Az év végi hajrá előtt vannak, akik már a karácsonyi kampányokon törik a fejüket. Sok kisvállalkozásnak a karácsony fontos időszak a bevételeik növelésére. A nyereményjáték az egyik olyan eszköz, amivel a karácsonyi forgalom még jobban felpörgethető (de erre a boltot is fel kell készíteni). Nyereményjátékot szervezni nem könnyű. Fel kell, hogy keltse a fogyasztók érdeklődését, elegendően vonzó ajándékokat kell kínálnunk és a tiszta jogi háttérről sem szabad megfeledkeznünk.
A nyereményjátékok előnyei vitathatatlanok: a céghez vonzzák az érdeklődőket és a rajongókat a közösségi oldalakon, elültetik a vállalat nevét a vevők fejében és direkt módon növelhetik a forgalmat is.
A nyereményjátékok buktatói
A játékok szervezése azonban buktatókat is tartogat. Ezért a jogi keretek ismerete nélkül nem érdemes belevágni a szervezésbe. Ugyan is, ha az előírt szabályoknak nem felel meg a játék, akkor:
- Letilthatják és törhetik a játékot minden felhasznált felületről például a Facebookon akkor is, ha már kifizettük (A Facebbok nyereményjátékok szabályairól és, hogy egyáltalán mi minősül ott nyereményjátéknak, arról itt olvashat részletesen.)
- Súlyos összegekkel büntethetik meg a cégünket „fű alatti”, a szabálytalan szervezés miatt
Végig vesszük a nyereményjátékok típusait, hogy melyik miért éri meg, és hogy hogyan kell törvényesen eljárni. Vágjunk is bele!
Jogilag több helyen is ki van kötve, hogy milyen kötelezettségekkel jár egy ilyen játék megszervezése. Pl. fel kell venni a NAV-val, a Naih-hal, a Szerencsejáték Zrt-vel és egy közjegyzővel is a kapcsolatot, ugyanis közjegyző jelenlétében kell, hogy történjen a sorsolás.
Vásárláshoz kötött nyereményjáték
Ahogy a nevében is feltüntettük, a vevő csak akkor vehet részt a játékban, ha előtte megvásárolta az általunk kikötött terméket. Logikusan a vállalatok ilyenkor a saját termékeikhez kötik a vásárlást. Országos kampányokhoz, és nagy zsivaj keltésére szuper megoldás.
Sorsolásos nyereményjáték
Meglepnénk a vevőket egy a céget népszerűsítő tombolajátékkal, ahol egészen véletlenül épp céges kincseket és ajándékokat lehet megkaparintani? Jó megoldás, hiszen az emberek bezsongnak a tombolától. Plusz, ha a saját portékánk a nyeremény, és az beválik az új érdeklődőknek, jó eséllyel ezentúl tőlünk vásárolnak majd.
Ha ezt túlságosan bonyolultnak érezzük, van más megoldás is.
Promóciós játék
Ha még nincs elegendő vásárlónk, mondjuk meg nemrég indult a vállalkozás, azt szeretnénk, hogy izzon körülötte a levegő, vagy éppen a cél nem a meglévő vásárlók motiválása, hanem az, hogy új vevőket tudjunk bevonzani, akkor a promóciós játék lesz a jó megoldás. Egyszerű szabályok, egyszerű aktivitásra ösztönzés. A rejtvény, kvíz, szavazás, válaszbeküldés, képfeltöltés, stb. pont erre van kitalálva. Szinte semmi kötöttséggel nem jár, egyszerű a megszervezése.
Összegezve a fentieket, mielőtt belefogunk a nyereményjátékba, célszerű átgondolni, melyik típusú játék éri meg. Előfordul, hogy nem érdemes egy nagy ötlethez ragaszkodni, hanem inkább leegyszerűsíteni, hogy mind a vevőnek, mind a cégnek, mind pedig a hatóságoknak megfelelő legyen.
Szilágyi Tímea kreatív szövegíró, marketing tanácsadó Mikromarketing