Elkeseredés helyett üzlet lett az ételallergiából

Egészséges, "mentes" kekszekből épített fel üzleti vállalkozást a Majomkenyer.hu csapata. Rátaláltak egy növekvő piacra, de a sikerhez ismeretterjesztést is fel kell vállalniuk.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Fotolia

„Köszönöm, nem kérek kenyeret, gluténérzékeny vagyok”. „De barna kenyeret azért adhatok, nem?” Ilyen és ehhez hasonló párbeszédek gyakran – bár egyre ritkábban – hangzanak el, amikor valaki érzékenység vagy diéta okán bizonyos ételeket, alapanyagokat – önként vagy kényszerből – kihagy az étkezéséből. Még ma is sokszor nagy a zavar a fejekben, hogy mit is jelent az ételérzékenység, allergia, mikor, ki, mit ehet. A piac azonban reagál, ma már egyre több úgynevezett „mentes” termék készül: tojás, glutén vagy éppen tej nélkül. Ez egy elég nehezen kivitelezhető terméktípus, gyakran különleges receptúrát igényel (főleg ha a készítők nem csak a helyettesítésre szorítkoznak, hanem új alapanyagokkal dolgoznak), mégis egyre többen próbálkoznak vele, mert a kereslet növekszik ezekre a különleges élelmiszerekre. Egyre több az egészségesen táplálkozó tudatos fogyasztó, és az allergiások száma is folyamatosan emelkedő görbét mutat.

A Majomkenyér.hu lelkes kis magyar csapata két éve – a saját egészségük érdekében –  határozta el, hogy belevágnak, és finom, nem fűrészpor ízű, roppanós, édes kekszeket gyártanak allergiásoknak, érzékenyeknek és olyanoknak, akik szívesen kísérleteznek új dolgokkal.

- Fontos lenne, hogy idővel elhagyuk a mentes jelzőt a termékek elől, hogy ne az legyen az elsődleges asszociáció, hogy hiányzik belőle valami. Attól, hogy másképp készül, mint a megszokott receptúra, még nagyon finom lehet és sokkal fontosabb, hogy az is megeheti, aki valamit nélkülözni kénytelen az étrendjéből – kezdi a termékbemutatást Kovács Andrea, a cég egyik alapítója.

Növekvő piac

A piacot nem csak az ételallergiások jelentik számukra. Itthon és külföldön is egyre tudatosabban esznek, választanak az emberek. A hazai gasztrokultúra fellendülése is ezt jelzi, nyilván sok iránya és oka van ennek a tudatosságnak. Ahogy az alapító elmondta: a Majomkenyér.hu termékeit választók többnyire nyitottak az új dolgokra, új (vagy régen használt, de elfeledett) alapanyagokraúj ízekre, szívesen színesítik a meglévő és megszokott ételkínálatot otthon. Kifejezetten keresik a kekszeiket az ételérzékenyek, ételallergiások, és a valamilyen speciális (például paleo) vagy kevésbé speciális diétát folytatók, mert glutén-, tej- és cukormentes kekszeket is készítenek. Egyre inkább nő a kereslet az olyan termékek iránt, amelyek a megszokott összetevők, mint a búza vagy a tej mellett új alapanyagokat is behoznak, amik néha egészségesebbek is, mint a korábban megszokottak.

Szigorú szabályok
Élelmiszert előállító és forgalmazó vállalkozásoknak fel kell készülnie az átlagosnál is szigorúbb szabályok betartására.
A termékek csomagolásán vagy a termékhez csatolt árucímkén számos információt köteles feltüntetni a gyártó vagy forgalmazó cég. Itt találja az élelmiszer csomagolásra vonatkozó előírásokat.

A HACCP kiépítése a legkisebb üzletben is a működés alapvető követelménye, ha élelmiszerekkel dolgoznak. Mindegy, hogy szakemberre bízza-e a dokumentáció elkészítését vagy saját maga áll neki, alaposan végig kell gondolnia a telephely kialakítását, a technológiát és ezt meg is kell szépen fogalmaznia.

 

Ha élelmiszergyártással vagy -forgalmazással foglalkozik egy vállalkozás, akkor a telephely tisztán tartásának, takarításának módja is szigorú szabályokhoz kötött.

- Ugyanakkor gyártóként komoly kihívás olyan termékeket előállítani, ami a szeretett ízvilágot visszaadja, emellett új dolgokkal is kísérletezik és valóban finom is. Szerencsére egyre többeknek sikerül, nem csak idehaza, de világszerte – nyilatkozta a Majomkenyér.hu Kft. egyik alapítója Kovács Andrea a Piac & Profitnak.

A jó termék kevés, azt el kell juttatni a potenciális fogyasztókhoz. A Majomkenyér indulásakor  - tőke hiányában – nem volt hangos és drága marketingkampány.

- A Majomkenyér.hu alapvetően egy információkat gyűjtő oldalnak indult, amikor kiderült, hogy nekünk is változtatni kell az étkezésünkön. Igyekeztünk olyan boltokat, recepteket, infókat összegyűjteni, ami másnak is hasznos lehet, mert egyre több barátunkról, ismerősünkről derült ki a környezetünkben, hogy ezt-azt kihagyna az étrendjéből. Egy országos jótékonysági akciót is szerveztünk gluténérzékeny gyerekek családjainak, miután egy ár-összehasonlító felmérésünk eredménye az lett, hogy a gluténmentes ételek 3-5-ször drágábbak, mint a hagyományosak. Aztán idővel egyre többen mondták, hogy készítsünk is ilyen ételt. Így jöttek a kekszek: finom, hosszú ideig eltartható és könnyen magaddal viszed bárhova - ez egy fontos szempont minden önként vagy kényszerből vállalt diétánál” – meséli Kovács Andrea.

Sokan keresték meg őket a tavaly októberi kekszüzem indítása óta, jelezték, hogy kóstolták, szeretnék forgalmazni, és természetesen ők is kutattak partnerek után.

- Már a blogként működő információs oldal idején sok olyan üzlettel, nagykerrel kerültünk kapcsolatba, amelyeknek profiljába vágott a mentes termék.  Amikor elkezdtünk kekszeket gyártani, első körben őket kerestük meg. Mivel "kicsi ez a szakma", így viszonylag gyorsan megismertek, így ők megkerestek minket. Az sem volt ritka, hogy olyan magánszemélyek ajánlották be a Majomkenyeret egy-egy boltba vagy éppen szállodába, rendezvényre, akik kóstolták a kekszet, és szerették volna magukhoz közel megvásárolni vagy az otthonukon kívül is hozzájutni. A külföldi megkeresések is így érkeztek. A klasszikus eszközt sem hagytuk ki, bementünk olyan kávézókba, boltokba, amikről azt gondoltuk, érdekes lehet számukra, vittünk kóstolót, bemutattuk a terméket, vagy éppen bemutatkozó emailt küldtünk.

Ma Magyarországon közel száz helyen kaphatóak a kekszek, Szlovákiában is jelen vannak, és Hollandiából és Ausztriából is keresték már őket viszonteladók.

Hova tovább?

- Szeretnénk bővíteni  a termékpalettát, az édes mellett sós kekszeket is készíteni, még több magyar és külföldi helyen megjelenni. És persze némi szemléletformálás is szerepel a tervek között: ami más, mint a megszokott, az nem ciki, és nem rossz csak azért, mert nem az van benne, amiről régen sokat hallhattunk, sokat ettük, ráadásul az önként vagy kényszerből egyes másként étkező barátaink is megehetik. Azt szeretnénk, ha nyitottabbak lennének azok is, akik eddig nem ismerték ezeket a termékeket.

 

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo