A kiégés ragályos

Munkaerőhiányos országban élünk. Meg kell becsülnünk a munkavállalóinkat, és jó érzékkel kell összeválogatni őket. Mit tehet a vezető, hogy az alkalmazottak jó hangulatban, hatékonyan működjenek? Hogyan motiváljuk a munkatársakat, amikor kiégnek? Erről is beszéltek neves előadók a Piac & Profit A nyerő csapat című konferenciáján.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Richard E. Boyatzis és Annie McKee globális felmérése szerint a vezetőknek alig húsz százaléka gyakorol hatást az alkalmazottaira” – mondta Toldi Zsuzsanna, az Aquilone Training Kft. ügyvezetője a Piac & Profit A nyerő csapat című konferenciáján. Ez azért van, mert többségük „nem látja, hogy a csapaton belül milyen problémák merülnek fel. A vezetők azt sem tudják, hogy hatással vannak az egyénekre” – fejtegette Békési Gábor, executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. HR-partnere, a Vállalati Vitalitás Index kidolgozója. Azt sem minden vezető érzi, melyik munkatársánál milyen gombokat kell megnyomni. „Nem mindenkihez való ugyanaz a vezetői stílus, nem mindenkihez tudunk ugyanúgy szólni” – vélekedett Nardai Brigitta, a System Bridges Kft. ügyvezetője. (A munkavállalók 53 százaléka számára leginkább a munkahelyi stressz okoz egészségügyi kockázatot, és évente körülbelül 440 milliárd forint vész el a nem kezelt munkahelyi stressz következtében az Európai Munkavédelmi Ügynökség adatai szerint.)

Kép: FreeDigitalPhotos

A változtatható és a változtathatatlan

„Személyiségünk nem megváltoztatható, de a hozzáállásunk igen” – hangsúlyozta Kovács Eszter tréner, a Profil Training Kft. ügyvezetője. Ehhez még hozzá kell kalkulálnunk a generációs jellemzőket is, amik szintén állandóak. „Mindannyian beletartozunk egy generációba, egy korszellem megtestesülései vagyunk a hasonló, megélt életkörülmények okán. A cél az, hogy tisztelettel és elfogadással viszonyuljanak egymáshoz a generációk, nem hibaként, nem elkerülendő viselkedésként kezeljék a különbségeket” – fogalmazott Csongovai Tamás, a Delega Management Technologies Kft. tanácsadója. „A változatosság gyönyörködtet, ha mindannyian ugyanolyanok lennénk, halálra unnánk magunkat” – tette hozzá Borbély László szervezetfejlesztő, az SPA Tudásbázis Kft. executive coacha.

Hogyan védjük meg magunkat a mérgező munkahelyen?
Kár lenne azzal áltatni magunkat, hogy negatív stressz nélkül élhetünk, de azért nem mindegy, mennyire mérgező a munkahely, ahol életünk nagy részét töltjük. A legtöbb – már megint – a főnökön múlik – derült ki a Mérgező munkahelyek című könyv bemutatóján.
A kiégés ragályos

Elengedhetetlen „az ideális csoportszerep beazonosítása”, mert sokan kényszerszerepekben működnek a munkahelyükön. Ebből is eredhet a kiégés. A kiégett ember pedig konfliktusokat generál. Akár ott is, ahol az nem lenne szükségszerű. A kiégés „érzelmi vírusos megbetegedés, úgy terjed, mint a bozóttűz” – jelentette ki Tánczos Sándor, a Team Training Társaság ügyvezetője. Ezért rendkívül fontos, hogy időben ismerjük fel a jelenséget a kollégáknál, mielőtt másokra is átterjedne.

Konfliktusokon keresztül fejlődünk

Minden munkahelyi közösség öt fázison megy keresztül, ez a „forming, a formálódás, amikor a csapat összeszokik, mindenki teszteli a másikat, csipkelődik, aztán jön a storming, a viharzás, amikor konfliktus van, amikor a megszokik, megszökik vagy kirúgjuk elve érvényesül, majd jön a norming, amikor normalizálódik a helyzet. De minden újdonság, egy átszervezés, egy új főnök visszalendítheti a csapatot a stormingba. Eljön a performing állapota is, amikor jól teljesít a csapat. Ennek megkoronázása az adjourning, amikor vezetői inputtal fenntartja ezt a hatékony állapotot a kollektíva” – magyarázta dr. Ludvigh Károly, a Stratego ügyvezető igazgatója.

A konfliktuskezelés hallgatással kezdődik
A legtöbb ember nem szereti a konfliktusokat, viszont azok elkerülése még nagyobb nehézséget okoz. Mind a munkahelyi, mind a személyes problémák és nézeteltérések megfelelő kommunikációval kezelhetőek, de egyáltalán nem mindegy, hogyan! Íme, 4 tipp Debra Bentontól, az Entrepreneuer.com szerzőjétől.
„A konfliktusnak haszna is van, mert hányszor mondtuk már, miután feloldottuk a konfliktust, hogy „de jó, hogy ezt végre megbeszéltük!”. Van személyes, szakmai, és érdekalapú konfliktus, ezek mindig vegyesen jelentkeznek, mégis érdemes őket elkülöníteni, hogy a vezető kezelni tudja ezeket” – tanácsolta Nagy Zoltán, a Kontikon gazdasági tanácsadója.

Eljő a karizmatikus vezető

A jövő vezetője „kortalan csapajátékos, személyes és digitális nyelvismerete egyaránt van, együttműködő, hálózatos elme, fejlesztőként viselkedik, és nagyban gondolkodik” – mondta Braun Katalin, a Coaching Humana Kft. coach-trénere. Az iparágakat felforgató, diszruptív, azaz megszakító technológiák és megoldások korát éljük. „A legtöbb cégvezető azt mondja, hogy innovatív vállalkozást szeretne működtetni, de az innováció nem cél, hanem eszköz” – szögezte le Horváth Soma, a KKV Műhely ügyvezetője.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo