A hazai kis- és középvállalkozások, a kkv-k tulajdonosi körében egyre többször merül fel a kérdés, hogy a lehetőségeket figyelembe véve határozzuk meg, hogy mennyit is ér a piacon a cég egésze, vagy akár a benne meglévő üzletrészek többségi vagy kisebbségi, 51 százalék alatti része. Egyáltalán nincs egyedül az a vállalkozó, cégtulajdonos, aki ilyen kérdéseken gondolkodik, mert például el akarja adni üzletrészét, vagy éppen külső tőkét szeretne bevonni. Egyik esetben sem mindegy. hogy mennyit ér a cég.
A cégértékelésre több lehetséges megközelítés van összehasonlító tranzakciók, jövedelmetermelő képesség vagy akár eszköz alapon. Minden felsorolt értékelési módszernél több tényezőtől függ az ár. mintha valaki egy autót vagy egy otthont szeretne értékesíteni. Ez utóbbi esetekben azért könyebb az értékbecslést elvégezni, mert ha piacra visszük a portékát, ahol viszonylag sok a vevő, illetve a hasonló eladó cikk, előbb-utóbb „beárazzák” autónkat, otthonunkat, építési telkünket vagy más, eladásra szánt vagyontárgyunkat.
A rendszerváltás táján alapított cégek generációváltása zajlik
Ahogyan nálunk, úgy a fejlett társadalmakban világszerte is az elöregedés okán nagyon sok vállalkozó és családja szembesül ezzel a kérdéssel. Magyarországon tovább növeli a kérdésre választ keresők körét, hogy a rendszerváltás után – az ismert történelmi okokból -- sokan nagyjából egyszerre alapítottak vállalkozásokat.