A termékfejlesztéssel kapcsolatos döntést minden esetben érdemes nagyon tudatosan és átgondoltan előkészíteni, több szempont miatt is. Feltehetőleg jelentős anyagi eszközöket kell majd mozgósítanunk, amíg piacra kerül az újdonság és amellett, hogy a gyártás, fejlesztés költségei terhelik a céget, rengeteg emberi munkára is szükség lesz. Tehát a teljes szervezet számára plusz terhelést jelent az új termék bevezetése, ami ráadásul hosszú időre meghatározza majd a cég életét - hiszen ha már ennyi forrást fordítottunk valamire, feltehetőleg nem fogunk nagy hirtelen irányt váltani.(Persze azért szó sincs arról, hogy "bebetonozzuk" magunkat egy döntés alapján. A mai üzleti világban elengedhetetlen a gyors és rugalmas reagálás képességének kifejlesztése, ami a startupok egyik legfőbb tulajdonsága is.)
Ennek ellenére a cégek egy jelentős része a legalapvetőbb kérdéseknél nem megfelelő irányba indul a gondolkodás...
Nemrégen találkoztam egy olyan cégvezetővel, aki szerette volna felfrissíteni a termékpalettáját - meséli szakértőnk Pénzes Zsuzsa, a Comline Budapest kft. tanácsadója. - Óriási „ötletelésben” volt több vezető munkatársával együtt. Már napokat töltöttek el azzal, hogy mi is legyen az új szolgáltatás. Hogy kezdtétek a munkát – kérdeztem? Hát azzal, hogy minden kreatív vezetőt összehívtam, rendeltem egy nagy kanna kávét, 3-4 pizzát és bezárkóztunk. Mindenki gondolkodott és gondolkodott, majd elővettük a flipchart táblát és összeírtuk a fejekből kipattanó ötleteket. Mindent, még az égbekiáltóan eszement, vagy működésképtelen ötleteket is. Majd válogattuk, bíráltuk, összevetettük őket, megnéztük mire van kapacitásunk, miben vagyunk profik, míg a végén maradt 2-3 bombabiztosnak tűnő ötlet. Remek – mondtam, te és máskor is így találtátok meg az új terméket, szolgáltatást? Igen! És működött? Hát eddig még egy sem jött be! Egy „brain storming” értekezlet sem hozta meg a várva várt nagy ötletet.
Mi az alapelv, amiről soha, de soha nem szabad megfeledkezni? Gondolkodjunk az ügyfeleink fejével! Lépjünk át az ő térfelére, üljünk az ő székébe - javasolja a szakértő. Milyen termékre, szolgáltatásra van szüksége? Mikor fog minket, a mi termékünket, szolgáltatásunkat választani? Csak akkor, ha ezzel neki hozunk nyereséget, fejlődést, hatékonyságot, amitől az ő cége, vállalkozása, jövője biztosabb, hosszabb távon fennmaradó, növekvő lesz. Vagy, ha nem cégeknek szól a termékünk, akkor csak akkor, ha annak az egyénnek, családnak, gyereknek, felnőttnek, öregnek, fiatalnak az élete könnyebb, biztonságosabb, kényelmesebb, szebb lesz. Máskülönben nem lesz rá szüksége a termékünkre, nem lesz neki kívánatos, nem fog érte nyúlni, tehát nem lesz neki értékes. Ha olyasmit kínálunk, ami neki értékes, nyert ügyünk van.
Tehát nem a saját kreativitásunkat kell elsősorban csillogtatni akkor, amikor az új termékötlet irányán gondolkodunk, sokkal inkább az érdeklődésünket érdemes felizzítani. Tudjuk, hogy pontosan kik az ügyfeleink? Vagy kiket szeretnénk azzá tenni? Ez az első lépés. Ha ezen túl vagyunk, már csak meg kell találnunk azt a fórumot, ahol elérhetjük őket kérdéseinkkel. Erre nem csak a professzionális piackutatás ad lehetőséget, ha kreatívan gondolkodunk, számos más fórumot is találhatunk. A céges Facebook oldalon közzétett kérdőív semmibe nem kerül, ahogy az sem, ha apró ajándékért, kedvességért, kedvezményért cserébe meglévő ügyfeleinket kérjük meg, hogy adjanak információt. De még ennél is tovább mehetünk: a célcsoportunk érdeklődési körének megfelelő helyeken (játszótér? fitneszterem? üzleti klub? konferencia?) könnyedén szóba elegyedhetünk reménybeli ügyfeleinkkel. A véleményét az emberek többsége nagyon is szívesen és könnyedén adja.
Hiába a legjobbnak tűnő üzleti ötlet is, ha valójában nincs senki, aki fizetne érte. (További két jellegzetes sales elakadással kapcsolatban itt segít szakértőnk.) Vállon veregetésből senki nem tud megélni - mondja szakértőnk, Hüvös Ágnes, a Megoldás.Most tanácsadója. Ő azt tanácsolja, semmi energiát ne fektessünk egy üzleti ötletbe amíg nem tudjuk, hogy van-e, aki majd fizetne érte. Klasszikus példa erre Rejtő Jenő csodálatos regényében, a Láthatatlan Légióban amikor egy szélhámos nagy tétel gumikesztyűt szerez be egy sivatagi katonai alakulat számára. A gumikesztyűk jó minőségűek, a mennyiség is megfelelő, sőt: jutányos áron is jutnak hozzá a katonák. Az egyetlen probléma a történetben, hogy nincs a gumikesztyűre valós igény. Nincs semmi olyan megoldandó helyzet, amiben egy gumikesztyű jelentené a kiutat.
A termék, legyen bármennyire ötletes, újszerű vagy eredeti csak akkor értékes, ha összeillik az őt kereső problémával. Vagyis az első kérdés mindig az: KINEK és MILYEN PROBLÉMÁJÁRA ad választ a bizniszünk?