Így növelje dolgozói hatékonyságát

Akár 20%-kal is nőhet a szellemi foglalkozású alkalmazottak termelékenysége, méghozzá anélkül, hogy a vezetőknek különleges eljárásmódokat vagy nagyösszegű ösztönzőket kellene bevezetnie. Megmutatjuk, hogyan.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

Húsz százaléknyi teljesítményjavulás óriási, sokan hatalmas összegeket áldoznának olyan tanácsadókra, akik képesek ezt a szervezeten belül elérni. Pedig a megoldás pofonegyszerű. Amennyiben sikerül az alkalmazottak beszámolói alapján azonosítani az alacsony hozzáadott értékű feladatokat, megszüntetni, másnak delegálni vagy kiszervezni őket, egy átlagos dolgozó heti egy napot képes a fontosabb feladataival tölteni. Ennyi.

Persze az elmélet sokkal egyszerűbb, mint a gyakorlat, éppen ezért rendkívül fontos, hogy hozzáértő vezető felügyelje a változásokat. A fizikai munkásokkal szemben ugyanis a szellemi dolgozók maguk birtokolják és osztják be a munkavégzésük legfőbb eszközét - a szürkeállományukat. Emiatt nem is lehet a hagyományos ösztönzőkkel - magasabb bér, termelékenységfokozó programok, átszervezések - magasabb fokozatba kapcsolni őket, mivel ezeket könnyedén kicselezik vagy figyelmen kívül hagyják, rossz esetben teljesen ellenállnak nekik.

Azonban a változások módját és mértékét teljesen a dolgozókra bízni szintén botorság. Egyrészt kikerülnek a szervezési folyamatok a menedzser kezéből, így könnyen átláthatatlanná válnak, másrészt az alkalmazottak könnyen elvethetik a sulykot, akár túlzottan leszűkítve a munkakörüket, akár rengeteg feladattal túlterhelve magukat. A vezető feladata tehát ebben az esetben, hogy beosztottjait az arany középúton tartsa. Ezt a feladatot általában három irányból szokták megközelíteni a menedzserek:

Találjon ki valami szokatlant

Thierry Andretta, a francia Lanvin divatcég vezérigazgatója meglepő ötlettel állt elő 2011-ben: meghirdette az "e-mail nélküli szerdákat", mivel úgy gondolta, a cég dolgozói túl keveset kommunikálnak egymással szóban. Az Atomic Object michigani szoftvercég értekezletein mindenkinek állva kellett maradnia, hogy koncentráltak maradjanak és rövidre fogják a mondandójukat. Marissa Mayer, a Yahoo legendás vezérigazgatónője megszüntette az otthoni munka lehetőségét, hogy a dolgozói együttműködőbb, innovatívabb környezetben dolgozzanak.

Az ilyen lépések természetesen elég kockázatosak, hiszen a dolgozóink egy részét biztosan felidegesítjük azzal, ha kizökkentjük őket a napi rutinból. Ahhoz, hogy a váltás valóban hatásos legyen, érzéketlenül véghez kell tudni vinni és mindemellett nem árt, ha előállunk mellé egy jó indokkal. Segíthet az elfogadásban az is, ha csak ideiglenesen vezetünk be egyes változtatásokat, majd megbeszéljük az első néhány hónap tapasztalatait az alkalmazottakkal.

Építsen ki hatékony támogatórendszereket

A jó hozzáállás a siker záloga
Nem elég a piacképes termék, az igazi sikerhez, a mérhető piaci jelenléthez megfelelő hozzáállásra is szükség van! Mindenkinek pontosan tudnia kell, hogy mi a feladata és azt hogyan kell elvégeznie a közös siker érdekében.
A hatékony támogatás lényege, hogy a dolgozók válláról levegye a bürokratizáltság terhét, és segítse a vállalat alkalmazottait abban, hogy valóban a saját feladatukra koncentrálhassanak. A rendszer kiépítésének lényege a feladatelosztás és hiperspecializáció. Hogy mit jelent ez a valóságban? A Pfizer például saját szolgáltatást vezetett be házon belül az ehhez hasonló problémák megoldására. Amikor egy dolgozónak kérdése van, küldd egy üzenetet, a válaszhoz értő kolléga megválaszolja, majd megbecsülik, mennyi időt és fáradtságot is takarított meg mindezzel a cég. Ha például egy alkalmazott tudni szeretné, mely államokban hasonlóak a generikus gyógyszerek forgalmazásának szabályai, bedobja a kérdést a közösbe, valaki összegyűjti a szükséges információkat az államok honlapjairól, rendezi és visszaküldi azokat. Így a fontosabb feladatokkal foglalkozó szakértő válláról lekerül az adatgyűjtögetés unalmas és időrabló terhe. Természetesen az alábbi rendszert csak jól körülhatárolt felelősségi körökkel lehet végrehajtani, ahol mindenki pontosan tudja, mi a feladata.

A hatékony támogatórendszer kiépítése azonban lehet rombolás is. Néhány évvel ezelőtt a UBS Wealth Management számára nyilvánvalóvá vált, hogy a növekedésük egyik legfőbb gátja a nehézkes és konzervatív költségvetési folyamatuk. Amikor kiiktatták a felülről irányított rendszert és rábízták az árazás felelősségét a kereskedési egységek vezetőire világszerte, nemcsak azt sikerült elérni, hogy az üzlet növekedett jobban, hanem az ügyféltanácsadóik, azaz a szellemi alkalmazottaik is több felelősséget érezhettek a vállukon, mint valaha.

Járjon elöl jó példával

Légy a változás, amit szeretnél látni a világban - mondta annak idején Gandhi, a mondást pedig a céges világban is lehet alkalmazni. Ha azt szeretnénk, hogy a dolgozóink felelősek legyenek a saját termelékenységük növekedéséért, hagyni kell őket ebbe az irányba mozdulni. A felelősség egyensúlyának megváltoztatása a hierarchia különböző szintjein álló alkalmazottak közt segíthet abban, hogy a dolgozók elkezdjenek hatékonyabban munkát végezni.

Ennek ékes példája, Ross Smith, aki a Microsoft Lync nevű csevegő- és videokonferencia-alkalmazásának tesztjeit vezette. Miután a program 2010-es verziója piacra került, a cég megbízta Smith-t, hogy szervezze át a részlegét a következő verzió tesztjeihez. Smith azonban nem rakosgatta ide-oda 80 főnyi legénységét, hanem megkérte őket, hogy maguk válasszák ki, a négy csapatból melyikbe tartoznának leginkább. Sem anyagi, sem egyéb ösztönzőket nem alkalmazott, mindössze annyit, hogy maguk válasszák ki, mivel szeretnének a leginkább foglalkozni. Mivel a dolgozók alaposan utána akartak járni, hol mire számíthatnak, az átszervezés a vártnál több időt igényelt, de sikerült vele elérni azt, hogy az alkalmazottak 95 százaléka teljesen vagy valamelyest elégedett volt a változásokkal.

A cikk a Harvard Business Journal alábbi blogbejegyzése alapján készült.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo