Bevándorló vállalkozók: a szerelmét követte

A szerelem hozta, és otthon érzi magát Magyarországon az amerikai származású Kat Williford. Fenntartható szemléletű, magas minőségű, kézzel gyártott ruháira egyelőre leginkább a turisták vevők.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egyesült Államokból, Észak-Karolinából származik Kat Williford, a Pamut Apparel alapítója. Divattervezést tanult, nyaranta pedig egy táborban dolgozott. Itt találkozott a magyar Márkkal, akivel azonnal egymásra kattantak annak ellenére, hogy a fiú nem beszélt igazán jól angolul, Kat pedig egy szót sem tudott magyarul. Hamarosan a lány tervezői állást kapott a világhírű Abercrombie & Fitch divatcégnél, Márk pedig, aki egyetemi ösztöndíjjal járt az Államokban, hazatért Magyarországra. Maradt a távkapcsolat. Két év után viszont Kat úgy döntött, megteszi a nagy lépést: felmondott a világcégnél, és Budapestre költözött, hogy megtakarításaiból vállalkozásba kezdjen.

Kat Williford
Kép:PP/Hatlaczi Balázs

Állás vagy vállalkozás?

– Két lehetőségem volt, amikor tavaly nyáron megérkeztem. Vagy állást keresek egy európai divatcégnél, vagy saját vállalkozást alapítok. Bár korábban soha nem voltam vállalkozó, amikor szembesültem azzal, hogy mennyire keveset keresnek a tervezők Európában, és hogy gyakorlatilag esélytelen, hogy dizájnterületen elhelyezkedjek Magyarországon, úgy döntöttem, hogy elindítom a saját vállalkozásomat.

Hatalmas segítséget jelentett Márk, aki az elengedhetetlen magyar nyelvismeretével mindenben közreműködött a vízum megszerzésétől a jó könyvelő felkutatásán át a vevőkkel való kommunikációig, sőt, országspecifikus üzleti tanácsokat is adott.

Bevándorló vállalkozók
A kultúrák találkozásából számtalan jó dolog kisülhet – Magyarországon is –, például olyan üzleti vállalkozások, amelyek talán épp azért lesznek sikeresek, mert az ötletgazda valami olyat tud, amit más nem. De amit itt létrehoz – akár termék, akár szolgáltatás –, az magyar. Itt fejlesztik, itt gyártják, és esetleg innen indul világhódító útra.
Maki Stevenson, a Makifood Főzőiskola alapítója magyar férjét követte ide. Véleménye szerint szerint nehéz az ügyfelek szemében érdekesnek maradni egy kis piacon, a hivatalokban komoly gondot jelent a nyelvismeret hiánya, de nagyon élvezi, hogy mi magyarok igazi szenvedéllyel viszonyulunk a főzéshez és az ételeinkhez.
Sose tervezte, hogy vállalkozó lesz az iráni származású gyógynövénykutató, dr. Iman Mirmazloum, de felismerte a fogyasztói igényt, így most kiváló minőségű gyógyteákat készül piacra dobni Magyarországon.
Fair trade alapanyagokból, száz százalékban Magyarországon, kézzel varrott és nyomott pólókat készítenek, a dizájnt az utazás és a kalandok inspirálják.

– Minőségi, egyedi és kényelmes ruhákat készítünk. Minden alapanyagunk természetes, így a ruhák puhák, könnyűek és környezetbarátok. Tervezőként én vagyok a felelős a dizájnért és a varrásért is. Mivel minden Budapesten történik, versenyelőnyt jelent az, hogy rugalmasan tudunk reagálni az aktuális helyi trendekre. A helyi gyártás miatt gyorsan tudjuk teljesíteni a kisebb-nagyobb egyedi megrendeléseket is – mondja Kat, aki szerint a tudatos fogyasztók a lokalitást is értékelik.

Bár a magyar piac kisebb, és a gazdaság jelenleg sokkal lassabb az amerikainál, ennek előnyei is vannak a vállalkozás számára. Az USA-ban ugyanis sokkal keményebb versenyben kell boldogulnia egy tervezőnek. A kedvező magyarországi működési és bérköltségek is vonzóak, ugyanakkor problémát jelent, hogy a lassú piacon nehéz eladni a „high-end” termékeket. Az országon belül ezért az értékesítés erősen szezonális: télen szinte leáll, nyáron viszont – a turistaszezonban – pörög az üzlet. A hektikus bevételek ellensúlyozása érdekében Kat szeretne a szomszédos országokban is megjelenni a termékeivel mind online felületen, mind viszonteladókon keresztül.

A következő lépés pedig a férfikollekció elindítása, ami a tervek szerint augusztus elejétől már elérhető a webáruházban.

Miért Magyarország?

Kat 2011-ben járt először Magyarországon, és mint mondja, beleszeretett az itteni kultúrába és emberekbe. Azért szeret itt élni, mert az emberek azt éreztetik vele, hogy otthon van.

– Az Egyesült Államokban annyi divatcég van a piacon, hogy nagyon könnyű kiszorulni. Emiatt is jó ötletnek tűnt, hogy Magyarországra költözzek. Ez ideális hely arra, hogy ismertté váljak.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo