Az okostelefonok és tabletek terjedésének köszönhetően a munkavégzési szokások jelentősen átalakultak, és az e-mail fiók útközbeni elérése ennek a folyamatnak csak a kezdete volt. Mára arra mutatkozik igény – gyakorlatilag kivétel nélkül minden szektorban –, hogy az üzletmenet folyamatainak, ha lehet, mindegyike elvégezhető legyen tartózkodási helytől függetlenül. A legnépszerűbbek a munkavégzést segítő alkalmazások, az ún. "productivity" és operációs appok, amelyek többek között hatékonyabb jelentés-készítést és munkaidő-nyilvántartást tesznek lehetővé. Szintén elterjedtek az ügyfélszolgálati munkát segítő, az értékesítést támogató és a menedzsment életét egyszerűsítő megoldások.
Az újdonságok használata a cégek számára a hatékonyságnövelés alapvető igénye mellett azért is fontos, hogy a munkavállalók elégedettségét növeljék. Az Y generáció a korábbiaktól eltérő elvárásai, a munkavállalói elkötelezettség általánosan alacsony szintje és az egyre súlyosbodó szakemberhiány miatt a vállalatok egyre növekvő része elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak. A munkahelyhez kapcsolódó plusz élmények, juttatások (az ingyen masszázstól a céges utazásig) csak egyik szintje ennek a törekvésnek. A másik, hogy maga a munka váljon élvezetesebbé. Az alkalmazottak elégedettsége növelésének egyik, mára alapvető eszköze, hogy a cég lehetővé teszi a saját informatikai eszközök használatát a munka során.
A munkavállalók ugyanis sokszor – főleg kkv-k esetében – jobb technikai felszereltséggel rendelkeznek saját jogon, és semmi kedvük a magánhasználatú, legújabb okostelefon, tablet vagy laptop helyett a régi céges gépek miatt az asztalhoz kötötten dolgozni. A mobil munkaerő első számú infrastrukturális partnere a munkavégzés során az okostelefonja és tabletje. Az okoseszközök terjedésének köszönhetően – Nyugat-Európában a munkavállalók csaknem kétharmada rendelkezik okostelefonnal –, a mobil munkaerő létszáma az Egyesült Államokban már most is 100, Európában pedig 150 millió fő.
Nem csak hatékony, élvezetes is
„A digitalizáció forradalmasítja a munka fogalmát, mobillá, szabadabbá teszi az alkalmazottakat, hatékonyabbá a vállalatok működését” – mondja Csepeli Csaba, a Jeremie programon belül éppen friss befektetést bevonó SCOLVO Zrt. vezérigazgatója. „A világ új megoldásokat, új típusú, könnyen használható és egyszerű üzleti szoftvereket keres: szoftvereket, amelyek használata pont annyira élvezetes, mint amikor a Facebookhoz, az Instagramhoz vagy a Spotify-hoz nyúlunk az okostelefonunkon."
A cél tehát a felhasználói élmény növelése – akkor is, ha belső felhasználókról van szó. A legfontosabb trendek szerint technológiával kapcsolatos felhasználói élmény fokozásában a hangsúly a készülékek közötti kompatibilitásra helyeződik – vagyis arra, hogy bármit bármelyik eszközön el tudjunk intézni az egyre okosabb mobileszközök és a felhőben tárolt adatoknak köszönhetően. A jó felhasználói élmény alapvető csodaszerei mellett – amiről itt beszélt részletesen szakértőnk – az élmény növelésében hatékony eszköz a játékosítás.
Ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, logikus, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni és a vállalati folyamatokat is sikerrel tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. Ha képesek vagyunk a hagyományos értelemben vett kötelezettségeket élménnyé konvertálni, jelentős hatékonyságnövelést érhetünk el.
Egy mára klasszikusnak tekinthető példa, amikor a Walmart a fizikai munkavállalókat akarta rávenni, hogy ragaszkodjanak a biztonsági előírásokhoz. Az erre irányuló képzést 3 perces játékosított alkalmazások jelentették, amelyeket beépítettek a dolgozók munkafolyamatába. A munkavállalók játszottak és nem is tudatosították, hogy nem csupán a játékban elért helyezésükről beszéltek, hanem arról is milyen fontos a biztonsági protokollok betartása. A játék érzelmileg involválta a munkatársakat és ezzel a viselkedésük megváltoztatásában a lehető leghatékonyabban érte el a célját. Az eredmények pedig egyszerűen lenyűgözők: a balesetek száma 54 százalékkal csökkent a játékosítást alkalmazó Walmart központok körében.
Hogy mi mindenre jó, még a játékosítás, arról itt olvashat bővebben.