Licit a rakterekre: aki többet fizet, annak a konténere kerül fel a hajóra?

A háború következményei az élet minden szintjére átgyűrűznek. Már rövidtávon is érezhetővé válnak a hatások a háztartásokban is. Hiánytermékek, energiaszűke, magasabb árszint… Alternatív beszállítói piacok keresése, új beszerzési csatornák felkutatása jelenthet megoldást – olvasni a választ különböző fórumokon, ez azonban közel sem ennyire egyszerű. Ha megvizsgáljuk a szállítmányozási lehetőségeket, a jelenleg is túlterheltséggel működő logisztikai infrastruktúrát, be kell látnunk, hogy sokkal nagyobb kihívás elé néz most a világ, mint amekkora elé a Covid alatt nézett.

„Majd megoldjuk másképp?”

Gyulai Krisztina

Az biztos, hogy a logisztikai szektor nem tud olyan gyorsan reagálni – még ha az alternatív lehetőségeket meg is találják Európán kívül –, mint ahogy a gazdaságoknak szükségük lenne rá. Most még mindenki csak keres, próbálja a veszteséget elkerülni, hogy egy nagy beesés következzen a termelésében és hirtelen összezsugorodjon. Viszont az látszik, hogy a világ szállítási infrastruktúrája ehhez jelenleg nincs meg.

Kényszerből pozitívumok

Ha eggyel távolabb tekintünk, jó hozadéka is lehet ennek a helyzetnek, mert Európa és Ázsia között a közúti és a vasúti infrastruktúra eddig nem volt annyira jól kiépítve, mint amennyire mondjuk ebből hasznot lehetett volna húzni.

Eddig mindent rátettek a tengerre. Ha ez folytatódik és sokkal több hajó lesz, akkor szembe kell nézni azzal, hogy a teherhajók nem kis mértékben szennyezik a környezetet. (Sokkal nagyobb mértékben, mint amennyi autó Európában mozog közúton.)

Mindenki meg akarja menteni a világot, eddig mégsem volt olyan gazdasági együttgondolkodás Európa és Ázsia között, hogy például ezt a közúti infrastruktúrát kiépítsék.

Mind a közút, mind a vasúti infrastruktúra Európa és Ázsia között nem hatékony. Egyrészt a nagy távolságok miatt, másrészt azért, mert nagyon hosszú tranzitidővel bír a közúti áruszállítás.

A vasúthálózat fejlesztése jelenleg nem olyan mértékű, mint amekkorát az áruszállítás igényelne, ezért további fejlesztés lenne szükséges ahhoz, hogy gyorsan, környezetkímélően és lehetőleg költséghatékonyabban tudjuk összekötni a két kontinenst szállítmányozás szempontjából.

Ha ebben történik előrelépés, az lehetne pozitív hozadéka a mostani kihívásoknak.

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője, a precíziós szállítmányozás szakértője

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo