Hogyan tartsuk meg a vásárlókat?

Sok vállalatvezető azt gondolja, hogy biztosnak tudhatja a törzsvásárlói kört, mert magas a vásárlói elégedettség. Ha ez igaz is, a hűséges vevő sokkal több, mint az elégedett. Természetesen a vevők elégedettsége fontos a hűséges vásárlói kör kialakításában, de nem lehet pusztán ez alapján megjósolni a jövőbeli bevételeket.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

Az elégedett vásárlók két csoportba sorolhatók: azokra, akik érzelmi alapon és azokra, akik intellektuális alapon elégedettek. Az alapvető különbség az közöttük, hogy az első csoport kötődik az Ön vállalatához, míg a racionális alapon elégedettek nem szükségszerűen.

Az érzelmileg kötődő vásárlók értéke jóval magasabb, hiszen ők több terméket vásárolnak, hajlandóak ezekért magasabb árat fizetni, és hosszabb ideig maradnak ügyfelek. Ezzel szemben az észérvek alapján elégedett vevők az elégedetlenekhez hasonlóan viselkednek, és nem – vagy csak ritkán – ismétlik meg a vásárlást. Így az olyan nem kézzelfogható dolgok, mint az érzelmek, szoros összefüggésben állnak a nagyon is konkrét mérőszámokkal. A vásárlók nem pusztán terméket keresnek, hanem kapcsolatot is, olyan megbízható céget, amire számíthatnak.

Az ügyfelek 4 fő érzelmi szükséglete:

  1. Bizalom: az első és legfontosabb alapja a hosszú távú vásárlói elkötelezettségnek.
  2. Megbízhatóság: a vásárlónak tudnia kell, hogy tisztességesen bánnak vele, és az Ön cége teljesíti azt, amit megígér.
  3. Büszkeség: az ügyfelei szeretik érezni, hogy jól döntöttek, amikor az Ön cégét választották, ezért időnként megerősítésre van szükségük. Ha el tudja érni, hogy büszkék legyenek arra, hogy Ön mellett döntöttek, ők lesznek hírnökei, mondhatni, az ingyen foglalkoztatott értékesítői.
  4. Szenvedélyes rajongás: a jó vásárlói kapcsolat legfelső létrafoka. Akkor lehet biztos abban, hogy az ügyfele visszatér, ha pótolhatatlannak érzi, és nem keres helyettesítő terméket vagy szolgáltatást. Viszonylag kevés ilyen vásárló akad az ügyfélkörben, de ők a legértékesebbek, ugyanis hosszú távra elkötelezték magukat a cége iránt, és ismerőseiknek is lelkesedéssel ajánlják.
A szeretetmárka mindent visz
Vannak márkák, amelyeknek nem árt a válság. Vannak olyanok, amelyeknek nem kell beszállnia az állítólag mindenki számára kikerülhetetlen árversenybe. Ezekhez ugyanis a fogyasztókat sokkal több fűzi holmi racionális választásnál. Szeretet. Szinte bármi kiválhatja – egy íz, egy illat, egy semmi máshoz nem hasonlító módon befűzött cipőfűző. A szeretet több annál, mint egyszerűen kedvelni valamit. Ennek kialakulásához idő kell, és bizony, ha nem viszonozzák, előbb-utóbb elmúlik. A szeretetet nem lehet kierőszakolni, meg kell érte dolgozni.
A négy tényező egymásra épül: úgy nem lesz büszke az Ön termékére senki, hogy ne bízna Önben, ne tartaná megbízhatónak. Érdemes utánajárnia, hogy vásárlóinak többsége melyik elköteleződési szinten van, így sokkal pontosabban meg tudja határozni, hogy milyen értékesítési és marketingakciókat tervezzen.

Biztosan az Ön életében is van egy-két márka vagy szolgáltató, amely nélkül el sem tudja képzelni a mindennapokat? Lehet az bármi: teaféle, fodrász vagy épp sportmárka. Gondolja végig, miért kötődik hozzá annyira. Biztosan megbízik benne, és tudja, hogy mindig ugyanarra a magas minőségre számíthat. Valószínűleg büszkén vállalja ezt a márkát, mert úgy érzi, tökéletesen kielégíti az igényeit, igazán Önnek való. Ezért nyugodt szívvel ajánlaná ismerőseinek, és talán már meg is tette jó pár alkalommal. Egy rajongó így nyilatkozott pl. a Starbucks kávézóról: „Teljesen Starbucks-függő vagyok, minden kávéjukat szeretem, és imádok mindenkit, aki ott dolgozik. Minden reggel ott iszom meg a kávémat, és hétvégenként is szeretem a Strabucksban tölteni a délelőttöket. Ha bezárna, nem innék többé kávét.” Ilyen egy szenvedélyes vásárló. Érdemes tehát elgondolkodni azon, mit tehet azért, hogy erősebben kötődjenek cégéhez az ügyfelek.

Itt olvashatja néhány sikeres márka trükkjeit.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért fontos foglalkozni ezzel, ha úgyis csak kevés szenvedélyes rajongót tud szerezni. Az elkötelezett ügyfelek 23%-kal több bevételt eredményeznek, mint az átlagvásárlók. Többször és gyakrabban vásárolnak, ezenkívül terjesztik a jó hírét barátaik körében. Ugyanakkor az egyszerűen „csak elégedett” vásárlók nem mutatkoznak hűségesebbnek az elégedetleneknél, ám az elkötelezettek igen. Egy hitelkártyákkal foglalkozó cég kutatásában kimutatta, hogy az érzelmileg elégedett ügyfelek egy év alatt 67%-kal többet költöttek kártyájukkal, míg a racionális alapon elégedetteknél ez az arány csak 8%-os volt.

Ezért gyümölcsöző a lehető legragaszkodóbb ügyfélkör kiépítése, hiszen rájuk bátran építheti a jövőjét.

Dr. Dobay Róbert www.menedzsmentor.com

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo