Napjainkban a munkaerőpiac jelentős átalakuláson megy át, a generációváltás, általános szakemberhiány, digitalizáció, a mesterséges intelligencia felhasználásának lehetőségei jelentős kihívást jelentenek a szervezetek és a munkavállalók számára egyaránt. A jövőt illetően különböző forgatókönyvek készülnek, bár a technológia olyan mértékben alakítja át az életünket, hogy annak következményeit még nem látjuk teljes mértékben. Mindenesetre a cégek igyekeznek vonzó képet kialakítani magukról, a munkavállalók pedig megtalálni a következő álomállást. Nézzük meg, vajon mire érdemes figyelni, mi tanulhat az átalakulás során a két főszereplő, a munkavállaló és a szervezet.
Viktor Frankl osztrák pszichiáter szerint a modern ember szorongásainak nagy része összefügg az értelmetlenségérzéssel. Nem tudjuk, hogy mi adhat értelmet az életünknek, hogy mi motiválhat igazán, ezért az önismeret jó befektetés a jövőnkre nézve. Az az ember, aki tudja, hogy mitől szorul össze a gyomra, ver hevesebben a szíve, vagy izzad a tenyere, mitől lesz inspirált, boldog vagy frusztrált, hatékonyabb lesz az életben. Megismeri önmagát, a határait, a lehetőségeit, mozgósítani tudja az erőforrásait, és azt is tudja, hogy mikor kérjen segítséget. Az önismeret óriási előny az üzleti és mindennapi életben egyaránt. (Egy friss kutatás szerint az is sokat lendíthet a motivációnkon, ha nem mi kérünk, hanem másnak adunk tanácsot!)
Hogyan tudhatod, hogy mi motivál igazán?
Tedd fel magadnak ezt az öt kérdést:
- mire van szükségem,
- mi okoz örömöt,
- mitől vagyok igazán lelkes,
- hogyan segít a munkám másoknak,
- mi a munkám értelme?
Jelenleg a munkáltatói márkaépítés a virágkorát éli, számtalan csábító eszköz áll a cégek rendelkezésre, hogy a tehetséges munkatársakat bevonzzák és megtartsák. Az álláshirdetéseket böngészve néhány népszerű ígéret jól mutatja, hogy milyen sokszínű a kínálat: versenyképes fizetés; inspiráló, kutyabarát, fiatalos modern munkakörnyezet; folyamatos fejlődést biztosító szakma; hosszú távú nemzetközi karrierlehetőség; biztosítás, masszázs, sportolási lehetőség, gyümölcsnap, csocsó, darts, képzések, angolórák, tréningek, csapatépítők.
Az elmúlt években megerősödött az a tendencia, hogy a cégek befektetnek munkatársaikba. Továbbképzésesekkel, jólléti programokkal, személyes fejlődést támogató eszközökkel is mutatják, hogy hosszú távon számítanak rájuk. Ezek nagyszerű kezdeményezések. Mégis még mindig nagy a potenciál abban, hogy hatékonyabb, célzottabb, a szervezet egyediségét tükröző stratégiák szülessenek. Ehhez pedig érdemes mélyebbre ásnunk.
Olyan gondolatébresztő kérdéseket ajánlok, amelyek a szervezeti önismeretet mélyíti:
- mi a szervezet célja, jövőképe,
- miben kiemelkedő, erős, egyedi,
- milyen értékeket tart fontosnak,
- milyen a hangulat, a csapat, a munkahelyi légkör,
- honnan hová szeretne eljutni, ehhez milyen munkatársakra van szüksége?
A szervezeteknek érdemes validálni a népszerű motivációs eszközöket, és a valódi igényekre reagálni. Mivel mindenki egyedi, ezért jó, ha egyénre szabottan gondolkozunk azon, hogy miképp teremtsük meg a motiváló feltételeket. Ehhez azonban ismernünk kell a szervezetünket. A munkaerő-piaci átalakulás egyik lehetősége tehát az egyéni és szervezeti önismeret mélyítése. Ha ezáltal a munkavállalók elégedettebbek, a szervezetek termelékenyebbek lesznek, akkor ez egy szimpatikus forgatókönyv. Ha a főszereplők felismerik és vállalják a saját felelősségüket a folyamatban, akkor még happy end is lehet. A jó hír az, hogy csak rajtunk múlik, mikor kezdjük el, hiszen az önismereti munkát nem tudjuk delegálni.
Szerző:
Poór Rita
HR Tanácsadó
Project Solution üzletág