Előnyben a családi gazdaságok

Az új földtörvényben a jelenlegi 300 hektár körüli, személyenként birtokolható földtulajdonhatár maradna meg a jövőben is, de kizárólag a földművesek számára. A cél egy olyan szabályozási környezet kialakítása, amelyben a földtulajdonhoz a földet szakszerűen művelni képes és arra kész gazdák juthatnak. A teljesítőképességéből 40 százalékot vesztett mezőgazdaságot a 90-es évek óta valamennyi politikai erő próbálta átformálni. Az illúziókra és érzelmekre épülő döntések sora azonban nem vezetett eredményre: a szektor ma sem tudja betölteni a hazai gazdaságban tőle elvárt szerepet. Kérdés, hogy most sikerül-e változtatni ezen a helyzeten.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az új földtörvény társadalmi vitára bocsátott koncepciójának fő célja a családi gazdaságok dominanciáján alapuló földtulajdon-szerkezet kialakítása – mondta Kurucz Mihály, a koncepció egyik kidolgozója az MTI-nek.
Az új szabályzást a kormány birtokpolitikai céljainak érvényre juttatása mellett az is indokolttá teszi, hogy a magyar állampolgárok földtulajdonszerzését előnyben részesítő földforgalmi szabályozás 2014. május elsejével nem tarható fenn tovább. Magyarországnak az új, nyitott földpiacon más eszközökkel kell saját termelői versenyképességét megőriznie, egyben a csupán tőkebefektetési célú hazai és külföldi földfelvásárlási törekvéseket megakadályoznia. Ennek a feladatnak a megoldása igényli a földművelést nem folytatók földtulajdonszerzésének kizárását – tette hozzá Kurucz Mihály.


Kép:flickr

Az új törvény a középbirtokok előtérbe helyezése mellett nem kívánja megszüntetni, sőt fenntartja a foglalkoztatási és termelési integrációs feladatokat is vállaló nagyobb földbirtokokat is. A birtokpolitikában a földművesek földszerzését gazdaságuk eszközállományától, a kiemelt agrárpolitikai célok szolgálatától (például állattenyésztés, foglalkoztatás, egységes birtoktagképzés), a környezetkímélő földhasznosítás megvalósításától tennék függővé.

Előnyben az önellátás

A szakember ismertetése szerint a földszerzésben előnyben részesülnének azok a földművesek, akiknek székhelyükhöz, telephelyükhöz, tanyájukhoz 20 kilométeres távolságon belül van az eladni, használatba adni szándékozott föld. A hatósági engedélyezésnél külön vizsgálnák, hogy a földszerzőt szakképzettsége, meglévő gazdasági felszerelése alkalmassá teszi-e a föld művelésére.

Igazságtalan állami földosztás?
A kormányzat családi gazdaságokra alapuló vidékfejlesztési stratégiájának ismeretében várták a gazdák az állami földek 20 éves bérbeadására vonatkozó pályázatokat márciusban. Az összesen 500 ezer hektár állami tulajdonban lévő mezőgazdasági területből 65 ezer hektár bérleti szerződése járt le. A tavaszi munkák indulásáig azonban csak 32 ezer hektárt hirdettek meg haszonbérletre, ráadásul a pályázható területeknek csak a töredékét adták bérbe. A nyertesek nagy része pedig – annak ellenére, hogy a kiírás címe a helyi, családi gazdaságok megerősítésének szándékát sugallja – nagyobb holdingokhoz tartozott, a helyben lakás feltétele pedig a legtöbb esetben nem érvényesült, állították az érintettek, akik szerint szakmai és vagyonkezelési szempontból egyaránt elfogadhatatlan volt a pályázatok elbírálása. Ángyán József, volt vidékfejlesztési államtitkár is „védhetetlennek és elfogadhatatlannak” nevezte egyes földpályázatok eredményét, átláthatatlannak a pályázati rendszert, amelyben az elutasító határozat mellett nem szerepel indoklás. „Miért adtuk a kápolnásnyéki építési vállalkozónak a kajászói földet a kajászói emberek elől? Mi volt a cél? Mi volt az oka?”, tette fel a kérdést Ángyán az ATV No Comment című műsorában. Fazekas Sándor szerint a pályáztatás pártatlan és szakmai alapú.

A koncepció elsősorban termelési tényezőnek tekinti a földet, de emellett figyelembe veszi a föld természeti erőforrás jellegét is. Ezért a szabályozás forgalmi eszközként használná fel a környezetkímélő művelési kötelezettség érvényesítését. Ennek elmulasztását állami kényszerhasznosításba vétel, bírság és a földszerzési képesség legalább öt évre való elvesztése kísérné.

Az új földtörvény a föld forgalmát hatósági engedélyezés alá vetné. A hatósági engedélyezés érvényesítené a kormányzati birtokpolitikát, a középbirtokokat működtető gazdák felé terelve a föld tulajdonát és használatát. A mennyiségi korlátok (300 hektár), az elővásárlási és előhaszonbérleti jogok, a szerzési feltételek együttesen mozdítanák elő az ésszerű birtokstruktúra kialakulását Kurucz Mihály szerint.

A pénzügyi szabályozás is ebbe az irányba hatna, a földművesek, köztük a családi gazdálkodók földszerzését az eladó, használatba adó oldalán adókedvezmények, adómentesség, a szerző oldalán illetékmentesség, hitelfelvétel esetén kamattámogatás, öröklés esetén illetékmentesség szolgálná. Az állampolgárok tulajdonában álló földek haszonbérbe adásánál a hosszabb időre, legalább öt évre kötött szerződésekből származó jövedelmek adómentesek lennének egy bizonyos mérethatáron (például 600 aranykorona) belül. A korábban megszerzett földeket a szabályozás nem érintené - tette hozzá.

A nagybirtokok kialakulását egyfelől az adózási rendszer általános szabályai, adott esetben luxusadók kivetése is gátolná, így késztetve a nagybirtokok tulajdonosait arra, hogy nagyobb részben járuljanak hozzá a közteherviseléshez. Az új törvény a földműveléssel nem élethivatás-szerűen foglalkozók számára a földtulajdon és használati jog megszerzését a települések kertes mezőgazdasági övezeteiben, 6000 négyzetméternél nem nagyobb földekre tartaná fenn.

Elvek vs. gyakorlat

Finanszírozhatatlan őstermelők
A MOSZ statisztikája szerint az egyéni gazdaságok 2011-ben mindössze 28 milliárd forinttal járultak hozzá a közterhekhez, míg a társas vállalkozások 103 milliárd forint befizetést teljesítettek. Félő, hogy az önfoglalkoztató őstermelői körből tömegesen fognak kikerülni azok, akiknek a nyugdíja nem fogja fedezni az időskori megélhetésüket és megtakarításaik sincsenek. Ennek a körnek a finanszírozási is nehéz. Bár a kormányzat ösztönzésére például az Agrár Széchenyi Kártya kedvezményes folyószámlahitelét elvileg őstermelők is igényelhetik, a magánszemély készfizető kezességére vonatkozó előírások sokakat visszatartanak. Kérdéses az is, hogy, kik tudnak majd eleget tenni az adóbevallás csatolásáról szóló rendelkezéseknek. A korábbi adóhivatali adatok alapján például a 600 ezer őstermelő jelentős része biztosan nem tud majd felmutatni ilyet, írja egy 2011-es cikkében az agromonitor.hu szakértőkre hivatkozva. Ma Magyarországon az „őstermelő” jobbára adózási kategória, így valószínűleg nem vonzó számára az sem, hogy legális gazdaságban átlátható módon gazdálkodjon.

Szakértők már a 2012. március 21-én elfogadott Nemzeti Vidékstratégia (A nemzeti vidékstratégia végrehajtására szolgáló Darányi Ignác Tervről itt olvashat ) kapcsán is megfogalmazták kételyeiket annak ellenére, hogy a koncepcióról Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter úgy nyilatkozott: ennek megalkotásával hosszú évek óta tátongó űrt sikerült most betölteni.
Bár a 130 oldalas stratégia elfogadását megelőzte társadalmi vita, és vannak ágazati koncepciók, amelyeket a kormány egyeztetett a szakmai szövetségekkel, szakértők szerint vidéket apró családi gazdaságok sokaságaként elképzelő, integrált gazdálkodást és állattartást ösztönző politika számtalan illúzióra épül.

Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára szerint az a legnagyobb baj, hogy a jelenlegi politika sem teremti meg a vidék gazdasági hátterét, nem kezeli az ágazatot évek óta jellemző bizonytalanságokat. A szakember a Piac&Profit kérdésére válaszolva elmondta: a rendszerváltás óta egyik politikai erő sem volt elégedett a mezőgazdaság aktuális üzemszerkezetével és mindáron át akarta alakítani azt. Ma épp egy olyan struktúrát igyekeznek visszaállítani, amely valójában a múltban sem létezett abban a formában, ahogyan most feltüntetik.

Számtalan európai ország agrárstruktúrája bizonyítja, hogy a valóban apró gazdaságok csak akkor tudnak fenntartható módon működni, ha egy szervezett rendszer áll mögöttük.

A főtitkár szerint a családi kisgazdaságok iránt megnyilvánuló nosztalgia mellett nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy nagyüzemek mindig is léteztek. 1989-ben a mezőgazdasági produktum 38 százaléka származott kis, családi gazdaságokból, de ezek hátterében ott álltak a nagyüzemek, a háztáji gazdaságokat integráló szövetkezeti rendszer, ami 80 százalékban a rendszerváltás áldozata lett.

Ma a hazai földterületek 35-40 százalékban kis magángazdaságokból állnak, ám ezen a szinten a hatékony termeléshez hiányzik a tőke és a szakértelem. Számtalan európai ország agrárstruktúrája is azt bizonyítja, hogy a valóban apró gazdaságok csak akkor tudnak fenntartható módon működni, ha egy szervezett rendszer áll mögöttük. Dániában, Franciaországban, Németországban vagy Ausztriában egyaránt létezik egy integráló hálózat, amely segíti az értékesítést, a beszerzést, a pénzügyi tervezést és mindazoknak a részfeladatoknak az ellátását, amelyeket hatékonyan csak „nagyban” lehet elvégezni. A gazdálkodónak pedig nem marad más feladata, mint, hogy azt tegye, amihez tényleg ért: gazdálkodjon a földjén.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo