Tavaly Magyarországon 850 ezer használt autót adtak el vagy hoztak be külföldi importból. A sajtóban, interneten gyakran olvashatunk rémtörténeteket kilométeróra-buherálásról, átvert vevőkről, rejtett hibák miatti tetemes kiadásokról. Szerencsére már sokat javult a helyzet, és ha megbízható kereskedőtől vásárolunk márkaszervizben vezetett szervizkönyvvel rendelkező autót, aminek a rendszámát ellenőriztük a Belügyminisztérium ingyenes, online Jármű Szolgáltatási Platformján, akkor jelentősen csökkenthetjük a kockázatokat. Ám ha mind a kereskedő, mind a vásárló biztosra akar menni, hogy nem kell majd hatalmas és váratlan kiadásba vernie magát az autó miatt, akkor érdemes megismerkedni a kiterjesztett garancia fogalmával.
Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy új autó vásárlásakor az autóra a kereskedő, márkaimportőr garanciát vállal. A garancia (jogi nyelven: jótállás) olyan meghibásodásokra vonatkozik, melyek a jármű vételekor már jelen voltak, és az a vevő részére nem voltak ismertek, vagy nem lehettek ismertek, és az csak az adásvétel után derül ki. Azzal már jóval kevesebben vannak tisztában, hogy szavatossági jogok használt autó adásvételénél is megilletik a vevőt: 6+6 hónap úgynevezett kellékszavatosság jár minden, autókereskedésből vásárolt autóra, amikor is az első félévben az eladót, a második félévben a vevőt terheli a bizonyítás. Azt viszont még kevesebben tudják, hogy a jogszabályi garanciaidő vagy a kellékszavatosság lejárta után is bebiztosíthatják vásárlóikat a kereskedők vagy saját magukat az autóvásárlók. A biztosítási piacon kiterjesztett garancia (extended warranty) gyűjtőnéven nevezik azokat a biztosításokat, amelyek arra hivatottak, hogy a jogszabályi garanciaidő lejárta vagy a vállalt futásteljesítmény után is biztonságot nyújtsanak a jármű tulajdonosának.
Fontos különbség a gyári garancia és a biztosítással fedezett kiterjesztett garancia között, hogy utóbbi a nevesített alkatrészek rejtett hibáinak elhárítását téríti, és alapvetően kizárja a kenőanyagokat, szűrőket és azokat az alkatrészeket, melyeket a szakma csak kopó-forgó alkatrészeknek titulál (pl. féktárcsa, fékbetét, tömítések, gumiköpeny, akkumulátor).
„Mindenki a saját igényeinek legmegfelelőbb biztosítást választhatja ki, hiszen számos garanciaprogram van, széles a paletta időtartamra és alkatrészcsoportokra, meghibásodásokra nézve is” – emelte ki Busa Zoltán, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. vezérigazgatója.
Lényeges különbség még, hogy amiként a kellékszavatosság második félévében, úgy a kiterjesztett garancia esetében is a járműtulajdonosnak kell bizonyítania, hogy a meghibásodást rejtett hiba okozta. A biztosítás mellé viszont vásárolható olyan kiegészítő szolgáltatás is, melyet a gyári garancia nem tartalmaz, így például csereautó-szolgáltatás, illetve az utazás megszakításának költségeinek megtérítése (szállás, étkezés, hazatérés költségei). Ha tehát rejtett hiba miatt lerobban az autónk a horvátországi nyaralás alatt, nem kell aggódnunk, mert a javítást és a kényszerből külföldön töltött extra napok költségeit is megtéríti a biztosító.