Az Egyesült Államokból, Észak-Karolinából származik Kat Williford, a Pamut Apparel alapítója. Divattervezést tanult, nyaranta pedig egy táborban dolgozott. Itt találkozott a magyar Márkkal, akivel azonnal egymásra kattantak annak ellenére, hogy a fiú nem beszélt igazán jól angolul, Kat pedig egy szót sem tudott magyarul. Hamarosan a lány tervezői állást kapott a világhírű Abercrombie & Fitch divatcégnél, Márk pedig, aki egyetemi ösztöndíjjal járt az Államokban, hazatért Magyarországra. Maradt a távkapcsolat. Két év után viszont Kat úgy döntött, megteszi a nagy lépést: felmondott a világcégnél, és Budapestre költözött, hogy megtakarításaiból vállalkozásba kezdjen.
Állás vagy vállalkozás?
– Két lehetőségem volt, amikor tavaly nyáron megérkeztem. Vagy állást keresek egy európai divatcégnél, vagy saját vállalkozást alapítok. Bár korábban soha nem voltam vállalkozó, amikor szembesültem azzal, hogy mennyire keveset keresnek a tervezők Európában, és hogy gyakorlatilag esélytelen, hogy dizájnterületen elhelyezkedjek Magyarországon, úgy döntöttem, hogy elindítom a saját vállalkozásomat.
Hatalmas segítséget jelentett Márk, aki az elengedhetetlen magyar nyelvismeretével mindenben közreműködött a vízum megszerzésétől a jó könyvelő felkutatásán át a vevőkkel való kommunikációig, sőt, országspecifikus üzleti tanácsokat is adott.
– Minőségi, egyedi és kényelmes ruhákat készítünk. Minden alapanyagunk természetes, így a ruhák puhák, könnyűek és környezetbarátok. Tervezőként én vagyok a felelős a dizájnért és a varrásért is. Mivel minden Budapesten történik, versenyelőnyt jelent az, hogy rugalmasan tudunk reagálni az aktuális helyi trendekre. A helyi gyártás miatt gyorsan tudjuk teljesíteni a kisebb-nagyobb egyedi megrendeléseket is – mondja Kat, aki szerint a tudatos fogyasztók a lokalitást is értékelik.
Bár a magyar piac kisebb, és a gazdaság jelenleg sokkal lassabb az amerikainál, ennek előnyei is vannak a vállalkozás számára. Az USA-ban ugyanis sokkal keményebb versenyben kell boldogulnia egy tervezőnek. A kedvező magyarországi működési és bérköltségek is vonzóak, ugyanakkor problémát jelent, hogy a lassú piacon nehéz eladni a „high-end” termékeket. Az országon belül ezért az értékesítés erősen szezonális: télen szinte leáll, nyáron viszont – a turistaszezonban – pörög az üzlet. A hektikus bevételek ellensúlyozása érdekében Kat szeretne a szomszédos országokban is megjelenni a termékeivel mind online felületen, mind viszonteladókon keresztül.
A következő lépés pedig a férfikollekció elindítása, ami a tervek szerint augusztus elejétől már elérhető a webáruházban.
Miért Magyarország?
Kat 2011-ben járt először Magyarországon, és mint mondja, beleszeretett az itteni kultúrába és emberekbe. Azért szeret itt élni, mert az emberek azt éreztetik vele, hogy otthon van.
– Az Egyesült Államokban annyi divatcég van a piacon, hogy nagyon könnyű kiszorulni. Emiatt is jó ötletnek tűnt, hogy Magyarországra költözzek. Ez ideális hely arra, hogy ismertté váljak.