Az észt parlamentben Európában először olyan törvényjavaslatot terjesztettek be, amelyben nem tiltanák, hanem szabályoznák – és így hosszú távon is lehetővé tennék az Uberhez hasonló digitális platformok működését. A törvénytervezetet többek között Taavi Rõivas, észt miniszterelnök, Kristen Michal gazdasági miniszter, Toomas Hendrik Ilves köztársasági elnök, Kaja Kallas EP-képviselő és Kalle Palling, az észt parlament Európai kapcsolatok bizottságának elnöke is támogatja.
“Olyan szabályokat kell alkotnunk, amelyek a mai világban is működőképesek. A technológia lehetővé teszi számunkra, hogy erőforrásainkat okos, rugalmas formában használjuk, és nem engedhetjük meg, hogy a túlszabályozás álljon az innovációból fakadó előnyök útjába” – mondta Kalle Palling. Andrus Ansip, az Európai Bizottság Egységes Digitális Piacért felelős alelnöke szerint az észt vezetők ezzel egy különösen fontos lépést tesznek az európai digitális gazdaság kiépítése felé.
“Az észt parlamentnek nem a közösségi gazdaság mellett vagy ellen kell majd szavaznia; az emberek már döntöttek ezzel kapcsolatban. Az észt parlamentnek most az a feladata, hogy alkalmazkodjon ahhoz, amit az emberek szeretnének, és lebontsa az akadályokat, amelyek a közösségi gazdaság növekedésének útjában állnak. Ugyanez lenne a cél Európa más országaiban is” – jelentette ki Ansip.
“Üdvözöljük a javaslatot, amely azt mutatja, hogy a digitális és technológiai innovációt illetően Észtország továbbra is vezető szerepet tölt be Európában. Az olyan digitális platformok, mint, amilyen az Uber, előnyösek a gazdaság számára, valamint több ezer észt állampolgárnak biztosítanak rugalmas kereseti lehetőséget” – mondta Pierre-Dimitri Gore-Coty, az Uber Európáért felelős igazgatója.
Magyarországon az év eleji taxistiltakozás hatására mindinkább közellenségként kezeli a hatóság az Ubert. Először az adóhatóság és valamilyen indíttatásból a BKK zaklatta az Uber-sofőröket, majd miután ezzel nem értek célt, a szabályozást változtatták meg úgy, hogy még a sofőrök rendszámát is helyben levehessék az ellenőrök, március közepétől pedig új szabályozás lépett életbe, amely szintén a fuvarközvetítő céget célozza. Bár a kormányzat szerint nem szándékoznak betiltani az Ubert, az intézkedések egyértelműen arra irányulnak, hogy megnehezítsék, illetve ellehetetlenítsék a szolgáltatást végzők tevékenységét. Pedig egy egységes szabályozás a megosztás alapú kezdeményezésekre a költségvetésnek is jól jönne és az egész helyzetet egy csapásra megoldaná.
Betiltani ugyanis nem olyan egyszerű a szolgáltatást: Németországban próbálkoztak ezzel, de nekik nem sikerült megtalálniuk a jogi kiskaput, sőt, az Uber feljelentése után éppen az Európai Unió versenyhatósága kezdett el körülnézni a német taxispiacon. A kormányok Spanyolországban, vagy Olaszországban úgy próbálkoztak meg az Uber ellehetetlenítésével, hogy az internetszolgáltatóknak tiltották meg, hogy engedélyezzék az applikáció használatát, így ugyan az applikáció elérhető, de a felhasználók nem tudnak mit kezdeni vele. Ugyan a spanyoloknál emiatt „nincs” Uber és minden taxis megtarthatta az állását, a gazdaság viszont elesett több mint tízezer munkahelytől – és a szabályozói kreativitástól függően – több millió eurónyi adóbevételtől.