1. FELIR-kód
Január 1-jétől csak a FELIR azonosítóval rendelkező vállalkozóktól lehet majd a 2008. évi XLVI. törvény hatálya alá eső termékeket vásárolni, illetve további értékesítésre, szállításra és tárolásra átvenni. A nyilvántartásba vételt tanúsító FELIR számot – a zökkenőmentes átállás érdekében – már idén januártól elérhetővé teszi weboldalán a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH). Aki a FELIR hatálya alá tartozó tevékenységet végez és nem rendelkezik azonosítóval, regisztrálnia kell magát. A regisztrációt a felügyeleti díj bevallási rendszeren keresztül végezhetjük el a NÉBIH weboldalán. Amennyiben az ügyfél 2014. évben érvényes bevallást nyújtott be, biztosan rendelkezik FELIR azonosítóval, ha azonban elmulasztottuk a bevallási kötelezettségünket teljesíteni, a pótbevallásunk benyújtásával egyidejűleg a FELIR nyilvántartásba vétel is megtörténik. További információk itt olvashatók.
2. Tulajdonosi nyilatkozat
Év végéig meg kell újítani a céges bankszámlákhoz tartozó úgynevezett tényleges tulajdonosi nyilatkozatokat, különben január 1-től nem férünk hozzá a pénzünkhöz! Mondjuk a részleteket. Ha nem szeretnénk úgy kezdeni az új évet, hogy a bankszámlánkhoz nem férünk hozzá, akkor érdemes minél előbb leadni a banknak a tényleges tulajdonost igazoló nyilatkozatunkat. A tényleges tulajdonosi nyilatkozat hiányában a bank köteles 2015. január 1. napjától az ügyleti megbízásokat visszautasítani vagy a számlaszerződést megszüntetni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha elmulasztjuk a kitöltött nyilatkozatot év végéig eljuttatni a bankunkhoz, akkor január 1-től nem tudunk majd hozzáférni a számlánkon található pénzhez. Minderre a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény 2013. július 1 – én hatályba lépő módosításai következtében lett szükség hirtelen. A fentiek, mint azt a Budapest Bank név nélkül nyilatkozó egyik munkatársa lapunknak elmondta, csak abban az esetben vonatkoznak ránk, ha kaptunk erről értesítést a pénzintézettől, ahol a számlánkat vezetjük. Valamennyi bank ugyanis értesítést küld ügyfeleinek arról, hogy nyilatkoznia kell, a többiek, akik ne kaptak értesítést már akkor nyitották számlájukat, amikor a módosítást már életbe lépett, vagyis 2013 július után. További információk itt olvashatók.
3. EKAER –kód
4. 2015. január 1-jétől egyáltalán nem lehet áfa-szempontból fontos árut mozgatni a NAV tudta nélkül, mert bevezetik az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert, röviden EKAER-t. A növekvő adminisztrációs teher mellett azonban pénzügyi többletteherrel is szembesülni fognak az érintett vállalkozások. Bizonyos termékkörben ugyanis előző kéthavi nettó forgalom 15 százalékát kitevő biztosítékot is kell adniuk a cégeknek, amely nagyobb, mint az egyhavi fizetendő áfa összege.. Az EKAER rendszer az áfa-csalások megelőzését szolgálja, azzal hogy egy új adatszolgáltatási kört biztosít az adóhatóság számára a kockázatelemzésre és a visszaélések figyelésére. Az adatszolgáltatás ugyanakkor nagy nehézséget okoz majd az áruk kereskedelmében érintett feleknek. Az eredeti tervekkel ellentétben a bejelentési kötelezettség ugyanis elsősorban nem a fuvarozókat, hanem az áru kereskedelmében érintett belföldi feleket: az eladót/feladót, illetve a vevőt/címzettet fogja sújtani. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a rendelkezés nem csupán a klasszikus kereskedőket érinti, a gyártók, termelők ugyancsak a szabályozás hatálya alá tartoznak. Ugyanakkor azt is korai lenne még kijelenteni, hogy a fuvarozók teljes mértékben mentesülhetnek a rendszer nehézségeitől, ugyanis bizonyos részletszabályok még váratnak magukra. A legutóbbi hírek szerint, az ellenőrzéseket már január elsejétől megkezdő Nemzeti Adó-és Vámhivatal január 31-éig nem bírságol, csak figyelmeztet, vagyis e jövő hónap végéig tart az úgynevezett próbaidőszak. További információk itt olvashatók.