Az integrált nyilvántartás eredményeként a jövőben a vámhatóság felhasználhatja az adóhatósági nyilvántartásban szereplő adatokat, így az adatbejelentést elegendő kizárólag az adó- vagy a vámhatóság felé megtenni - ismerteti a közlemény. A nyilvántartások összevonását egyebek között az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) valamint a NAV törvény módosítása tette lehetővé, amely 2012. január 1-jén lépett hatályba.
A nyilvántartások integrációja azon az elven nyugszik, hogy egy vámazonosító számhoz (VPID-szám) kizárólag egy adóazonosító szám (adóazonosító jel vagy adószám) tartozhat. Ugyanez a kapcsolat azonban visszafelé nem él. Vámazonosító számuk ugyanis a magánszemélyeknek, az egyéni vállalkozóknak és a gazdálkodó szervezeteknek lehet; előfordulhat, hogy egy magánszemélynek egyszerre két VPID-száma van, egyrészt magánszemélyként, másrészt az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő magánszemélyként. Az ügyfél kérelme alapján 2012. január 1-jét követően a vám- és pénzügyőri igazgatóságok mellett az adóigazgatóságok is adhatnak ki VPID-számot. További lényeges változás, hogy mind a magánszemélyek, mind az egyéb adóalanyok tekintetében vámazonosító szám kiadása ügyében a NAV bármelyik megyei (fővárosi) adóigazgatósága eljárhat. Az adózónak VPID-számát fel kell tüntetnie a vámhatóság hatáskörébe tartozó eljárással összefüggő minden iratán. (Levonható a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa, de nőnek a cégek adminisztrációs terhei.)
Az Art. 2012. január 1-jétől hatályos 24/G. §-a az állami adó- és vámhatóságot felhatalmazza VPID-szám kiadására, illetőleg arra, hogy a VPID-számot - az ügyfél kérelmére - a Közösség területén azonosításra alkalmas vámazonosító számok nyilvántartásába feltöltse. Az állami adó- és vámhatóság a vámazonosító számot kérelemre vagy hivatalból állapítja meg; ha a bejelentett adatok valótlanok vagy hiányosak, a VPID-szám kiadását az adószámhoz hasonlóan megtagadja.
Hogyan igényelhetjük?
Január 1-jétől az állami adóhatóság és a vámhatóság részére történő adatbejelentésre is alkalmas egységesített nyomtatványokon lehetőség van vámazonosító szám kérésére, az új nyomtatványok 2012. január 1-jétől letölthetőek a NAV honlapjáról. Továbbra is lehetőség van közvetlenül a vámhatóságtól úgynevezett egyszerűsített adatlapok útján kizárólag vámazonosító szám kérésére is. Ezek az adatlapok az egységes ügyfélnyilvántartásnak köszönhetően az ügyfél azonosításához, és a vámazonosító számok kiadásához szükséges legfontosabb adatokat tartalmazzák.
Amennyiben a vámhatóság hatáskörébe tartozó eljárás lefolytatásához szükséges, de az illető előzetesen nem kért az állami adóhatóságnál vámazonosító számot, az adóazonosító jellel rendelkező magánszemély a 12VBM adatlap, az adószámmal rendelkező magánszemély a 12VBM adatlap, az adószámmal rendelkező, az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő egyéni vállalkozó a 12VBT adatlap, az adószámmal rendelkező gazdálkodó szervezet a 12VBT adatlap, a magyar állami adóhatóság által kiadott adóazonosítóval vagy adószámmal nem rendelkező külföldi magánszemély a 12VKM adatlap, a magyar állami adóhatóság által kiadott adószámmal nem rendelkező külföldi gazdálkodó a 12VKT adatlap vámhatósághoz történő benyújtásával teheti meg.
Az adatlapot legkésőbb az eljárás megindítására szolgáló indítvánnyal egyidejűleg kell az eljáró vám- és pénzügyőri igazgatósághoz (ideértve a szolgálati helyet és határkirendeltséget is) benyújtani, kivéve azon eljárástípusok esetében, amikor az eljárás megindításának előfeltétele a VPID-szám megléte (elektronikus úton történik az eljárás kezdeményezése).
Az egyszerűsített adatlapokkal a vámhatósághoz - kizárólag papír alapon, postán - történő benyújtással előzetesen, illetőleg a vámeljárást közvetlenül megelőzően, például a vámhatáron is kérhető VPID-szám. Az egyszerűsített adatlapok 2012. január 1-jétől pdf formátumban szintén letölthetőek a NAV honlapjáról. Ha az ügyfelek előzetesen kérik a vámhatósági nyilvántartásba vételt, az adatlap adatainak hitelességét alátámasztó okmányokat személyesen történő eljárás esetén be kell mutatni, postán történő beküldés esetén másolatban csatolni kell. (A befejezett projektek fenntartási időszaka alatt felmerülő adminisztrációs teendőket támogató internetes rendszert indított szeptember 1-től a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.)
Az állami adó- és vámhatóság hivatalból állapítja meg a VPID-számát annak az adózónak, aki bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, vagy akinek az állami adó- és vámhatóság jogszabályban meghatározott feladatainak ellátásához, végrehajtásához adó- és vámhatósági nyilvántartása szükséges. Az ügyfél adatait a vámhatóság az eljárás során készült dokumentumok (jegyzőkönyv, hivatalos feljegyzés) alapján veszi nyilvántartásba. Az adó- és vámhatóság mind a kérelemre, mind a hivatalból elvégzett nyilvántartásba vételről, illetve az adatmódosításról az ügyfelet - a nyilvántartásba vett adatok közlésével - tájékoztatja.
Azon adóazonosító számmal (adóazonosító jellel és/vagy adószámmal) rendelkező ügyfelek, akik/amelyek 2011. december 31-ig az adóügyek elektronikus intézéséhez szükséges 'T180-as regisztrációs adatlapon bejelölték az állami adóhatóságnál nyilvántartott adataik lekérdezésének lehetőségét, 2012. január 1-jétől megtekinthetik az erre szolgáló internetes felületen (eBev) az egységes ügyfélnyilvántartásban található, vámhatóság által felhasznált adataikat - ismerteti a közlemény.