Mikor "nyal vissza" a marketing fagyi?

Észrevette, hogy a hagyományos és „kipróbáltnak” vélt marketingeszközök rohamos gyorsasággal veszítik el korábbi eredményességüket? Az emberek szinte már nem is reagálnak a marketing üzenetekre. Egyre nehezebb kvalifikált érdeklődőket („lead”-eket) szerezni a piacon. A potenciális vevők inkább hárítják, átlépik, különböző trükkökkel kikerülik a marketingüzeneteinket a befogadásuk helyett.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

A tévé reklámokat már régóta „kivédjük” a műsor felvételével, és visszajátszáskor a reklámblokk átpörgetésével. Az internetes banner hirdetésekre szinte teljesen „vakok” vagyunk, a szemünk átsiklik rajtuk, az agyunk kiszűri őket. Az emailek megnyitásai aránya minden eddiginél alacsonyabb: a kicsit is reklámgyanús emaileket minden cécó nélkül, olvasatlanul töröljük.  Igen, nem csak Ön és én, hanem azok is, akiknek Ön reklámcélból küld ilyeneket.

A nemzetközi mérések szerint a nézők 86%-a ugorja át a tévéreklámokat, az olvasók 44%-a hagyja teljesen figyelmen kívül a direkt leveleket, és a címzettek 91%-a iratkozik le a céges hírlevelekről.

Mit tehet tehát egy vállalkozó, cégvezető vagy marketinges ebben a helyzetben, hogy új érdeklődőket találjon, akiket utána jó százalékban vevőkké konvertálhat? Szinte mindenki ezzel küzd manapság a piacon, így én magam is megküzdöttem ezzel. A küzdelemnek azonban vége. Most minden korábbinál ígéretesebbnek tűnik a jövő. Hogy-hogy? Erről szól ez a cikk (és folytatásai).

Van egy jó és egy rossz hírem. Melyikkel kezdjem? A jó hír: viszonylag gyorsan szerezhet annyi kvalifikált érdeklődőt (lead-et), amennyi teljesen leköti az értékesítői minden idejét, és még többet. Kvalifikált érdeklődőket, akik felnéznek a cégére, és készen állnak arra, hogy leüljenek tárgyalni az Ön által kínált lehetőségekről. A rossz hír: ezt nem az eddig használt marketing és értékesítési eszközökkel fogja elérni. Ha készen áll a váltásra, akkor olvasson tovább!

Ez a cikk egy cikksorozat első tagja, amely részletesen bemutatja, hogy hogyan kell kvalifikált érdeklődőket (lead-eket) szerezni a közösségi média korában. Ezt a modellt használják jelenleg a legsikeresebb cégek, a nagyoktól (Apple, Starbucks, Coca-Cola, Procter&Gamble) kezdve az új magyar nyertesekig, mint például a célcsoportja körében kivételesen népszerű és keresett  ÉpítkezemFelújítok ingyenes magazin.

"az itt következő információk szembemennek azzal, amit legtöbben marketingnek vélnek"
Még egyszer óva intem az olvasót: az itt következő információk szembemennek azzal, amit legtöbben marketingnek vélnek. (Ez persze hazánkban nem feltétlenül meglepő, ahol a korszerű marketing ismeretek még mindig egy szűk elit malmára hajtják csak a vizet (pénzt), míg a többség –  tudáshiányának nem lévén tudatában –, a piacra, a gazdasági környezetre és a konkurenciára mutogatva, panaszkodva szenved.

Mit is akarnak a vevők?

Biztos vagyok benne: Ön is látja, hogy minden folyamatosan változik a piacon. Új technológiák, új ötletek bukkanak fel minduntalan, startupok indulnak el, és válnak sikeressé, vagy halnak el csendben, termékek és szolgáltatások alakulnak át, és a vevők minden alkalommal a gyász legcsekélyebb jele nélkül továbblépnek. Mint Hérakleitosz híres folyója, amelybe nem lehet kétszer belelépni, minden változik, áramlik előre. Semmi sem marad változatlan. Épp mikorra úgy érezzük, rájöttünk valaminek a nyitjára, már meg is változott, és kezdhetjük elölről a tanulást!

Vállalkozóként vagy marketingesként jogosan töprengünk el tehát: „Kibírja ezt a cégem?” vagy „Készen állok-e a következő nagy változásra?”

Ám felfedezhető egy érdekes jelenség. Előfordulhat, hogy olyannyira a következő új dologra koncentrálunk, és olyannyira izgulunk a folyamatos változások miatt, hogy figyelmen kívül hagyjuk azt, ami sosem változik a piaccal kapcsolatban. Kitalálja, mi az?

Egyetlen dolog sosem változik: és ezek az emberek. Nem változik, ahogy a vevőink gondolkodnak, ahogy döntéseket hoznak. Ez Önre is éppúgy érvényes, mint kollégáira, generációja tagjaira, sorstársaira, potenciális vevőire, és üzleti partnereire. Igen, lehet, hogy ők is továbblépnek, haladnak együtt a változásokkal, de belül, alapvető gondolkozásmódunkban nemigen változtunk meg. A vásárlói lélektan szinte évszázadok óta ugyanazoknak a törvényszerűségeknek engedelmeskedik.

"mindannyian szeretnénk értékes gondolatokhoz, emberekhez, valamint el- és felismerésekhez jutni MIELŐTT megvennénk egy terméket vagy szolgáltatást"
És mi ennek a leglényegesebb vonása? Az, hogy mindannyian szeretnénk értékes gondolatokhoz, emberekhez, valamint el- és felismerésekhez jutni MIELŐTT megvennénk egy terméket vagy szolgáltatást. Ennek indoklása, alátámasztása, persze, kitöltene egy egész könyvet – amelyen éppen dolgozom is –, ám a tény tény marad: ha meg tudja adni vevőinek és potenciális vevőinek ezt az élményt, akkor nem csupán félúton jár a siker felé, hanem garantáltan jóval előrébb jár majd, mint konkurenciái (hacsak nincs máris komoly lemaradásban hozzájuk képest).

A kulcskérdés tehát ez: mennyire adja meg Ön a vevőinek azt, amit ők a vásárláshoz szükségesnek tartanak? Mennyire figyel oda vevői lélektanára? Egyáltalán: kire fókuszál Ön jobban? A vevőire, vagy inkább magára, a saját igényeire, és a cégére? Befelé figyel, vagy kifelé?

Mikor vall kudarcot a marketing?

Ön is elégedetlen a marketingese és értékesítői teljesítetlen ígéreteivel?

Sokszor azt tapasztalhatja, hogy minél nagyobb nyomást helyez rájuk, annál kevesebb eredményt kap tőlük. Paradoxnak hangzik? Azonnal megmagyarázom.

Igen, a fenyegetés és követelés sokszor segít, de csak egy darabig. Az így kikényszerített munka és igyekezet – a több kimenő marketingüzenet, valamint több egyeztetett és megvalósult tárgyalás, több kiküldött árajánlat formájában – valóban javít az eredményeken. Egy telítődési pont eléréséig. Ám hiába feszülnek meg, hiába riasztja fel őket lázas rémálmukból az éjszaka közepén az a gondolat, hogy Ön másnap számon kéri rajtuk a céges weboldal látogatóinak, valamint – a vásárolt listáknak – küldött emaileknek és a potenciális érdeklődőknek kiadott árajánlatoknak a számát, és ha nem tudnak előrelépést felmutatani, akkor búcsút mondhatnak a jól (?) fizetett állásuknak...

Az igazság az, hogy mindez a kalamajka a vevők fejében a vásárláshoz NÉLKÜLÖZHETETLENÜL szükséges két tényezőn cseppet sem javít. Sőt, valójában ront, és aki ezzel nincs tisztában, az bizony csak magára vethet. Mit gondol, melyik ez a két tényező? Látogasson vissza holnap!

Oberfrank Zoltán
marketing, értékesítési és kiválasztási szakértő

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo