében születettek – és mondjuk a „babyboomerek” (Magyarországon a Ratkó-gyerekek gyerekei, azaz a hatvanas–hetvenes évek szülöttei) közti generációs ellentét inkább az Egyesült Államokban jellemző, Magyarországon, illetve a csoportnál komoly problémát nem okoz.(Vannak olyan szakértők, akik szerint viszont a családi vállalkozások generációváltásánál éppen ez fogja a legnagyobb gondot okozni.)  Ennek ellenére törekszünk arra, hogy az idősebb és a fiatalabb kollégák közötti tudástranszfer minél hatékonyabban menjen végbe. Biztos, hogy nem köti le a fiatalokat egy teljes napos végtelenül unalmas előadássorozat, ezért megkísérlünk olyan módszereket keresni, amelyek érdekesebbé, könnyebben értelmezhetővé teszik a tanulási folyamatot. Ez kritikus pont, hiszen az utánpótláshiány következtében az egész iparág az elöregedéssel küzd. Fontos látni azt, hogy az olajiparban hosszú a tanulási idő. Egy frissdiplomást legalább hat-hét év gyakorlati idő után lehet kiengedni egyedül egy kitermelési területre, hiszen a folyamatok komplexek, és a biztonsági-környezetvédelmi szabályok is rendkívül szigorúak.

Az Y generáció is törekszik a biztonságra, és az olajipar azon kevesek egyike, amelynél a diplomától a nyugdíjig egy cégnél dolgozhat a munkavállaló. Ha figyelünk a munkavállalókra, ha jól felépített fejlesztési és karrierrendszert kínálunk, akkor nem fognak elhagyni minket. Én úgy érzem, a munkavállalók nálunk úgy érzik, hogy valódi jövő vár rájuk.

Nem válhat túlságosan rutinná évtizedeken keresztül egy szakterületen dolgozni? Nem áll fenn így a kiégés veszélye?

– Erre speciális eszközöket alakítottunk ki, ez az úgynevezett „technical career leader”, vagyis szakértői karrierpálya, amely a szakértői gárdánk számára ad újabb és újabb kihívásokat. A kollégák ugyanis nemcsak a saját képzettségükben szerezhetnek nálunk tapasztalatot, hanem a tudásukhoz kapcsolódó, más területeken is kipróbálhatják készségeiket. Mindezt átláthatóan valósítottuk meg, véleményem szerint ez jelenti a legnagyobb motivációt. Ugyanis a munkavállalók tisztán láthatják, hogy mit kell megtenniük azért, hogy továbbléphessenek. (A kiégés valós probléma. Szakértőnk írásából megtudhatja, hogy mire érdemes figyelni!)

Dolgozunk egy konverziós programon is, tehát a különböző üzletágak közötti átjárható pontokat keressük. Most kezdtük el feltérképezni a kompetenciatérképeken, hogy a munkavállalóink esetleg milyen más területeken tudnának érvényesülni. Egy ilyen átjárhatóság, amellett, hogy a cég működését is rugalmasabbá teszi, teljesen új távlatokat nyithat a munkavállalók körében.

Miért olyan nehéz jó vezetőt találni?
Az egyik legfontosabb döntés egy vállalat működése során a vezetők kiválasztása – állítja a Gallup felmérése. Mégis rendszerint rosszul választanak, méghozzá ijesztő arányban: a válaszadók véleménye szerint 82 százalékban nem sikerült megfelelő embert választani a megfelelő pozícióra. De miért olyan nehéz ez?
Egyre fontosabb trend itthon is a tehetségek megtartása. Önök is érzik ezt a kihívást?

– A tehetségmenedzsmentben a legfontosabb – és egyben az egyik legnagyobb kihívás is – az őszinteség és a nyitottság. Csak így érdemes a tehetséges munkavállalókkal kommunikálni. Azzal is tisztában kell lenni ugyanis, hogy a „tehetség” kategória nem életbiztosítás. Ha van egy adott számú tehetséges munkavállaló, lehet, hogy két év múlva már nem ugyanazok a munkavállalók lesznek ebben a körben. Itt az a fontos, hogy hogyan kommunikáljuk ezt, hiszen mindig újabb és újabb kihívásoknak kell megfelelni, és esetenként például egy új munkakörben időre van szükség ahhoz, hogy újra a korábbi szinten lehessen dolgozni. (A magyar cégeknél jellemzően takarékra van állítva a tehetséggondozás, ami azért is meglepő, mert a cégnek is megéri a tehetséges dolgozó.)

Figyelnünk kell arra is, hogy amikor egy tehetséges munkavállaló eléri a korlátait, akkor ne terheljük túl. Ez a menedzsment egyik legnagyobb csapdája. Ugyanakkor  ha egy munkavállaló ambiciózus és motivált, viszont az adott pillanatban teljesen kielégíti a munkája, semmiképp nem szabad lemondani róla, még akkor sem, ha nem kezelhetjük tehetségként. Vagyis nem szabad elvetni a sulykot: egy vállalatnál nem csak tehetségek dolgoznak. A napi sikerességhez ugyanis azokra a munkavállalókra is szükség van, akik nem feltétlenül vezetői karrierben gondolkodnak, de fantasztikus teljesítményt nyújtanak. Minden munkavállaló fontos.

Felvegyem vagy kineveljem?
Hogyan lehet beazonosítani a tehetséget? Hogyan lehet megszerezni és megtartani? Szakértők szerint az átlag feletti képességekkel rendelkező dolgozó elégedettsége szempontjából lényeges az előrelépési lehetőség, a teljesítményértékelés és a pozitív visszajelzés. A magyar vezetők azonban csak a kritizálásban vannak otthon.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo