Licit a rakterekre: aki többet fizet, annak a konténere kerül fel a hajóra?

A háború következményei az élet minden szintjére átgyűrűznek. Már rövidtávon is érezhetővé válnak a hatások a háztartásokban is. Hiánytermékek, energiaszűke, magasabb árszint… Alternatív beszállítói piacok keresése, új beszerzési csatornák felkutatása jelenthet megoldást – olvasni a választ különböző fórumokon, ez azonban közel sem ennyire egyszerű. Ha megvizsgáljuk a szállítmányozási lehetőségeket, a jelenleg is túlterheltséggel működő logisztikai infrastruktúrát, be kell látnunk, hogy sokkal nagyobb kihívás elé néz most a világ, mint amekkora elé a Covid alatt nézett.

„Majd megoldjuk másképp?”

Gyulai Krisztina

Az biztos, hogy a logisztikai szektor nem tud olyan gyorsan reagálni – még ha az alternatív lehetőségeket meg is találják Európán kívül –, mint ahogy a gazdaságoknak szükségük lenne rá. Most még mindenki csak keres, próbálja a veszteséget elkerülni, hogy egy nagy beesés következzen a termelésében és hirtelen összezsugorodjon. Viszont az látszik, hogy a világ szállítási infrastruktúrája ehhez jelenleg nincs meg.

Kényszerből pozitívumok

Ha eggyel távolabb tekintünk, jó hozadéka is lehet ennek a helyzetnek, mert Európa és Ázsia között a közúti és a vasúti infrastruktúra eddig nem volt annyira jól kiépítve, mint amennyire mondjuk ebből hasznot lehetett volna húzni.

Eddig mindent rátettek a tengerre. Ha ez folytatódik és sokkal több hajó lesz, akkor szembe kell nézni azzal, hogy a teherhajók nem kis mértékben szennyezik a környezetet. (Sokkal nagyobb mértékben, mint amennyi autó Európában mozog közúton.)

Mindenki meg akarja menteni a világot, eddig mégsem volt olyan gazdasági együttgondolkodás Európa és Ázsia között, hogy például ezt a közúti infrastruktúrát kiépítsék.

Mind a közút, mind a vasúti infrastruktúra Európa és Ázsia között nem hatékony. Egyrészt a nagy távolságok miatt, másrészt azért, mert nagyon hosszú tranzitidővel bír a közúti áruszállítás.

A vasúthálózat fejlesztése jelenleg nem olyan mértékű, mint amekkorát az áruszállítás igényelne, ezért további fejlesztés lenne szükséges ahhoz, hogy gyorsan, környezetkímélően és lehetőleg költséghatékonyabban tudjuk összekötni a két kontinenst szállítmányozás szempontjából.

Ha ebben történik előrelépés, az lehetne pozitív hozadéka a mostani kihívásoknak.

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője, a precíziós szállítmányozás szakértője

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo