A jelenlegi gazdasági helyzet egyértelműen változtatott mind a vezetők, mind a munkatársak hozzáállásán. Amíg vezetők felelőssége még nagyobb abban, hogy működőképesen és fizetőképes állapotban tartsák a cégeiket, addig a munkavállalók még inkább megbecsülik a tényt, hogy van munkájuk, ezáltal együttműködőbbek és talán „könnyebb” is őket vezetni.
Ezzel az utolsó tagmondatommal, sok vezető nem ért egyet.(jogosan) Bár minden vezető tudja, hogy egy nagyon kényelmetlen székben ül, ami csak messziről tűnik laza, könnyű helyzetnek. A közös céljuk az, hogy sikeresen elirányítsák a csapatukat a kitűzött cél eléréséig. Vannak vezetők, akiknek sikerül, de vannak, akik erejüket megfeszítve dolgoznak maguk posztján és néhány munkatársuk helyett, 3-5 év alatt 10-15 évet öregedve. Nem gondolom, hogy ezt bárki is szívesen felvállalja önként.
Jogos a kérdés, a vezetés valami ügyes bűvészmutatvány, amit csak néhány szakavatott, bennfentes tudhat, vagy egy tudatosan felépített, konkrét eszközöket alkalmazó, tudatos tevékenység. Én az utóbbira szavazok, és azt gondolom a vezetők 99%-a is erre szavaz. A kérdés megválaszolása így sokkal inkább attól lesz érdekes, hogy milyen egyszerűen és milyen gyakorlatiasan tudjuk meghatározni, hogy mit és hogyan csinál egy sikeres menedzsment! Lássuk:
- minden sikeres vezető csapatára jellemző, hogy nagyon precízen össze vannak hangolva a funkciók a csapatban, kinek mi a szerepe és hogyan kapcsolódik a tevékenysége a csapat egészéhez.(Arról, hogy milyen szerepeket kell betölteni egy csapatban, itt olvashat részletesen.)
- a tevékenységek maguk is le vannak szabályozva, a munkavállalók be vannak tanítva arra, hogy az adott munkakörben mit és hogyan kell csinálniuk.
- minden sikeres vezetőnek van egy világos, a csapat által ismert és elfogadott programja (stratégiája), hogy hogyan lehet elérni a kitűzött célt.
- minden sikeres vezetőre jellemző a határozottság, hogy megfelelő utasításokkal, határozottan irányítja a csapatát.
- végül, de egyáltalán nem utolsó sorban, jellemző rájuk, hogy következetesen végre is hajtatják a kiadott utasításokat.
A hangsúly azon van, hogy minden sikeres menedzsment jellemzője a szervezett csapat, szabályozott folyamatok, meghatározott munkakörök. Jellemzője, hogy ismert és elfogadott programok mentén működik, határozott utasításokkal és azok végrehajtatásával elérik, hogy a csapataik virágozzanak és stabilak legyenek! Az ilyen vezetőket követik az emberek és ragaszkodnak hozzájuk, mert ez biztonságot jelenet minden csapattag számára.
Egy vezető két módon sajátíthatja el a hiányzó eszközeit, pótlandó készségeit: először is veszi a fáradságot és tanul, együttműködik egy konzultánssal. A második, hogy elmegy olyan konferenciákra, ahova sikeres létező vezetőket is meghívnak, hogy beszéljenek a személyes sikerük „titkáról”. 20 esetből 19-szer az derül ki, hogy nincs benne titok, csak csinálja a fenti 5 pontot minden nap.
Nagy Béla Comline Budapest Kft.