A melankolikus vagy a locsi-fecsi a jobb dolgozó?

Egy vállalkozás számára nagyon fontos, hogy milyen alkalmazottakkal dolgozik, és hogyan terelgeti őket a minél hatékonyabb munkavégzés irányába. Ha a pozíció és az azt betöltő személyisége passzol, mindenki jobban jár.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/jesadaphorn

Honnan tudhatjuk, hogy ki miben a legjobb, és ki az, akinek biztosan ne adjuk ki például termékeink értékesítését? Azt mindannyian tudjuk, hogy nincs két ugyanolyan ember. Mindenki más és más attitűdökkel, tehetséggel és képességekkel rendelkezik, mégis vannak olyan általános érvényű tulajdonságok, amik mentén könnyedén kategorizálhatjuk az embereket. Ezen keresztül megközelíthetjük, hogy az üzleti és vállalati életben kinek mi a legideálisabb pozíciója, ami felbecsülhetetlen érték például az alkalmazottak toborzásánál.

Galénosz, az ókori Róma egyik kiemelkedő orvos-filozófusa már akkoriban lefektette az emberi viselkedésre (vagy ahogy ő nevezte, temperamentumra) vonatkozó alapvető kategóriákat, amik a mai napig helytálló megfigyeléseken alapulnak.

Galénosz 4 fő kategóriába osztotta az embereket: kolerikus, flegmatikus, szangvinikus és melankolikus csoportokba. Minden csoportnak megvannak a maguk erősségei és gyengeségei, amelyek alapján bátran állíthatjuk, hogy egy cégben betöltött irodai és értékesítési feladatokra a melankolikus és a szangvinikus személyiségtípusok a legalkalmasabbak. Ugyanakkor mindannyian eltérő bánásmódot is igényelnek. Lássuk hát őket!

Az iroda gyöngye – A melankolikus (elemző) ember

A melankolikus ember leginkább onnan ismerhető fel, hogy csöndes, visszafogott, és semmi sem elég tökéletes neki. Alapvetően eredményorientált személyiség, aki szinte kizárólag abban biztos, amit ő végzett el. Kiválóan bánik az adathalmazokkal, táblázatokkal, és kiemelkedően precíz munkát végez, ami a folyamatosan elemző attitűdjének köszönhető. Mindene a kiszámíthatóság, a tervezett munkavégzés és maga a tervezési, számítási folyamat, amitől a legjobb irodai alkalmazott válhat belőle. Mindent látni és érteni szeretne. Megfelelő bánásmóddal keresve sem találhatunk nála ideálisabb asszisztenst, elemzőt vagy adminisztrációs munkatársat egy cégbe.

Erősségei azonban az irodai feladatokra és sokszor magányos munkavégzésre korlátozzák őt, ugyanis a melankolikus személyiség nem éppen jó kapcsolatteremtő. Ez az alacsony önbecsüléséből fakad, ugyanis nem ismeri fel a saját értékeit, ezért visszahúzódó, gyanakvó és féltékeny tud lenni, olykor még a mártírkodásra is hajlamos. Precizitása és fékezhetetlen törekvése a tökéletességre könnyen a szokások rabjává teszi őt, és körülményesen végzi a feladatait – sokszor túlságosan is körülményesen.

Hogyan bánjunk egy melankolikus irodistával?
  • A melankolikus ember akkor tudja kihozni magából a legtöbbet, ha elegendő visszajelzést, különösen sok-sok biztatást kap.
  • Munkájában túlságosan alapos, ezért időigényes, így célszerű jelezni számára, hogy mi az elvárt szint, és rendszeresen emlékeztetni arra, hogy a kevesebb néha több.
  • A melankolikus ember nem kezdeményező típus. Ne bízzuk a kreativitására a feladat megoldását, mert könnyen leblokkol, és borzasztó kényelmetlenül fogja érezni magát. Neki arra van szüksége, hogy pontosan megmondják, mit tegyen, és akkor kiválóan el fogja végezni a munkáját.
  • A kritikát tűri, de a kifogásokat hajlamos személye elleni támadásnak venni, így ezen a területen is körültekintően kell eljárni vele.
Az értékesítés császára – A szangvinikus (locsi-fecsi) ember

A szangvinikus ember a csapat mókamestere, akinek reggeltől estig be nem áll a szája. Laza, pörgős és energikus személyiség, aki imádja a társaságot és az embereket, kiváltképp a játékosságot. Elképesztően lelkes típus, és nagyon jól tud lelkesíteni másokat is, ezért kiemelkedő csapatjátékos. Energikussága és emberközpontúsága éppen ezért az értékesítés csúcsára emelheti őt, hiszen nagyon gyorsan és ügyesen teremt kapcsolatot másokkal, kíváncsi és humoros. Mindenképp őt küldjük kapcsolatépítő találkozókra, rendezvényekre és üzleti klubokba, mert a rengeteg névjegykártya begyűjtése mellett biztosan jót fog beszélgetni mindenkivel.

Erősségei azonban csak akkor érvényesülnek, ha a megfelelő környezetet biztosítjuk számára. A szangvinikus ember nem bírja a monotonitást, az unalmas feladatokat, és nem erőssége a szervezés, a pontosság. Gyakran figyelmetlen, és ha a környezete ingerszegény, rohamosan lankadni kezd az érdeklődése. Nehézséget jelenthet az állandó figyelemkényszere is, ami miatt túlzásokra és füllentésekre is hajlamos – ez pedig érzelmi éretlenségéből fakad.

Hogyan bánjunk egy szangvinikus értékesítővel?
  • Biztosítsunk számára ingergazdag környezetet, utazást, rendezvényeket, kihívást, különben rohamosan veszít érdeklődéséből, és pontatlan, figyelmetlen, szétszórt lesz.
  • Sok figyelmet és dicséretet igényel, ráadásul lehetőleg nyilvánosság előtt, hiszen borzasztó fontos számára a társaságban betöltött pozíciója és megítélése.
  • Ne terheljük túl adminisztratív feladatokkal, különben csak összecsapja a munkáját, hogy továbbléphessen valami izgalmasabb kihívásra.
  • Kreatív és könnyedén lelkesít másokat, ezért nyugodtan rábízhatjuk a csapat motiválását, és a szenzitívebb témák kommunikációját.
  • Beszédessége miatt könnyedén kikotyog szenzitív információkat. Tudatosítsuk benne rendszeresen, hogy mi az, ami tabu!
Cikkünk következő részében a másik két személyiségtípus jellemzőit és ideális feladatait tekintjük át.

Nyíri Zoltán Üzleti Klinika

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo