A közösségi média, és azon belül a Facebook meghatározó eleme a cégek marketingjének már viszonylag hosszú ideje. A hozzáállás ehhez a fajta felülethez azonban folyamatosan változik attól függően, milyen tapasztalatokat szereznek a vállalkozások, és milyen változásokat tapasztalnak a rendelkezésre álló lehetőségekben. Többek között ezt a fajta attitűdváltozást vizsgálta az RG Stúdió a legújabb kutatásában, amelyet 2016-ban a harmadik alkalommal végzett el az év ugyanabban az időszakában kis- és középvállalkozások között.
Költünk, csak legyen eredmény
2014 óta a Facebookozó cégek céljai eltolódtak. Egyre több cégnek fontosabb az új ügyfelek szerzése és a közvetlen értékesítés. A második helyen lévő márkaépítés és a régi vevőkkel történő kapcsolattartás, ami a harmadik helyen van, alapvetően stagnál. Ugyanakkor a marketing keret csökkentése, mint cél, szinte teljesen eltűnt.
Az, hogy egy adott cég inkább ügyfélszerzésre, vagy hosszabb távon gondolkodva márkaépítésre kívánja főként használni a közösségi oldalon való megjelenést, egy fejlődési folyamat lépcsőit jelenti – mondta el a Piac & Profitnak Lévai Richard, az RG Stúdió Kft. egyik tulajdonosa. A cégek ugyanis mára elfogadták, hogy az eredményes közösségi oldalas megjelenés nincs ingyen és elkezdtek költeni – ezek után viszont jogos, hogy várják a befektetésük eredményét. Aki viszont már megérett arra, hogy a marketingben is képes legyen stratégiai szinten gondolkodni, az ezt az eredményt hosszabb távon is hajlandó kivárni.
A mai napig sok a gondja a cégeknek a Facebookkal, az első helyen évről évre azt említik a legtöbben, hogy a rajongóik nem látják az összes bejegyzésüket. A többi probléma azonban évente változik. Idén a második helyre a nagy időigény került, beelőzve ezzel a tavalyi másodikat, azt, hogy egyre többet kell költeni a hirdetésekre. Összességében úgy tűnik, hogy a cégek beletörődtek abba, hogy a Facebook egy fizetős média.
Ezzel összefügg az is, hogy egyre elégedettebbek a Facebook hirdetési lehetőségeivel a cégek – az idén másodszor feltett kérdés alapján. Bár kevesebben mondták, hogy ugyanannyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés, de egyre kevesebben gondolnak szükséges rosszként a fizetett megjelenésre, és jóval többen mondták a tavalyi évnél, hogy több organikus elérés esetén is költenének ennyit a hirdetésekre. (Ráadásul a Facebook hirdetéseknek van egy kellemes mellékhatása is.)
A kutatás eredményei szerint a vállalkozások fejében lassan kezd a helyére kerülni a legnagyobb közösségi oldal helye és szerepe: már nem hype-olják, megvolt az első kiábrándulás is – lassan a reális kép alakul ki.
A Facebook a nyerő
A többi közösségi hálózat közül egyedül az Instagram az, ami egyértelmű emelkedést mutat. Az összes többi használata vagy ingadozik, vagy csökken.
A Facebook tehát domináns szerepet tölt be, de nem csak a közösségi hálózatok között. A felsorolt több mint 25 online marketing megoldás közül egyedül a weboldal (vagy webáruház) tudta megelőzni, ráadásul az első 10-be három Facebook megoldás került be. A Facebook hirdetés komolyan lehagyta a Google AdWords hirdetéseket is. (Pedig ez az a terület, ahol a jobb olcsóbb is.)
Tudjuk, mi számít?
A fentiek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a válaszadók alapvetően elégedettek a Facebook marketing lehetőségeivel, hiszen 44%-uk válaszolta azt, hogy egyértelműen megéri nekik jelen lenni a közösségi hálózatban, 22%-uk pedig azt, hogy inkább megéri. Ugyanakkor fontos látni, hogy a bizonytalanok száma soha nem volt ilyen magas. Két év alatt 21%-ról 25%-ra nőtt azoknak az aránya, akik nem tudják eldönteni, hogy megéri-e nekik Facebookozni.
Mivel a cégek egyre többet költenek, egyre több helyen felmerül az igény arra is, hogy pontosan lássák, megéri-e nekik ez a befektetés. Ez teljesen természetes és jogos igény és örvendetes változás is a szakértő szerint annyiban, hogy a cégek végre nem csak azt nézik, hogy több like-juk van-e, mint a konkurenciának, hanem valós eredményeket várnak el a közösségi oldalas megjelenéstől.
„A Facebook egyre fontosabb szerepet tölt be a magyar kkv-k életében, ráadásul ezt már nem a lelkesedés, hanem az elmúlt évek tapasztalata mondatja velük. Egyre jobban értik a működését, egyre inkább tisztában vannak a lehetőségekkel. Tudják, hogy ez nem egy ingyenes felület, fizetni kell a megjelenésekért, ugyanakkor azt is látják, hogy megéri költeni erre a felületre” - mondta Lévai Richárd.
Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a Facebook a cégek számára egy eszközrendszert, eszköztárat jelent, amiből minden vállalkozásnak saját tapasztalatai – és az eredmények monitorozása – révén kell eldöntenie, hogy mit érdemes használni belőle. Van, ahol a céges oldal futtatása éri meg leginkább, de lehet, hogy erre nincs is szükség és az adott vállalkozás a rajongói közösség építése nélkül a hirdetésekkel éri el a legjobb eredményeket. Van, aki számára pedig például az lehet az üdvözítő megoldás, ha az ügyvezető, értékesítő, vagy épp egy megfelelő szakember magánemberként jelenik meg különböző Facebook csoportokban és így népszerűsíti a céget.