Miért lehet elégedetlen a munkavállaló?

A rossz munkahelyi kapcsolatok és a korlátozott előrejutási lehetőségek a fő indokok, amikor valaki otthagyja a céget, ahol dolgozik. A munkaügyi tanácsadók szerint sok munkahelyi probléma, ami megoldhatatlannak tűnik, helyrehozható lehetne, ha mind a munkáltatók, mind a munkavállalók tennének erőfeszítéseket.

Szabó Zoltán HR tanácsadó, a HR Advise Kft. ügyvezető igazgatójának személyes tapasztalata alátámasztja online felmérésünket, ami szerint az alkalmazottak leginkább az előrelépés lehetőségének hiánya, a nem testhezálló feladatok, a rossz munkahelyi légkör, a magasabb fizetés és a vezetői stílus miatt váltanak leggyakrabban – olvasható a HR Portálon.

A legtöbb munkahelyi probléma kis erőfeszítéssel kezelhető lenne - Kép: SXC

A kilépés oka lehet még, hogy kevés a kihívás, monoton a munka, vagy hogy a munkavállaló nem kap önállóságot, döntési jogkört, hogy túl sok a túlóra, nagy a megterhelés, a bérrel és juttatásokkal kapcsolatos problémák, a szakmaiság hiánya, a környezet és egyéb okok (pl. utazás, munkahelyi párkapcsolat vége, tanulmányok, esetleges felmondás lehetőségének megelőzése) is - hangsúlyozta a HR Portálnak Miklós Annamária, az Exact Solutions Személyzeti Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója.

Ha egy munkavállaló úgy érzi, már nem tud egy adott munkahelyen dolgozni, először el kell gondolkoznia azon, hogy egyedül van-e ezzel a problémával. Fel kell keresni kollégákat más részlegekből, vagy felhívni embereket, akik máshol dolgoznak. Sokan azt gondolják, hogy mások jobb bánásmódban részesülnek - mondta Christopher McCarthy, a pszichológia professzora egy texasi egyetemről, aki a munkahelyi stressz problémakörét kutatta. El kell választani a munkahelyi követelményeket a saját elvárásoktól. Ha boldogtalanná tesz valakit, hogy a céljai nem teljesülnek a munkában, akkor meg kell próbálni kisebb, realisztikusabb, megvalósítható célokat keresni.

Nem jó, ha a munkahelyi környezet túlzottan hivatalos és célorientált. Érdemes több önállóságot kérni a munkáltatótól, és ennek fejében nagyobb teljesítményt nyújtani. Az emberek általában boldogabbak, ha több szabadságot kapnak a munkájukban. Tendencia, hogy a tudatos vásárlás, a környezetvédelem, és a társadalmi felelősségvállalás elveinek megfelelve egyre többen szeretnének a munkájukkal is kiállni a számukra fontos értékek mellett. A nagyobb célhoz való csatlakozás, a jóság, hasznosság érzete különösen fontos lehet, amikor kellemetlen, egyébként örömtelen feladatokat kell végezni.

Többet ér a kreatív dolgozó
Az Unió évek óta kulcsfontosságú kérdésként kezeli a készségfejlesztést az oktatásban, hogy a fiatalok a munkaerőpiac elvárásainak megfelelő tudással felvértezve végezzenek a felsőoktatási intézményekben. A lényeg a kompetenciák átadásán, a készségfejlesztésen lenne, a cégek is jobban járnak egy kreatív, változásképes, kompetens kollégával. „A munkaerő-piaci visszajelzések itthon is azt mutatják, hogy a tárgyi és gyakorlati tudás mellett bizonyos készségek megléte elengedhetetlen a sikeres munkavállaláshoz. A magyar felsőoktatásnak is el kell mozdulnia ebbe az irányba, hogy olyan pályakezdő fiatalokat indítson útjukra, akik minden téren meg tudnak felelni a munkaerőpiac kihívásainak.” – hangsúlyozta egy sajtóbeszélgetésen Vass László, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola rektora, a Magyar Rektori Konferencia elnökségének tagja.
De nemcsak munkavállalói, hanem munkáltatói oldalról is lehet tenni azért, hogy egy cégnél alacsonyabb legyen a fluktuáció. Szabó Zoltán szerint az alkalmazottak hozzáállását a kiválasztás tökéletesítése után a következőkkel lehet fejleszteni: odafigyeléssel, a teljesítmény értékelésével, megoldás keresésével a munkát befolyásoló egyéni körülményekre. Biztatni kell a munkavállalókat a fejlődést szolgáló ötletek közlésére. Egységes jövőképet kell kialakítani és a személyes előrelépési lehetőséget kell megteremteni.

Miklós Annamária, az Exact Solutions Személyzeti Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója kifejtette, hogy a cég biztosította lehetőségek a következők: versenyképes bérezési-és juttatási rendszer, rugalmas munkaidő vagy home-office lehetősége, nem túlzottan szabályozott irodai környezet, képzések és fejlődési lehetőségek biztosítása (horizontális és vertikális szinteken is), szabadidős-csapatépítő programok szervezése, kényelmi funkciók biztosítása: irodai edzőterem, víz/kávé, stb.

A vezető a következőket tudja tenni: figyeljen a beosztottaira, delegáljon, ismerje el a sikert, támogassa az egyéneket és csapatát, álljon ki értük, ossza meg az információkat, a hierarchia megőrzése mellett emberként kezelje csapata tagjait, vegye figyelembe a visszajelzéseket (formális és informális). A vezető, a HR-es legsürgetőbb feladatai pedig a következők: először is fel kell tárni a problémák forrását. Egy vezető HR-es akkor tud érdemben, vállalati szinten tenni ennek érdekében, ha rendszert vezet be és ezáltal egyértelmű szabályok alapján ítélik meg mindenki munkáját. Motiváló, ösztönző rendszer, értékelő rendszer, a hibákért járó szankciók rögzítése is fontos, ami által nem ad hoc jellegű és személyeskedő egy-egy szankció alkalmazása.

Hogyan tartsuk meg az Y-generációt?
Az elmúlt fél évben a HR-vezetők rendre a korábban sikeres ösztönzési módszerek hatástalanságáról számolnak be; a cégvezetők ezek költséghatékonyságának határozott romlását érzékelik. Az elhúzódó recesszió kiélezi a munkaadók és a munkavállalók viszonyát. A legértékesebb munkatársakért fokozott verseny zajlik, éppen ezért megtartásuk és a céghez való kötődésük erősítése felértékelődött.
A cégnek mindig az alkalmazotti körére érdemes szabnia a motivációs eszközeit, például egy főleg fiatalokat alkalmazó cégnél fontos a fejlődés biztosítása, amíg egy érettebb korosztályt foglalkoztató cégnél jobban örülnek, ha támogatja a vállalat a gyerekek óvodai/bölcsődei elhelyezését. Az is fontos, hogy ha csinálnak valamit, akkor azt jól csinálják és inkább kevesebbet adjanak, de azt megfelelő módon. Például egy jubileumi elismerést, ha nem megfelelő értékben és szervezettséggel adnak át, pont a visszáját fogja eredményezni az eredeti célnak.

A HR vezetőnek érdemes találkozni és beszélgetni közvetlenül a munkatársakkal, kilépőkkel kilépő interjúkat végezni és azok eredményei alapján megtenni a szükséges lépéseket, a megfelelő forrásoktól meghallgatni az informális visszajelzéseket (pl. beosztottjai) illetve rendszeresen végezni hangulatfelmérést, és ezek alapján megtenni a szükséges lépéseket. Hasznos, ha a vezetői képzésekbe bevezeti a motiváció-megtartás témakört, és erre vonatkozó részt szerepeltet a teljesítményértékelési rendszerben.

A vezetői tulajdonságok közül Szabó Zoltán a következőket emelte ki: korrektség, szakmai és vezetői hitelesség, stratégiai gondolkodásmód, motiváló képesség, jövőkép megalkotása. Miklós Annamária szerint a legfontosabbak: következetesség, empátia, szakmai felkészültség, magabiztos döntéshozatal, határozottság.

Kiéleződhet a harc a tehetséges munkaerőért
Minden korábbinál fontosabbá válik a cégek személyisége, a digitalizálás a HR munka összes területén megjelenik, a tehetséges munkavállalókért vívott harc még élesebb lesz és elkerülhetetlenné válik a megváltozott munkaképességűek munkába állását gátló mentális akadályok lebontása. “Részben a válság, részben a technológiai változások hatására a HR munka gyökeresen átalakult az elmúlt években. Mást és másképp kell csinálnia annak a cégnek, aki a legjobbakat akarja megnyerni magának. Sokan egyenesen a tehetségekért folytatott harcról beszélnek, ahol a “talent war” legfontosabb eszköze a munkáltatói márka lett, az a brand, ami ismertté teszi és mágnesként vonzza a legjobbakat a céghez. Az a cég jár el okosan, amelyik a stratégiailag kiemelt és komoly növekedési lehetőséggel rendelkező területekre a legígéretesebb embereket szerzi meg.” – mondta Hadi László a JobGroup és a BrandJob ügyvezető igazgatója.
Bábosik Mária, a PricewaterhouseCoopers szenior menedzsere korábban nyilatkozta a HR Portálnak, hogy a juttatások esetében számos cég sok pénz költ olyasmire, ami nem fontos a dolgozóknak. Emellett hiányzik az az általa hasznosnak tartott kommunikáció, ami tudatosítja a dolgozókban, hogy mennyibe kerülnek a cégnek. Másrészt épp most, amikor a válság miatt mindenki elkötelezett dolgozókat keres, nem könnyű ezeket elküldeni, és a válságra hivatkozni.

Bábosik Mária foglalkozott az elkötelezés kérdésével is, ami nemcsak a kifizetett bérekben és egyéb juttatásokban fejezhető ki, hanem a munkakörülményekben is. Néhány cserép virág is sokat jelent, nem beszélve a régen megálmodott külföldi konferencia részvételről vagy arról, hogy a vezető továbbküldi az érdekes szakmai anyagokat az érdeklődő kollégáknak. Bábosik kifejtette - a hozzászólók pedig megerősítették -, hogy jó anyagi, családi háttérrel nem harap annyira a dolgozó ember, mint az, aki egyedül, háttér nélkül éli mindennapjait.

Mérésekre hivatkozott, melyek szerint az elégedett dolgozó nem csipkedi magát, igazodik az új helyzetekhez. Mindent a személy szerinti motiválás dönt el, hiszen ha egy autó vagy kozmetikum vásárlásakor is más-más igényeink vannak, miért lenne ez másként, ha ösztönzésre van szükségünk. Minden egyes munkatárshoz más a kulcs - tette hozzá. A helyzetet úgy jellemezhetjük, hogy a melós motivációs viaszlenyomatát a HR-es nyújtja át egy sötét kapualjban, a kulcsot pedig a vezető forgatja tehetsége szerint. Azért is fontos a jó másolat, nehogy ki kelljen dobni a zárat.

 

Forrás: Kővári Zsuzsa/HR Portal

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo