Ez az ára a készpénzesített cafeteriának

A brüsszeli ítélet mögé bújva a kormány jól átszabta a 2017-es cafeteria-rendszert. Az adómentesen adható juttatások köre marad, a kedvezményesen adható elemek köre jelentősen szűkül, és – a Szép-kártyát leszámítva – az eddig 34,51%-kal adózó elemek után jövőre 49,98%-ot fizet a munkáltató. A részleteket illetően azonban még vannak kérdőjelek.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A T/10537. számú törvényjavaslattal eldőlni látszik a több éve zajló cafeteria-háború sorsa. A módosítás két pillére közül az egyik az újabb adóemelés, a másik egy kommunikációs fordulattal a cafeteria átnevezése. Ha egy cég minden 2016-ban futó juttatását szeretné megtartani, akkor a mostani elemeket – beleértve az Erzsébet utalványt is – a dolgozóinak jövőre legrosszabb esetben 34,51%-ról 49,98%-ra emelt cafeteria-adó mellett adhatja – foglalják össze a múlt héten benyújtott módosító indítvány lényegét a Multi-Pay Cafeteria szakértői.

Ezért ágált az unió

A június 2-án benyújtott módosító indítványból egyelőre csak az derül ki, hogy a Szép-kártyát nemcsak megőrizte az állam, hanem még jobb helyzetbe hozta, arról azonban nem szólnak a hírek, hogy a kibocsájtói körben lesz-e változás. Minden esetre a jelenlegi korlátokat a tavaly októberben indult uniós kötelezettségszegési eljárás több pontban kifogásolta.

Irányelvet sért, hogy a más tagállamban letelepedett vállalkozások magyarországi fióktelepei nem bocsáthatnak ki Szép-kártyát – a tagállamok nem akadályozhatják a szolgáltatókat a letelepedési formájuk megválasztásában –, és a szolgáltatók jogi formájára vonatkozó követelmények sem lehetnek a székhely tekintetében hátrányosan megkülönböztetőek.

A bíróság kifogásolta azt is, hogy Szép-kártyát csak az pénzintézet bocsáthat ki, amely minden 35 ezer főnél több lakosú magyarországi településen rendelkezik ügyfélfogadó helyiséggel. Ennek a feltételnek ugyanis kizárólag a magyarországi székhellyel rendelkezők képesek eleget tenni. A más tagállamokban letelepedett szolgáltatók nem dönthetnek a határon átnyúló szolgáltatásnyújtás mellett.

Ez alól két kivétel van – mutat rá a cafeteria-szolgáltató közleménye –, a SZÉP-kártya, ahol a közszférában dolgozók esetében csökkentették, a versenyszférában változatlanul hagyták a keretet, valamint új elemként megjelent a 34,51%-os cafeteria-adóval adózó készpénz-juttatás az összes munkavállalóra vonatkozóan 100 ezer forintos kerettel.

A javaslat más szabályokat állapít meg a versenyszféra munkavállalóira és a közszféra dolgozóira. A magánszektorban 450 ezer forint lehet a kedvezményes éves cafeteria-keret, amiből százezer forint készpénz, a fennmaradó 350 ezer forint kerülhetne Szép-kártyára. A közszférában megtartották az eddigi 200 ezer forintos plafont, amely a két juttatási forma között egyenlő arányban oszlana meg.

A Szép-kártya esetében nem változnak az alszámlák, és az azokra maximálisan utalható összegek: szálláshelyre 225, vendéglátásra 150, szabadidőre 75 ezer forintot adhat továbbra is éves szinten a munkáltató. Az ezen felüli kifizetések után magasabb, 49,98%-os közterhet kell fizetni. A készpénz-cafeteriánál nem lesz ilyen lehetőség, ott 100 000 forint felett bérként viselkedik a juttatás.

Sokáig kérdéses volt, hogy a korábban a béren kívüli juttatások közé tartozó népszerű cafeteria-lehetőségeknek – iskolakezdési támogatás, önkéntes pénztárak, helyi bérlet, munkahelyi étkezés, stb. – milyen sorsot szán a kormány. A benyújtott javaslat alapján ezek egytől egyig átkerülnek az egyes meghatározott juttatások körébe, és 49,98%-os adózással adhatók 2017-től. Itt már nem tesznek különbséget az állami alkalmazottak és az üzleti világban dolgozók között.

Kép: Fotolia

Drágul bérletet vagy étkezési utalványt adni

Az önkéntes pénztárakba fizetett munkáltatói tagdíj-hozzájárulás mellett a 2016. december 31-én hatályos 71. §-ban még szereplő más béren kívüli juttatásokat –, az iskolakezdési támogatás, a helyi bérlet, a munkahelyi étkezés, stb. – a munkáltató 2017. január 1-től szintén egyes meghatározott juttatásként biztosíthatja 49,98%-os adózással.

Cafeteria szakértők úgy látják, az Erzsébet-utalvány is a magasabb adókulcsú elemek közé fog tartozni. A kiemelt szerepe viszont megszűnik, ami azt jelenti, hogy akár a francia utalványforgalmazók, akár más szereplők vissza tudnak térni erre a piacra.

Úgy változik, hogy nem változik

A kormányzati kommunikáció kételemű – készpénz-juttatás és SZÉP-kártya – cafeteriát emleget, miközben a jogalkotó „egyes meghatározott juttatásokra” nevezi át a jelenlegi béren kívüli juttatások jelentős részét. Így, ahogy mondani szokás, a kecske is jóllakott és a káposzta is megmaradt: hivatalosan megvalósult a miniszterelnök 2016 márciusában tett bejelentése – tehát készpénzesítették a cafeteriát, igaz, csak részben –, de az állam nem mondott le sem a Szép-kártya belföldi turizmust turbózó hatásáról, sem az évi 130 milliárd forintos költségvetési bevételt biztosító cafeteria-adóról. És az öngondoskodás teljes elolvasztását sem kockáztatják, úgy tűnik.

Talán azért sem, mert az önkéntes kasszák 1 000 milliárd forintot – ez az államadósság 4%-ának megfelelő összeg – tartanak állampapírban. Márpedig ha teljes mértékben megszűnne a munkáltatói tagdíj-kiegészítés lehetősége, sok pénztár valószínűleg nehéz, adott esetben tarthatatlan helyzetbe kerülne. Ma ugyanis Magyarországon a kasszák tagdíjbevételének átlagosan 70%-a jön a munkáltatóktól, és – bár az elmúlt években szemmel látható mértékben emelkedett az egyéni tagdíjfizetés mértéke – 30% az egyéni befizetés aránya. A nyugdíjpénztárak esetében ugyan nagyobb arányú a saját befizetés mértéke, az épphogy éledő – és állami kommunikációban is sokszor hangoztatott – öngondoskodási hajlandóságnak valószínűleg nagyon rosszat tenne, ha a munkáltatói hozzájárulás adókedvezménye eltűnne.

A számok már eddig is azt mutatták, minden egyes szigorítás visszavette az öngondoskodási hajlandóságot (ld. keretes írásunkat).

Alkalmazkodásra kényszerítve

A piac szereplői az elmúlt években tulajdonképpen már hozzászokhattak, itt semmi nincs kőbe vésve, szolgáltatóknak, munkáltatóknak és munkavállalóknak egyaránt évről évre új szabályokhoz kell alkalmazkodniuk. 2012-ben változott például az egyes elemekre vonatkozó adószabály, amelynek köszönhetően a munkáltató által adómenetesen adható juttatás lett a csoportos betegségbiztosítás, de például kikerült az egészségpénztári kártyáról adómenetesen finanszírozható szolgáltatások közül a prevenció és a wellness. 2013 januárjától vezették be az Erzsébet-utalványt és a Szép-kártyát, 2015-ben a kétszázezres cafeteriaplafont.

Az intézkedéseknek számos maradandó hatásuk lett. A korábban a cafeteriapicon jelentős részesedést képviselő utalványos cégek kiszorultak, az egészségpénztári szektor növekedése – amely épphogy megindult a válság után – megtorpant – sőt, az MNB adatai szerint 2015-ben 6,5%-kal csökkent 2014-hez képest –, a munkavállalók a kedvezményes adóval adható keretbe igyekeztek a mindennapi megélhetésükhöz legszükségesebb elemeket belezsúfolni.

Kérdés, a 100 ezer forint készpénzben adott juttatást mire költik. Sok pszichológiai, gazdaságpszichológiai kísérlet – de a mindennapi tapasztalataink is igazolhatják –, hogy a rövidtávú előnyök, gyönyörök kedvéért lemondunk a hosszú távról – válaszolta a Piac & Profit kérdésére korábban Trautmann László, a Budapesti Corvinus Egyetem mikroökonómiai tanszékének tanszékvezető tanára, az Objektív Kutatóintézet kutatási igazgatója.

Helyzetben az öngondoskodás?

Akár azt is mondhatnánk, hogy a mostani intézkedés bővíti a munkáltatók mozgásterét, ami az öngondoskodást illeti. A jövő évtől korlátlanul, a cég juttatási politikájával összhangban fizethet az önkéntes kasszákba munkáltatói hozzájárulást. Az egyes meghatározott juttatások kategóriára ugyanis a törvény nem határoz meg keretösszeget, így a 200 ezres plafon 2017-től nem jelent korlátot.

A munkavállalóik hosszú távú érdekei iránt elkötelezett munkáltatók, amelyek kihasználták az önkéntes kasszákba a minimálbér százalékában meghatározott maximálisan fizethető összeget – 2016-ban a nyugdíjpénztárakba 55 500 Ft/hó, az egészség és önsegélyező kasszákba 33 300 Ft/hó – már a 200 ezres cafeteriaplafon 2015-ös bevezetése óta a tagdíj-hozzájárulás egy része után 49,98%-os adót fizettek. Az még kérdéses Puskelyné Király Ágnes okleveles adószakértő szerint, hogy az egyes juttatásokra vonatkozó, a minimálbér százalékában meghatározott maximális havi keretösszeg – nyugdíjpénztár esetében 50%, az egészség és önsegélyező kasszáknál 30% – megszűnik, vagy megmarad.

Adómentes juttatások

Marad viszont a gyakran használt adómentes juttatások köre, sőt bővülhet – mutat rá Fata László juttatási szakértő. A kulturális belépő, a sportrendezvény belépő, a lakáshitel támogatás, bölcsőde kis módosítással 2017-ben is tovább használhatók lennének. Emellett bekerülhet az adómentes juttatások közé a mobiltási célú lakhatási támogatás és a különböző egészségügyi szolgáltatások.

Amennyiben a legalább heti 36 órában foglalkoztatott munkavállaló állandó lakóhelye több mint 60 kilométerre van a munkahelytől vagy a tömegközlekedéssel való utazás meghaladja a 3 órát, akkor lehetőség nyílna a törvénytervezet elfogadását követően, hogy a munkáltató beszálljon a munkavállaló albérletébe.

Ráadásul ez az adómentes juttatás akár a minimálbér 40%-áig is terjedhet a foglalkoztatás első két évében. Az ezt követő 2 évben a minimálbér 25%–a lehetne majd még egy évig 15 százalékáig terjedhetne.

– Újdonság, hogy az óvodai költségek térítése is adómentes juttatás lehet 2017-ben - hívja fel a figyelmet Fata.

Emellett jelentősen növekedhet a munkába járás költségtérítése. Az idén még a közigazgatási határon kívülről érkezőknek jegy és bérlet leadása nélkül 9 Ft/km kötségtérítést fizethet a munkáltató. Ez az adómentes támogatási mérték 15 Ft/km értékre növekedne az új javaslatok szerint.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo