Megéri, ha játszhatnak a kollégák

Az, hogy nem „csak” kiváló terméket kell nyújtani a vásárlóknak, hanem élményt is, szerencsére egyre több vállalat számára egyértelmű. Lassanként pedig azt is felismerik, hogy az ügyfelek mellett az alkalmazottak irányába is ezen kell dolgozniuk. Akkor is, amikor a munkafeltételeket alakítják ki.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az okostelefonok és tabletek terjedésének köszönhetően a munkavégzési szokások jelentősen átalakultak, és az e-mail fiók útközbeni elérése ennek a folyamatnak csak a kezdete volt. Mára arra mutatkozik igény – gyakorlatilag kivétel nélkül minden szektorban –, hogy az üzletmenet folyamatainak, ha lehet, mindegyike elvégezhető legyen tartózkodási helytől függetlenül. A legnépszerűbbek a munkavégzést segítő alkalmazások, az ún. "productivity" és operációs appok, amelyek többek között hatékonyabb jelentés-készítést és munkaidő-nyilvántartást tesznek lehetővé. Szintén elterjedtek az ügyfélszolgálati munkát segítő, az értékesítést támogató és a menedzsment életét egyszerűsítő megoldások.

Az újdonságok használata a cégek számára a hatékonyságnövelés alapvető igénye mellett azért is fontos, hogy a munkavállalók elégedettségét növeljék. Az Y generáció a korábbiaktól eltérő elvárásai, a munkavállalói elkötelezettség általánosan alacsony szintje és az egyre súlyosbodó szakemberhiány miatt a vállalatok egyre növekvő része elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak. A munkahelyhez kapcsolódó plusz élmények, juttatások (az ingyen masszázstól a céges utazásig) csak egyik szintje ennek a törekvésnek. A másik, hogy maga a munka váljon élvezetesebbé. Az alkalmazottak elégedettsége növelésének egyik, mára alapvető eszköze, hogy a cég lehetővé teszi a saját informatikai eszközök használatát a munka során.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

A munkavállalók ugyanis sokszor – főleg kkv-k esetében – jobb technikai felszereltséggel rendelkeznek saját jogon, és semmi kedvük a magánhasználatú, legújabb okostelefon, tablet vagy laptop helyett a régi céges gépek miatt az asztalhoz kötötten dolgozni. A mobil munkaerő első számú infrastrukturális partnere a munkavégzés során az okostelefonja és tabletje. Az okoseszközök terjedésének köszönhetően – Nyugat-Európában a munkavállalók csaknem kétharmada rendelkezik okostelefonnal –, a mobil munkaerő létszáma az Egyesült Államokban már most is 100, Európában pedig 150 millió fő.

Nem csak hatékony, élvezetes is

„A digitalizáció forradalmasítja a munka fogalmát, mobillá, szabadabbá teszi az alkalmazottakat, hatékonyabbá a vállalatok működését” – mondja Csepeli Csaba, a Jeremie programon belül éppen friss befektetést bevonó SCOLVO Zrt. vezérigazgatója. „A világ új megoldásokat, új típusú, könnyen használható és egyszerű üzleti szoftvereket keres: szoftvereket, amelyek használata pont annyira élvezetes, mint amikor a Facebookhoz, az Instagramhoz vagy a Spotify-hoz nyúlunk az okostelefonunkon."

A jó appnak nincs súgója
A felhasználói felületnek magától értetődőnek kell lennie egy igazán jó alkalmazás esetében. Ez azt jelenti, hogy nyilvánvalóvá kell válnia a használatnak, vagyis optimális esetben a súgóra egyszerűen nincs szükség.
„A munkavégzés mobilabbá válása, a felhasználóbarát üzleti alkalmazások terjedése olyan világméretű trend, amely robbanásszerű növekedési lehetőségeket ígér” – indokolta befektetésüket Vitán Gábor, a Perion Kockázati Tőkealap vezérigazgatója. (A Transparency Market Research elemzőcég szerint a mobil munkavégzés globális piaca jelenleg 86,4 milliárd dollár értékű, és a következő években közel 25 százalékos éves növekedést mutathat.)

A cél tehát a felhasználói élmény növelése – akkor is, ha belső felhasználókról van szó. A legfontosabb trendek szerint technológiával kapcsolatos felhasználói élmény fokozásában a hangsúly a készülékek közötti kompatibilitásra helyeződik – vagyis arra, hogy bármit bármelyik eszközön el tudjunk intézni az egyre okosabb mobileszközök és a felhőben tárolt adatoknak köszönhetően. A jó felhasználói élmény alapvető csodaszerei mellett – amiről itt beszélt részletesen szakértőnk – az élmény növelésében hatékony eszköz a játékosítás.

Ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, logikus, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni és a vállalati folyamatokat is sikerrel tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. Ha képesek vagyunk a hagyományos értelemben vett kötelezettségeket élménnyé konvertálni, jelentős hatékonyságnövelést érhetünk el.

Egy mára klasszikusnak tekinthető példa, amikor a Walmart a fizikai munkavállalókat akarta rávenni, hogy ragaszkodjanak a biztonsági előírásokhoz. Az erre irányuló képzést 3 perces játékosított alkalmazások jelentették, amelyeket beépítettek a dolgozók munkafolyamatába. A munkavállalók játszottak és nem is tudatosították, hogy nem csupán a játékban elért helyezésükről beszéltek, hanem arról is milyen fontos a biztonsági protokollok betartása. A játék érzelmileg involválta a munkatársakat és ezzel a viselkedésük megváltoztatásában a lehető leghatékonyabban érte el a célját. Az eredmények pedig egyszerűen lenyűgözők: a balesetek száma 54 százalékkal csökkent a játékosítást alkalmazó Walmart központok körében.

Hogy mi mindenre jó, még a játékosítás, arról itt olvashat bővebben.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo