Még az eladók diktálhatnak a cégértékesítésben

Bizonytalanságból egyre több, cégeladásból viszont kevesebb volt az idei év első nyolc hónapjában. Mindez azonban nem önmagában az ukrajnai háborúnak vagy a kedvezőtlen inflációs és energiahelyzetnek köszönhető. 2021 ugyanis nagyon erős év volt, amely a Covid–19 járvány enyhülésével sorra döntötte a rekordokat vásárlói érdeklődésben és a konkrét tranzakciók számában is, amit nehezen tudna most megismételni az M&A piac. A Mazars szakértője azonban úgy látja, még mindig eladói piacról beszélhetünk, ahol jó esélyei vannak azoknak, akik cégük eladásán vagy tőkebevonásban gondolkoznak.

Ezért sem érdemes kihagyni a folyamatból a tapasztalt tranzakciós tanácsadót, aki akár az úgynevezett „earn-out” konstrukciók kialakításával is segíthet a vevő és eladó közötti árazási elvárások közötti különbség áthidalásában. Az ilyen megoldások lényege, hogy a végső vételár egy bizonyos részét a vállalkozás 1-2 éves jövőbeli jövedelmezősége, pénzügyi teljesítménye alapján határozzák meg.

Egy ilyen összetett megállapodás kidolgozása ugyanúgy szakértőt kíván, mint az eladó cégek felkészítése, és megfelelő, versenyezni is hajlandó vevői kör felkutatása. És éppen ez lehet a tranzakciós tanácsadó megbízásának igazi hozadéka. Sok cégtulajdonos kezd részletes tárgyalásokba kizárólag egy jelentkezővel, ami hiba. A magyar vállalkozók tudják, miért érdemes versenyeztetni például a beszállítókat, hogy a legjobb feltételeket érjék el a piacon. Miért ne versenyeztetnék a vevőket, amikor az akár egy élet munkájával felépített cégüket adják el? Főként a jelenlegi piaci helyzetben, amikor ezt még jó feltételekkel tehetik meg.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo