Hogyan tartsuk meg a vásárlókat?

Sok vállalatvezető azt gondolja, hogy biztosnak tudhatja a törzsvásárlói kört, mert magas a vásárlói elégedettség. Ha ez igaz is, a hűséges vevő sokkal több, mint az elégedett. Természetesen a vevők elégedettsége fontos a hűséges vásárlói kör kialakításában, de nem lehet pusztán ez alapján megjósolni a jövőbeli bevételeket.

Kép: SXC

Az elégedett vásárlók két csoportba sorolhatók: azokra, akik érzelmi alapon és azokra, akik intellektuális alapon elégedettek. Az alapvető különbség az közöttük, hogy az első csoport kötődik az Ön vállalatához, míg a racionális alapon elégedettek nem szükségszerűen.

Az érzelmileg kötődő vásárlók értéke jóval magasabb, hiszen ők több terméket vásárolnak, hajlandóak ezekért magasabb árat fizetni, és hosszabb ideig maradnak ügyfelek. Ezzel szemben az észérvek alapján elégedett vevők az elégedetlenekhez hasonlóan viselkednek, és nem – vagy csak ritkán – ismétlik meg a vásárlást. Így az olyan nem kézzelfogható dolgok, mint az érzelmek, szoros összefüggésben állnak a nagyon is konkrét mérőszámokkal. A vásárlók nem pusztán terméket keresnek, hanem kapcsolatot is, olyan megbízható céget, amire számíthatnak.

Az ügyfelek 4 fő érzelmi szükséglete:

  1. Bizalom: az első és legfontosabb alapja a hosszú távú vásárlói elkötelezettségnek.
  2. Megbízhatóság: a vásárlónak tudnia kell, hogy tisztességesen bánnak vele, és az Ön cége teljesíti azt, amit megígér.
  3. Büszkeség: az ügyfelei szeretik érezni, hogy jól döntöttek, amikor az Ön cégét választották, ezért időnként megerősítésre van szükségük. Ha el tudja érni, hogy büszkék legyenek arra, hogy Ön mellett döntöttek, ők lesznek hírnökei, mondhatni, az ingyen foglalkoztatott értékesítői.
  4. Szenvedélyes rajongás: a jó vásárlói kapcsolat legfelső létrafoka. Akkor lehet biztos abban, hogy az ügyfele visszatér, ha pótolhatatlannak érzi, és nem keres helyettesítő terméket vagy szolgáltatást. Viszonylag kevés ilyen vásárló akad az ügyfélkörben, de ők a legértékesebbek, ugyanis hosszú távra elkötelezték magukat a cége iránt, és ismerőseiknek is lelkesedéssel ajánlják.
A szeretetmárka mindent visz
Vannak márkák, amelyeknek nem árt a válság. Vannak olyanok, amelyeknek nem kell beszállnia az állítólag mindenki számára kikerülhetetlen árversenybe. Ezekhez ugyanis a fogyasztókat sokkal több fűzi holmi racionális választásnál. Szeretet. Szinte bármi kiválhatja – egy íz, egy illat, egy semmi máshoz nem hasonlító módon befűzött cipőfűző. A szeretet több annál, mint egyszerűen kedvelni valamit. Ennek kialakulásához idő kell, és bizony, ha nem viszonozzák, előbb-utóbb elmúlik. A szeretetet nem lehet kierőszakolni, meg kell érte dolgozni.
A négy tényező egymásra épül: úgy nem lesz büszke az Ön termékére senki, hogy ne bízna Önben, ne tartaná megbízhatónak. Érdemes utánajárnia, hogy vásárlóinak többsége melyik elköteleződési szinten van, így sokkal pontosabban meg tudja határozni, hogy milyen értékesítési és marketingakciókat tervezzen.

Biztosan az Ön életében is van egy-két márka vagy szolgáltató, amely nélkül el sem tudja képzelni a mindennapokat? Lehet az bármi: teaféle, fodrász vagy épp sportmárka. Gondolja végig, miért kötődik hozzá annyira. Biztosan megbízik benne, és tudja, hogy mindig ugyanarra a magas minőségre számíthat. Valószínűleg büszkén vállalja ezt a márkát, mert úgy érzi, tökéletesen kielégíti az igényeit, igazán Önnek való. Ezért nyugodt szívvel ajánlaná ismerőseinek, és talán már meg is tette jó pár alkalommal. Egy rajongó így nyilatkozott pl. a Starbucks kávézóról: „Teljesen Starbucks-függő vagyok, minden kávéjukat szeretem, és imádok mindenkit, aki ott dolgozik. Minden reggel ott iszom meg a kávémat, és hétvégenként is szeretem a Strabucksban tölteni a délelőttöket. Ha bezárna, nem innék többé kávét.” Ilyen egy szenvedélyes vásárló. Érdemes tehát elgondolkodni azon, mit tehet azért, hogy erősebben kötődjenek cégéhez az ügyfelek.

Itt olvashatja néhány sikeres márka trükkjeit.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért fontos foglalkozni ezzel, ha úgyis csak kevés szenvedélyes rajongót tud szerezni. Az elkötelezett ügyfelek 23%-kal több bevételt eredményeznek, mint az átlagvásárlók. Többször és gyakrabban vásárolnak, ezenkívül terjesztik a jó hírét barátaik körében. Ugyanakkor az egyszerűen „csak elégedett” vásárlók nem mutatkoznak hűségesebbnek az elégedetleneknél, ám az elkötelezettek igen. Egy hitelkártyákkal foglalkozó cég kutatásában kimutatta, hogy az érzelmileg elégedett ügyfelek egy év alatt 67%-kal többet költöttek kártyájukkal, míg a racionális alapon elégedetteknél ez az arány csak 8%-os volt.

Ezért gyümölcsöző a lehető legragaszkodóbb ügyfélkör kiépítése, hiszen rájuk bátran építheti a jövőjét.

Dr. Dobay Róbert www.menedzsmentor.com

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo