Kihívások a cégvezetésben: mit jelent ma jó vezetőnek lenni?

A nyitással megindul a verseny az új piacokért és ezzel együtt a munkavállalókért is. Ha egy cég eldönti, hogy mindent megtesz a magas színvonalú túlélésért, akkor viszont borítékolható a siker, legalábbis mérséklődnek a vele járó nehézségek. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: Pixabay)

Az életünk és a munkánk is merőben átalakult az elmúlt egy évben, ami a vezetők szerepét is a korábbitól eltérő megvilágításba helyezte: máshol van a fókusz, mint korábban, mivel a munkavállalóknak is más igényeik vannak.

„Iparágtól és cégtől is függ, hogy milyen mértékben alakult át a vezetői szerepkör és a felelősségvállalás mértéke, azonban a helyzet garantáltan mindenkit érintett. A vírushelyzet gazdasági okai és következményei bár másként hatottak a különböző cégekre, az emberekhez és a csapathoz való hozzáállás elvárása ugyanaz volt, hiszen a személyzet állapota óriásit változott az elmúlt egy év alatt. Ma az együttműködés elsődleges alapja a bizalom és a stabilitás kiépítése, amire valamennyi munkavállalónak szüksége van – ennek megteremtése lett az elsődleges vezetői feladat” – fejtette Nemes-Nagy Szilvia, a Performia Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosa, szervezési-toborzási szakértő.

Újra kell írni a szabályokat

Ez a vírushelyzet egy új empatikus, folyamatos és következetes kommunikációt kívánt meg a felsővezetőktől és a középvezetőktől egyaránt. Itt azonban nem ért véget a folyamat, ugyanis a határokat és a szabályokat is újra kellett írni.

Vezetőként nem elegendő megalkotnunk az új irányelveket, de példát is kell mutatnunk, hiszen az egyébként is sérülékeny munka-magánélet egyensúly most kiemelt figyelmet érdemel. Korábban is többet kellett volna foglalkozni az emberekkel, de akkor még máshol volt a fókusz. Minél érzékenyebbek az emberek, annál több figyelmet kérnek” – vallja a szervezési-toborzási szakértő.

Természetesen egy empatikus vezetőnek ez nem okozott gondot és odafigyelt az emberi tényezőkre, de a vezetők nagy többsége nem így reagált: nem sokat foglalkoztak a személyzeti problémák megoldásával, hiszen ők inkább a termelési folyamatokra, gazdasági mutatókra, munkagépfejlesztésre, beszállítókra koncentráltak.

„Azok a vezetők vizsgáztak jól az elmúlt egy évben, akik számára az egyén, az ember, mint alkalmazott, nem egy gép vagy egy megfoghatatlan, kiszámíthatatlan, kezelhetetlen terület, hanem szerves része a vállalkozás mindennapi életének. Ők valóban időt, energiát és figyelmet szenteltek a csapatépítésre, empatikusan kezelték az egyének problémáit” – mondta Nemes-Nagy Szilvia.

Akik nem értenek az emberekhez...

Akár újratervezésről, akár a régi csapat újrahangolásáról volt szó, az emberi odafigyelés nélkül ez bizony sokaknak nehezen ment. „Sajnos a tapasztalatok alapján a cégvezetők csekély százaléka boldogul jól az emberi tényezőkkel” – tette hozzá a szakértő.

Hogy meddig tart a jótékony kontroll, illetve a törődés, az függ a cég kultúrájától, a munkamoráltól, de leginkább a cégvezetőtől. Nagy szerepet játszik, hogy ő maga mit képvisel és mi az, amit ezáltal közvetít.

„Szerintem az igazi kihívás az, és később is az lesz, hogy a vezetők képesek lesznek-e a munkatársakból, alkalmazottakból ütőképes, motivált, hatékony csapatot építeni, és ezzel továbbfejleszteni a céget. Az a vezető, aki azt hajtogatja, hogy „Én az emberekkel nem foglalkozom és nem is akarok, arra ott van a HR”, az az ember egyetlen dologra hívja fel a figyelmet: „Nem vagyok jó vezető! Nem értek az emberekhez!” – osztja meg az ügyvezető-tulajdonos.

Azonban nem beszélhetünk úgy a sikeres vezetésről és vezetői gyakorlatról, hogy ne vessünk egy pillantást a munkatársakra, - akik velünk együtt dolgoznak a célokon - vagy ne vizsgálnánk meg szélesebben a vezető teljes környezetét.

Lényeges a vállalaton belüli közös értékrend lefektetése is, a közös szabályok és megoldások megalkotása, tekintettel arra, hogy az egyének mit várnak el. Egy alkalmazottból vezetői hozzáállással jót és rosszat is ki lehet hozni. Minden attól függ, hogy a vezető mennyire képzett és tudatos. Mivel mi a Performiánál folyamatosan toborzunk, a teszteredményekben látjuk, hogy az emberek érzelmi állapota jelentősen és általánosan romlott” –  vallja a szervezési-toborzási szakértő.

Túl a babzsákokon és a csocsóasztalon 

A négyszemközti beszélgetések és visszajelzések is felértékelődtek az elmúlt évben, hiszen csak ilyen módon érhetőek el az egyének a csapaton belül. Vizsgáljuk meg, mi hiányzik most a legjobban a munkatársaknak, és arra induljunk el, persze a cég határait figyelembe véve, mégis elérve, hogy valóban motiválóan hassunk rájuk.

Korábban is fontos volt a beszélgetés a kollégákkal, most viszont kizárólag így szerezhetünk információt a hogylétükről, a motivációjukról, az esetleges nehézségeikről és szükségleteikről. Ugyanígy fontos a munkavállalói élmény biztosítása, és itt nem a babzsákokra, vagy csocsóasztalra gondolok. Az igazán jó cégek folyamatosan felmérik a dolgozói igényeket, elégedettséget, ami alapján személyreszabott élményeket, inspirációt tudnak nekik nyújtani. Ez segíti azt a bizalmi kapcsolat kialakítását, ami építi és segíti a cég fejlődését. Amelyik vezető ezt nem veszi figyelembe, az sosem lesz annyira sikeres, mint amennyire sikeres lehetne” - fejtette ki az ügyvezető-tulajdonos.

A kihívások hálójában persze azt is ajánlott tudatosítanunk magunkban és kollégáinkban is, hogy a vezető is ember: neki is van magánélete, esetleg családja, vagyis úgy kell elérhetőnek és kiszámíthatónak lennie, hogy ő is egyensúlyban maradjon, mert csak így tud helytállni jelenlegi szerepében.

„Az egyik legfontosabb üzenetem a vezetőknek, hogy egyik vezető sem lehet sikeresebb, mint az általa vezettet csapat tagjai. Ez abban mérhető, hogy az egyes feladatok elvégzésre képes-e megszerezni a hajlandóságot. Mivel ezzel a képességgel nem születik minden vezető, ezért ezt meg lehet és meg is kell tanulni. A kérdés csak az, hogy belátják-e és hajlandóak-e önmaguk fejlesztésére, képzésére. Mert itt kezdődik minden” – zárja Nemes-Nagy Szilvia ügyvezető-tulajdonos és szervezési-toborzási szakértő.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo