A fiatalok már szinte mindenben az influencereikre hallgatnak - sőt, egy friss kutatás szerint csaknem felük azzá is szeretne válni. A márkáknak e követői csoportokat kell meghódítaniuk, mert a csoport rajongása, elkötelezettsége tartósabb és erősebb, mint az egyéneké. Malcolm Gladwell 2000-ben jelentette meg Fordulópont (The Tipping Point) című könyvét. Akkor még nem volt YouTube és netcelebek sem, de ő pontosan azt elemezte, amit ma az influencerek tesznek. Az üzleti szektor csak tíz évvel később, a 2010-es években ismerte fel a véleményvezérek szerepét.
Közgazdászok gyakran beszélnek a 80/20-as szabályról: a társadalmak többségében a bűnesetek és közúti balesetek 80 százalékát az emberek 20 százaléka követi el, s egy bizonyos terméket is 20 százalék fogyaszt nagy mennyiségben. Közülük kerülnek ki az influencerek. Ők nemcsak interaktívak, hanem hiperaktívak is.
Nem csak az ásítás ragályos
Mások cselekedetei inspirálóan hatnak ránk, akár tudatosan, akár a tudatküszöb alatti szinten, vagyis anélkül, hogy felfognánk. Az ideák, termékek és viselkedési szokások ragályosak, emberről emberre terjednek. Önkéntelenül is szeretünk másolni. Amikor két ember beszélget, szinkronizálódik a beszédritmusuk. Amikor egy influencertől ellesünk valamit, az azért van, mert az általa választott termékben vagy szokásban van valami „ragadós”, így az a felgyorsult információáramlás közepette is megragad az agyunkban.
Influencer mint haver
Felmérések kimutatták, hogy bizalmatlanok vagyunk a márkák üzenetei iránt, és hajlamosak vagyunk inkább a barátainknak hinni. A szájról szájra terjedő információ nagyobb erejű, mert személyes. Az egyének közötti kapcsolódás élteti. Vannak emberek, akiknek a véleményére hallgatunk, az ízlését mércének tartjuk.
„Influencer az, aki olyan méretű rajongói táborral rendelkezik, vagy olyan szegmentált célközönséget ér el, hogy médiának tekinthető személyiséggé válik” – mondta Kéri Gábor, a Positive by Hinora Group digital managing partnere, a Piac & Profit korábbi konferenciáján..
E szegmentálódásban azonban vannak területek, amik nagyon erősek: már a 2010-es évek első felében a YouTube tíz legnézettebb sztárja között meghatározó mértékben jelen voltak a videojáték-tesztelő srácok. Ez pontosan jelzi, hogy a kockafiatalok mire buknak: a valóságból virtuális világokba menekülnek, ott élik ki agressziójukat, s ott kapják meg az adrenalinlöketet. A hasonló beállítottságú kockafej lehet náluk sztár.
Ebből a sorból nőtte ki magát a svéd Felix Kjellberg, azaz PewDiePie, aki megütötte a bokáját antiszemita vicceivel. A YouTube Premium le is mondta a 29 éves influencer sorozatának második évadát. Sokan azt jósolták, hogy ezzel aztán befellegzett neki, de ez mégsem következett be. Sőt más YouTube-influencerek arra bátorították követőiket a botrány magaslatán, hogy iratkozzanak fel Felix csatornájára. 2018 novemberében feliratkozóinak száma rekordot döntött, elérte a 70 milliót.
A márkák ma már úgy keresik a brand életérzéséhez leginkább illő tiniket, mintha tehetségkutató versenyt tartanának. Kiválasztják és mikrocelebekké építik fel őket, mint ahogy a Fanta tette a Fanta Elnöki Főnökség tagjaival (Szofi, Ditke, Bálint, Beni, Csipesz).
Influencer mint gyakorlati tanácsadó
A cégek legújabb célcsoportja, az 1995 után született Z generáció kamasz tagjai már szinte mindenben az influencereikre hallgatnak, onnan kezdve, hogy hogyan sminkeljék ki magukat, odáig, hogy hogyan pakolják be kirándulásra a hátizsákot, és hogyan tartsák tisztán a fehér sportcipőjüket.
A kulcs a praktikum, a gyakorlati érték és a hasznosság. Sok kritika éri az instásokat, amiért nárcisztikus öntömjénezők és pozőrök, akik egy jó szelfiért a lelküket is eladnák, de az igazi influencer nem magamutogató, hanem szakértő, „olyasvalaki, akinél sosem érzed azt, hogy dicsekszik, hanem meg akarja oldani más emberek problémáit, és megosztja a véleményét másokkal. Nem rábeszél, hanem nevel és segít. A szakértő nemcsak tanár, hanem diák is. Információkereskedők ők, akik kereskednek azzal, amit tudnak” – idézi egyik interjúalanyát a Fordulópontban Gladwell. Energikusak, könnyen lelkesednek, s könnyű őket megkedvelni, ám nem váltanak ki irigységet. A pragmatikusságuk követőik lojalitásának oka és alapja.
Csoportról csoportra
Gladwell szerint a sikerhez nem elég, ha a véleményvezér sok személlyel áll kapcsolatban. A Metodista Egyházat mint márkát azért tudta az alapító John Wesley sikeresen elterjeszteni, mert nemcsak egyéneket, hanem már létező, összetartó, koherens csoportokat győzött meg. Közösségekre hatott, és ebből építette fel a saját szuperközösségét, a gyülekezetét. A 19. század elején 90 ezer követőre tett szert. A márkáknak ugyanígy kell elérniük és megérinteniük az influencerek rajongói bázisait, és elkötelezett fogyasztójukká tenni e csoportokat, ha fenn akarnak maradni a piacon.
A poén szerepe
Sok cég fél attól, hogy megjelenjen az influencerek között az Instán. „Tizenöt éves gyerekek megélnek abból, hogy az Instán kenegetik magukat krémekkel. Bekapcsol bennünk a félelem, hogy a mi cégünk nem viccelhet. Ezzel félig egyetértek. Szörnyű, amikor cégek elkezdenek három éve lejárt mémeket posztolni. Jól poénkodni nem egyszerű, könnyű sértővé válni. De önironikus azért lehetsz” – mondta Vavrek Balázs, a Kreatív Kontroll Kft. marketingvezetője, a Piac & prfoit Social Média 2019 konferenciáján, ahol jó példaként említette azt a repülőgép-vezetést oktató céget, amely ezt a szlogent írta hirdetéséhez: „Tanítsd a gyereked a repülés szeretetére, és soha nem lesz pénze drogokra.”
Egy temetkezési vállalkozó hirdetése is jó példa a céges humorra: „Itt nincsenek visszatérő vevők.” Drónfelvétele a Dunán hajón rendezett temetésről 1600 megtekintést generált, miközben csak 70 követője volt. Sokan megosztották, s aki látta, az is megosztotta, így a videó segítségével a vállalkozó megduplázta az árbevételét.