Helyére kerül végre a Facebook

Mostanra lecsengett a nagy hype a Facebook körül, a cégek egyre inkább a helyén kezelik ezt a megjelenési lehetőséget – derül ki az RG Stúdió friss kutatásából. Költeni már hajlandóak a vállalkozók, most az jönne, hogy mindenki megtalálja mi az, amibe tényleg érdemes invesztálnia.

A közösségi média, és azon belül a Facebook meghatározó eleme a cégek marketingjének már viszonylag hosszú ideje. A hozzáállás ehhez a fajta felülethez azonban folyamatosan változik attól függően, milyen tapasztalatokat szereznek a vállalkozások, és milyen változásokat tapasztalnak a rendelkezésre álló lehetőségekben. Többek között ezt a fajta attitűdváltozást vizsgálta az RG Stúdió a legújabb kutatásában, amelyet 2016-ban a harmadik alkalommal végzett el az év ugyanabban az időszakában kis- és középvállalkozások között.

Kép: RG Studio

Költünk, csak legyen eredmény

2014 óta a Facebookozó cégek céljai eltolódtak. Egyre több cégnek fontosabb az új ügyfelek szerzése és a közvetlen értékesítés. A második helyen lévő márkaépítés és a régi vevőkkel történő kapcsolattartás, ami a harmadik helyen van, alapvetően stagnál. Ugyanakkor a marketing keret csökkentése, mint cél, szinte teljesen eltűnt.

Az, hogy egy adott cég inkább ügyfélszerzésre, vagy hosszabb távon gondolkodva márkaépítésre kívánja főként használni a közösségi oldalon való megjelenést, egy fejlődési folyamat lépcsőit jelenti – mondta el a Piac & Profitnak Lévai Richard, az RG Stúdió Kft. egyik tulajdonosa. A cégek ugyanis mára elfogadták, hogy az eredményes közösségi oldalas megjelenés nincs ingyen és elkezdtek költeni – ezek után viszont jogos, hogy várják a befektetésük eredményét. Aki viszont már megérett arra, hogy a marketingben is képes legyen stratégiai szinten gondolkodni, az ezt az eredményt hosszabb távon is hajlandó kivárni.

A mai napig sok a gondja a cégeknek a Facebookkal, az első helyen évről évre azt említik a legtöbben, hogy a rajongóik nem látják az összes bejegyzésüket. A többi probléma azonban évente változik. Idén a második helyre a nagy időigény került, beelőzve ezzel a tavalyi másodikat, azt, hogy egyre többet kell költeni a hirdetésekre. Összességében úgy tűnik, hogy a cégek beletörődtek abba, hogy a Facebook egy fizetős média.

Ezzel összefügg az is, hogy egyre elégedettebbek a Facebook hirdetési lehetőségeivel a cégek – az idén másodszor feltett kérdés alapján. Bár kevesebben mondták, hogy ugyanannyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés, de egyre kevesebben gondolnak szükséges rosszként a fizetett megjelenésre, és jóval többen mondták a tavalyi évnél, hogy több organikus elérés esetén is költenének ennyit a hirdetésekre. (Ráadásul a Facebook hirdetéseknek van egy kellemes mellékhatása is.)

Kép: RG Studio

A kutatás eredményei szerint a vállalkozások fejében lassan kezd a helyére kerülni a legnagyobb közösségi oldal helye és szerepe: már nem hype-olják, megvolt az első kiábrándulás is – lassan a reális kép alakul ki.

A Facebook a nyerő

A többi közösségi hálózat közül egyedül az Instagram az, ami egyértelmű emelkedést mutat. Az összes többi használata vagy ingadozik, vagy csökken.

A Facebook tehát domináns szerepet tölt be, de nem csak a közösségi hálózatok között. A felsorolt több mint 25 online marketing megoldás közül egyedül a weboldal (vagy webáruház) tudta megelőzni, ráadásul az első 10-be három Facebook megoldás került be. A Facebook hirdetés komolyan lehagyta a Google AdWords hirdetéseket is. (Pedig ez az a terület, ahol a jobb olcsóbb is.)

9 fontos újdonság a Facebook hirdetésekben
A Facebook hirdetési rendszerébe olyan sok újdonság került az elmúlt időszakban, hogy szinte követni is lehetetlen. Lévai Richárd, online marketing szakértő összegyűjtött néhányat a legfontosabbak közül.
Összességében az online marketing egyre fontosabb szerepet tölt be a cégek életében. A válaszadók 46%-a tervezi, hogy 2016-ban többet költ online marketingre, mint 2015-ben, és csak 5%-a tervezi, hogy csökkenti.

Tudjuk, mi számít?

A fentiek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a válaszadók alapvetően elégedettek a Facebook marketing lehetőségeivel, hiszen 44%-uk válaszolta azt, hogy egyértelműen megéri nekik jelen lenni a közösségi hálózatban, 22%-uk pedig azt, hogy inkább megéri. Ugyanakkor fontos látni, hogy a bizonytalanok száma soha nem volt ilyen magas. Két év alatt 21%-ról 25%-ra nőtt azoknak az aránya, akik nem tudják eldönteni, hogy megéri-e nekik Facebookozni.

Mivel a cégek egyre többet költenek, egyre több helyen felmerül az igény arra is, hogy pontosan lássák, megéri-e nekik ez a befektetés. Ez teljesen természetes és jogos igény és örvendetes változás is a szakértő szerint annyiban, hogy a cégek végre nem csak azt nézik, hogy több like-juk van-e, mint a konkurenciának, hanem valós eredményeket várnak el a közösségi oldalas megjelenéstől.

„A Facebook egyre fontosabb szerepet tölt be a magyar kkv-k életében, ráadásul ezt már nem a lelkesedés, hanem az elmúlt évek tapasztalata mondatja velük. Egyre jobban értik a működését, egyre inkább tisztában vannak a lehetőségekkel. Tudják, hogy ez nem egy ingyenes felület, fizetni kell a megjelenésekért, ugyanakkor azt is látják, hogy megéri költeni erre a felületre” - mondta Lévai Richárd.

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a Facebook a cégek számára egy eszközrendszert, eszköztárat jelent, amiből minden vállalkozásnak saját tapasztalatai – és az eredmények monitorozása – révén kell eldöntenie, hogy mit érdemes használni belőle. Van, ahol a céges oldal futtatása éri meg leginkább, de lehet, hogy erre nincs is szükség és az adott vállalkozás a rajongói közösség építése nélkül a hirdetésekkel éri el a legjobb eredményeket. Van, aki számára pedig például az lehet az üdvözítő megoldás, ha az ügyvezető, értékesítő, vagy épp egy megfelelő szakember magánemberként jelenik meg különböző Facebook csoportokban és így népszerűsíti a céget.

Véleményvezér

18 millió forintba kerülő önkéntes munkát talált Hadházy Ákos

18 millió forintba kerülő önkéntes munkát talált Hadházy Ákos 

Önkéntes munka, aminek kapcsán azért a tűzhöz közeliek el tudnak hozni majd 20 millió forintot.
Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk 

2024 első negyedéve siralmas a magyarországi kockázati befektetések területén.
52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb

52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb 

Gyönyörű smukkokal domborítanak a szép hölgyek.
Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo