Helló like, üdv reakciók!

6 éve jelentek meg a like gombok a Facebook felületén kívül, akkor 24 óra alatt egymillió weboldalra telepítették az új funkciót. Most az újdonság a többi reakció gomb, aminek a cégek kommunikációjára lehet hatása. Szakértőnk segít, mit kezdjünk vele!

A like gomb megjelenése óta várta a Facebook közönsége, hogy legyen Dislike gomb is, és végre ne csak pozitív érzelmeket lehessen kifejezni a közösségi oldalon. Ezt – sok ok miatt – azóta sem vezették be, de egy hatalmas újdonságot mégis kaptak a felhasználók: hat újabb módon fejezhetik ki véleményüket, érzelmeiket a felhasználók a like gomb mellett.

Ez az újdonság, ami az egyik legfontosabb eddigi változás a Facebook életében, viszonylag gyorsan elterjedt – mondta Lévai Richárd Facebook-marketing szakértő a Piac & Profit KKV-Akadémiáján tartott előadásában – de főként külföldön. Az adatok szerint a magyarok egyelőre nem annyira használják, a felhasználói visszajelzések 95% még like, a második helyen a love, harmadik helyen a „haha” van.

Intő jelek

Az újdonság a cégek számára mégis, már most is nagyon fontos. Egyelőre a saját elemzések tárgya lehet, a hírfolyamban való megjelenés és a hirdetések szempontjából valamennyi reakciónak számít, nem tesz különbséget köztük a Facebook algoritmusa.

A kommunikáció szempontjából viszont fontos az újdonság. Az új érzelem kifejező gombokkal egyszerűsödik a kommunikáció, főleg negatív érzelmi töltetű témáknál és kényes tartalmaknál. Több lehetőséget jelentenek az érzelmek kifejezésére, ami segíthet célozni a céges posztokat, jobban látjuk, hogy mi történik, hogy reagálnak az egyes bejegyzésekre az emberek, pontosabb visszajelzéseket lehet kapni arról, hogy milyen reakciókat váltott ki egy bejegyzés a követőkből.

Ez olykor meglepő eredményeket is hozhat – figyelni kell hát a figyelmeztető jeleket- mondja a szakértő. Elképzelhető, hogy a cég egy poszt tartalmát pozitívnak látja, de a közönség nem egyértelműen. Például a vasárnapi nyitás kapcsán a sok like mellett volt néhány szomorú vagy dühös jel is.

Mi van, ha mérgesek?

Ha megjelennek egy pozitív poszt mellett negatív jelek, érdemes végiggondolni, mi lehet az oka. A megfogalmazással van a gond? Félreérthetőek voltunk? Olyan témába nyúltunk bele, ami a felhasználói bázisunk számára érzékeny? Vagy csak egyszerűen egy megosztó sztorival kapcsolatban posztoltunk? (És direkt tettük ezt?)

Fontos, hogy már előzetesen pontos stratégia mentén szülessenek meg a posztok, így sok mellélövést megspórolhatunk magunknak. De persze az is elképzelhető, hogy éppen az volt a cél, hogy indulatos reakciókat váltsunk ki a követőkből… Ezekkel a posztokkal azonban a céges kommunikációban jobb nagyon óvatosan bánni.

Ha azonban egy poszt mellett megjelennek a negatív érzelmi jelek, mindenképpen elemeznünk kell, mi történik. Ha pedig hűséges követőkről van szó, akár fel is vehetjük a kapcsolatot azokkal, akik így reagáltak, sok hasznos információhoz juthatunk, amit a későbbi kommunikációnkban használhatunk.

Mire jó ez nekünk?

Lévai hangsúlyozta, a reakció gombok megjelenése nem csak a felhasználóknak öröm, a cégek is kihasználhatják.

Ez nem így lett
Kép:Pixabay

Színesebbé teszi például a közösségi oldalas játék lehetőségeket – egyszerűbb például szavaztató lehetőségeket bevonni. Egy egyszerű like szólhat csak a játékról szóló posztnak, a Love pedig már igazi szavazat.  A Facebook oldalakon előszeretettel használják a „Like most azt jelenti, hogy nem értesz egyet…” típusú megfogalmazásokat, ezekre többé nem lesz szükség.

Az új jelek emellett használhatók kreatív illusztrációk részeként, mémesítésre, ami a fiatal korosztálynak valószínűleg tetszeni fog. Egyébként a rajongói tábor tisztítására is alkalmas, mert kilistázhatjuk, ki milyen reakciót adott – könnyebb lehet megtalálni és kitiltani a trollokat, akik mindenre ok nélkül negatívan reagálnak.

Bármennyire újszerű is a reakció gombok használata, csak akkor érdemes használni őket, ha illik a márkához és a célcsoporthoz ez a fiatalos kommunikáció. Fel kell készülni arra is, hogy nem tudjuk befolyásolni a reakciókat. Mindenképpen kell, hogy legyen stratégiánk arra is, ha negatív véleményüket fejezik ki a felhasználók.

Gyere közelebb

A reakció gombok arra tanítanak, hogy sokkal erősebb bevonódást kell elérni a célcsoportunknál. Ma már az emberek kevesebbel likeolnak, osztanak meg, mint korábban. Az, hogy jobban ki tudják fejezni az érzelmeiket, a felhasználók számára egyszerűsíti, hogy véleményt mondjanak – vagyis ismét nagyobb kedvet csinálhat a reagáláshoz.

A cégeknek egyre inkább elkötelezett fogyasztókra van szüksége ahhoz, hogy jó eléréseket produkáljanak a Facebookon, amit aztán több konverzióra fordíthatnak át. A folyamatot mindig elindítani a legnehezebb, ha valakivel már megvan a kapcsolat, sokkal könnyebb tovább lépni. A reakció gomb erre a bevonásra egy eszköz.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo