„Majd megoldjuk másképp?”
Az biztos, hogy a logisztikai szektor nem tud olyan gyorsan reagálni – még ha az alternatív lehetőségeket meg is találják Európán kívül –, mint ahogy a gazdaságoknak szükségük lenne rá. Most még mindenki csak keres, próbálja a veszteséget elkerülni, hogy egy nagy beesés következzen a termelésében és hirtelen összezsugorodjon. Viszont az látszik, hogy a világ szállítási infrastruktúrája ehhez jelenleg nincs meg.
Kényszerből pozitívumok
Ha eggyel távolabb tekintünk, jó hozadéka is lehet ennek a helyzetnek, mert Európa és Ázsia között a közúti és a vasúti infrastruktúra eddig nem volt annyira jól kiépítve, mint amennyire mondjuk ebből hasznot lehetett volna húzni.
Eddig mindent rátettek a tengerre. Ha ez folytatódik és sokkal több hajó lesz, akkor szembe kell nézni azzal, hogy a teherhajók nem kis mértékben szennyezik a környezetet. (Sokkal nagyobb mértékben, mint amennyi autó Európában mozog közúton.)
Mindenki meg akarja menteni a világot, eddig mégsem volt olyan gazdasági együttgondolkodás Európa és Ázsia között, hogy például ezt a közúti infrastruktúrát kiépítsék.
Mind a közút, mind a vasúti infrastruktúra Európa és Ázsia között nem hatékony. Egyrészt a nagy távolságok miatt, másrészt azért, mert nagyon hosszú tranzitidővel bír a közúti áruszállítás.
A vasúthálózat fejlesztése jelenleg nem olyan mértékű, mint amekkorát az áruszállítás igényelne, ezért további fejlesztés lenne szükséges ahhoz, hogy gyorsan, környezetkímélően és lehetőleg költséghatékonyabban tudjuk összekötni a két kontinenst szállítmányozás szempontjából.
Ha ebben történik előrelépés, az lehetne pozitív hozadéka a mostani kihívásoknak.
Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője, a precíziós szállítmányozás szakértője