Jelenlét című könyvében Amy Cuddy ír egy hosszú – mintegy tizenöt éves – és több tucat nemzetre kiterjedő kutatásról. Kiderült, hogy éljünk bár a világ bármely pontján, ha egy új emberrel találkozunk, ösztönösen két kérdésre keressük a választ:
- Bízhatok ebben az emberben?
- Képes vagyok respektálni őt?
Öltözzünk a sikerhez
Noha az alulöltözöttség korát éljük, különböző közelmúltbeli kutatások arra hívják fel a figyelmet, hogy rosszul tesszük, ha követjük ezt a trendet. Ha pénzről, megbízhatóságról, pozícióról, hozzáértésről van szó, bizony nemcsak hitelesebbnek tartjuk a formális öltözéket (kosztümöt, illetve öltönyt) viselőket, de nagyobb magabiztosságot éreznek ők maguk is, bátrabban tárgyalnak, sőt hajlamosabbak vezetői szemlélettel gondolkodva mindig a nagyobb képet is látni egy-egy probléma megoldása során. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a dress code-ot most más módon felrúgva, mindenhová formális öltözékbe menjünk, de ha van mozgásterünk, válasszuk ezt a megoldást.
Van egy udvarias gesztus, amit a legnagyobb üzletemberek tökélyre fejlesztettek: a figyelmes hallgatás képessége. A kutatások szerint azokat a beszélgetőtársakat kedveljük jobban, akik meghallgatnak bennünket, s nem azokat, akik lyukat beszélnek a hasunkba. Ez a képesség ugyanakkor lehetőséget ad arra is, hogy jobban megismerjük partnerünket, illetve megfontoltnak és ezáltal megbízhatónak tűnjünk. A figyelmes hallgatás aktív tevékenység. Érdeklődjünk beszélgetőtársunk személye és üzleti céljai iránt, és nonverbális gesztusainkkal is fejezzünk ki osztatlan figyelmünket.
Storytelling – megéri érdekesen mesélni
Unalmas cégbemutatás helyett legyen egy rövid történetünk az egyik érdekes munkánkról. Egyrészt jobban megérti beszélgetőtársunk, hogy mivel foglalkozik a vállalkozásunk, másrészt úgy tudjuk megkülönböztetni magunkat a versenytársainktól, hogy egy szóval sem utalunk rájuk. S mivel valamennyien szeretjük a történeteket, ezért jobban is emlékszünk rájuk, és könnyebben megjegyezzünk a történet mesélőjét is. Ráadásul a szenvedély, ami ilyenkor óhatatlanul érezhető a hangunkból, valóban szimpatikussá tesz bennünket.
Apró gesztus a kapcsolatért
Egy networking esemény nem ér véget a távozással, hiszen azért mentünk oda, hogy az ott elkezdett beszélgetések később is folytatódjanak. Elegáns módja az ismételt kapcsolatfelvételnek és a rólunk kialakult pozitív kép megerősítésének, ha egy e-mailben nemcsak kifejezzük örömünket, hogy megismerkedtünk, hanem kapcsolódva egy témához, amit a beszélgetésben a partnerünk mondott, egy apró gesztust teszünk. Megküldjük egy cikk linkjét, ami érdekelheti, vagy felajánljuk, hogy bemutatjuk valakinek.
Szerző: Dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó, coach
További olvasnivaló a témában: Amy Cuddy: Jelenlét Carmine Gallo: Storytelling Zack Devora: Networking – Gyakorlati útmutató introvertált, túlhajszolt és kevés kapcsolattal rendelkező emberek számára