A kis- és középvállalatok vezetői általában ki sem látszanak a munkából, nem csoda, ha stratégiákkal és tervekkel nem igazán tudnak foglalkozni, különösen az év végi rohanásban. Pedig az igazság az, hogy a stratégiai gondolkodás nem olyan nehéz feladat. Ami azt illeti tulajdonképpen igazán egyszerű. Ráadásul egy jól átgondolt üzleti terv és egy célokat megfogalmazó stratégia nem valami extra, amitől majd jobban megy a vállalkozás. Ellenkezőleg. Elengedhetetlen eszköz ahhoz, hogy a vállalkozás hozzútávon működjön. Éppen ezért adunk tíz apró tanácsot, hogy gondolkodjon sokkal átfogóbban a cégéről, a céljairól, eszközeiről és feladatairól, hogy az új évnek új lendülettel tudjon nekivágni.
1) Fogadjon egy coach-ot. Amennyiben van rá lehetősége, mindenképpen kérje ki egy kívülálló tanácsát, aki objektíve tekint végig a cégén. Lehetőleg olyan személy legyen, aki már vitt sikerre vállalkozást, így pontosan tudja, milyen változtatásokat kell véghezvinnie annak érdekében, hogy az Ön cége virágzó legyen hosszútávon is.
2) Nézze át a cash flowt és az üzleti terveket. A két dokumentum összehasonlítása egyértelmű teszi a cége működésének szélső értékei és meghatározza, hogyan is áll valójában az üzlet. Ha eddig nem rendelkezett üzleti tervvel, készítsen egyet, ha igen, itt az ideje felülvizsgálni a benne szereplő célokat.
3) Vizsgálja felül rendszeresen az üzleti stratégiáját. Jelölje ki, mit szeretne elérni, hová szeretne eljutni egy-két-öt éven belül. Ha sikerült egy jó tanácsadót találnia, ő biztosan segít a megfelelően ambíciózus, de még elérhető célok meghatározásában. Ha megvan a stratégia, érdemes rendszeresen felülvizsgálni a cash flow eredmények fényében.
4) Vázolja fel a hálózatépítési stratégiáját. A legtöbb üzlet a személyes kapcsolatokra és a szájhagyományra támaszkodik, a hálózatépítés terén, pedig ennél sokkal szélesebb a lehetőségek tárháza. Térképezze fel a lehetőségeit és készítsen stratégiát, hogyan fogja elérni leendő partnereit és ügyfeleit. Ez lehet személyes vagy online, konferenciákon vagy vásárokon történő részvétel, esetleg helyi ipar- vagy kereskedelmi kamara eseményeibe való bekapcsolódás.
5) Határozza el, idén mit fog megtanulni. Találja meg, mely területeken kell fejlesztenie magát és az üzletét, határozza el, hogyan szerzi meg a tudást: könyvekből egyedül, netán valamilyen kurzuson, egy profi segítségével vagy egy iskolai képzés keretében. Jó ötlet áttekinteni, hogyan működnek a piaci ellenfelek és tanulni az ő gyakorlatukból, esetleg hibáikból.
6) Kommunikáljon a dolgozóival. A boldog és tevékeny munkaerő lehet a mérleg nyelve az üzleti siker és kudarc között. Beszélgessen el a dolgozóival, tudja meg, boldogok, elégedettek-e vagy sem. Ha nem, miért nem? A mindennapi feladatokat ellátó dolgozók hatalmas tudásbázist jelentenek az üzletmenetet illetően, használja ki a tudásukat az üzlet fejlesztéséhez.
8) Vegye számba a beszámolási kötelezettségeit. A magyar vállalkozásokra kirótt rengeteg féle adó- és járulékbevallási kötelezettség útvesztőjében nagyon könnyű eltévedni. Nézzen utána a határidőknek vagy beszéljen a könyvelőjével, aztán vezesse be a naptárba a bevallási kötelezettségeit a következő évre.
9) Ne várjon az adóbevallással az utolsó pillanatig. A cégek elsöprő többségénél az üzleti év megegyezik a naptári évvel. Amennyiben kettős elszámolású cégről van szó, az esetükben az éves beszámoló leadásának határideje május utolsó napja, ám jobb nem kivárni ezt a pillanatot. Ne az utolsó pillanatokban kezdjen el hiányzó számlákat és kimutatásokat keresgélni, lesz rá öt hónapja, hogy elvégezze a feladatot.
10) Ne hanyagolja el a magánéletét. "Fárasztó sportág a pénzvadászat" - ahogy annak idején Hofi Géza énekelte, de ennek ellenére igyekezzen, hogy a munka ne menjen a magánélete rovására. Mindig szánjon elegendő időt a családjára, tartsa szem előtt, kinek az érdekében is vágott bele a saját vállalkozásba.