Az emberek már összébbhúzzák a nadrágszíjat, de mit lépnek a cégek?

Az infláció mértékét elérő, vagy azt meghaladó áremelésre készül a közeljövőben a cégek több mint négyötöde – ha ugyan még nem lépte meg ezt. Az inflációs nyomás a vezetőket az üzleti modell átvizsgálására készteti. A vállalatok mintegy 60 százaléka igyekszik új, olcsóbb termékeket fejleszteni, csaknem fele pedig leépítésekre készül. 

Mit lépnek a vállalatok?

A KPMG kutatása azt mutatja, hogy az inflációs nyomás a cégeket arra készteti, vizsgálják át üzleti modelljüket. A válaszadók mintegy 60 százaléka jelezte, hogy új, alacsonyabb árfekvésű termékeket fejleszt, csaknem fele pedig leépítésekre készül. A munkabérek inflálódásával szembesülve a vállalatok a munkaerő ideális struktúrájára, méretére és elhelyezésére összpontosítanak.

Az emelkedő kamatkörnyezetben a vállalatok különböző pénzügyi stratégiákat alkalmaznak annak érdekében, hogy a hitelköltségek duzzadását kezelni tudják. A legnagyobb arányban a hitelek refinanszírozását vagy előtörlesztését alkalmazzák.

Véget ért az a korszak, amikor a vállalati finanszírozás verhetetlen formája a banki és különösen az állam által támogatott kötvénykibocsátás volt. Szerepet kaphat a kockázati tőke, a mezzanine finanszírozás, és mostmár nem tűnik olyan drágának a nyilvános részvénykibocsátás sem” – érzékeltette a kialakult helyzetet Simonyi Tamás, a KPMG szenior igazgatója.

Az ingatlanárak szárnyalása miatt a HR és a pénzügy egyaránt mérlegeli a szükséges irodatér méretét, beosztását és elhelyezkedését. A vállalatok többsége tervezi, hogy újratárgyalja bérleti szerződését a jelenlegi helyén, ugyanakkor mintegy felük gondolkodik alternatív helyszínekben. A korlátlan távmunka lehetősége a válaszadók 40 százalékának szerepel a tervei között – ez ugyanis csökkentené például a rezsiköltségeket, a dolgozóknál pedig az utazásra felhasznált üzemanyagot és időt.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo