Az üzleti kapcsolatok egyre inkább felértékelődtek, a bizalmi válság kellős közepén tartunk. Azzal kötünk üzletet, akit ismerünk, kedvelünk és megbízunk benne. Ehhez viszont működő üzleti kapcsolatokra és bizalmi együttműködésekre van szükségünk. Ezek nem jönnek velünk szembe az utcán, nem kopogtatnak be az irodánkba, és a hideghívások sem segítenek. Valami mást kell tennünk.
A hazai cégvezetők zöme a termékre összpontosít (hogy minél tökéletesebb legyen), és csak keveset foglalkoznak annak piacra juttatásával – pedig pont ebből lenne bevétele, ami a fejlődését segíti. (Sokszor azonban a gondosan bevezetett termék is óriási bukás. Szakértőnk itt segít elkerülni a legfontosabb buktatót.)
A személyesség és a bizalom ismét különösen fontossá vált az internetes üzlet korában, amikor a korábbi kézfogás helyett elektronikus aláírás hitelesít, és sokszor még csak nem is látom az eladó arcát, mielőtt eldönteném, hogy vásárolok-e tőle.
„Mindannyiunk számára többet ér, ha egy ismerős ajánl valamit/valakit, mint száz reklámspot vagy egy spam e-mail. A szájmarketing sokkal erősebb és hatékonyabb marketingfegyver, mint azt a legtöbb vállalkozó gondolja (ezért fordítanak rá nagyon kevés időt, energiát). Két legyet ütünk egy csapásra, hiszen amellett, hogy felhívja ránk a figyelmet, egyből el is ad – mindezt a legköltséghatékonyabb módon” – mondja Varga István, a Business Contact Community Kft. ügyvezetője..
Az üzleti és egyéb klubok például sokat segíthetnek a személyes bizalmon alapuló kapcsolatok fejlesztésében.(A Piac & Profit üzleti klubja már több mint egy éve bizonyítja ezt sikeresen. A havi találkozókról itt talál részleteket.) Az informális kapcsolatok fenntartása hosszabb távon jelent segítséget. Ha valakit nem csak egy konkrét ügy kapcsán keresünk fel, hanem általában ismerjük őt, a körülményeit, képességeit, tevékenységét, a beszélgetések során szóba kerülhetnek olyan ügyek, amelyeket esetleg nem is terveztünk, de a cég jövője szempontjából hosszabb távon hasznosnak bizonyulnak. A konferenciákon és kiállításokon való megjelenés, a termékek, szolgáltatások bemutatásán kívül, szintén hasznos lehet. Hiszen a formális és informális kapcsolatok ápolására is alkalmat kínálnak ezek a szakmai fórumok.
Hogy erre ki ér rá? Mindenkinek megérné. Hiába tűnik úgy, hogy egy-egy közös ebéd vagy reggeli a partnerekkel a „hasznos munkától" veszi el az időt, valójában többet hozhat a cégnek, mint ha az -mailjeinket nyálaznánk át ugyanennyi idő alatt. Az üzleti kapcsolatépítésről a gyakorlott networkerek ezt vallják: „Kellemeset a hasznossal!”. (A Piac & Profit etikettszakértőjének tanácsait a sikeres üzleti ebéd „levezényléséhez" itt találja.)
Behozhatatlan előnyre akkor teszünk szert, ha…
1) A drága marketing helyett gyümölcsöző együttműködéseket alakítunk ki, amik folyamatosan egyre több ügyfelet és lehetőséget biztosítanak számunkra.
2) A valódi emberi kapcsolatokra törekszünk, hitelességet és bizalmat építünk, hiszen az üzleteket minden esetben emberek kötik.
3) Az időnket hatékonyan, értelmes dolgokra fordítjuk, és egymás példáiból (más cégvezetők, más piacok és más szemszögek) folyamatosan tanulunk.