A hazai cégvezetők hagyományosan gondolkoznak a kihívásokról

Míg a hazai vállalatvezetők és tulajdonosok hagyományosabb irányt képviselve költséghatékonyságra és piaci lefedettségre fókuszálnak, addig a nemzetközi vállalatok vezetői inkább preferálják a felforgató trendekben rejlő lehetőségek feltérképezését és kiaknázását.

Míg a fejlett gazdaságban tevékenykedő társaságok döntéshozóinak közel fele kiemelt fókuszként jelölte meg a felforgató technológiai trendek adta lehetőségek feltárását, addig a hazai és regionális vállalatvezetők inkább hagyományosabb termelési aspektusokat helyeztek előtérbe – derül ki a Deloitte Private globális kutatásából. A felmérésben 30 ország, 2500 magántulajdonú vállalkozás vezetőjét és tulajdonosát kérdezték meg arról, hogyan látják az előttük álló időszak növekedési lehetőségeit és kihívásait a globális piacokon.

Kép: SXC

A vállalkozásokat az ügyfeleikhez egyre közelebb hozó technológiai trendek és az újonnan belépő generációk által képviselt új stratégiai meglátások folyamatosan erősödő versenyt generálnak a magánvállalkozások között.

A cyber-támadások, kereskedelmi korlátozások és geopolitikai bizonytalanságok jelentős kockázatot képviselnek a növekedésre nézve, ami a magántulajdonú vállalkozások irányítóit egyszerre kényszerítik arra, hogy régóta fennálló és hosszútávú stratégiai elképzeléseiket óvják, mégis nyissanak a rövid-, középtávon azokat alapjaiban átíró fejlesztések, megoldások irányába.

Ebben a kihívásokkal és felforgató trendekkel teli környezetben a megkérdezett

Okos adatok: egyre olcsóbb rendszerek a kkv-k szolgálatában
A gépi intelligencia a hatékonyságnövelés talán utolsó forrása. Az okos eszközök, szenzorok közötti kommunikációt, a mesterséges intelligencia-szoftverek használatát a kisebb cégek számára is elérhetővé fogják tenni azok a IoT-hálózatokat, amik most indulnak el az 5G-technológiával. A szenzorok és e rendszerek ára évről évre zuhanni fog, vagyis előnyeit a kkv-szektor is learathatja. Erről is beszéltek az előadók a Piac & Profit ADAT – Az új kincs című konferenciáján.
magánvállalkozások vezetői magabiztosnak tűnnek vállalkozásaik rugalmassága, stressztűrő képessége és kilátásai tekintetében. A résztvevők közel háromnegyede érezte magát biztosnak, vagy kiemelkedően biztosnak abban, hogy az általa irányított szervezet következő 12 hónapja sikeres lesz, kiemelve, hogy mind árbevétel, profitabilitás és tőkebefektetés terén növekedhetnek a következő évben. A válaszadók 48%-a gondolta úgy, hogy a súlyos munkaerőhiányos környezetben is nőni fog a teljes idejű munkavállalóik száma a tavalyi évhez képest.

A megkérdezett európai magánvállalatok vezetői jellemzően tisztán látják a nemzetközi versenyt alapjaiban alakító felforgató trendek jelentőségét. Erősen szór viszont azoknak a megoldásoknak a köre, amelyekre fókuszálva ezeket a kihívásokat a vezetők kezelhetőnek látják. A válaszadók 42%-a mondta azt Európában a régióban, hogy elsődlegesen új üzleti modellt terveznek kialakítani. 33%-uk fókuszált belső erőforrást szentelt ezekre a célokra, míg közel harmaduk viszont elegendőnek ítélte a témák felső vezetői testületekben való megvitatását” – mondta el dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai vezető partnere.

Az adatok alapján általánosan jellemző tehát a magánvállalatok vezetésére és tulajdonosaira, hogy a folyamatosan erősödő és gyorsuló kihívások ellenére erős alapokat látnak szervezeteikben a változások kezeléséhez. A magabiztosság okaként a legtöbben az új szolgáltatások és termékek kifejlesztését, magas produktivitást és az üzleti modell innovációját emelték ki.

Érdekesség azonban, hogy a megkérdezett magyar magánvállalatok vezetői körében ezek a szempontok csak a harmadik-ötödik helyen szerepeltek.

A jellemzően konzervatívabb álláspontot képviselő hazai vállalatvezetők 44%-a látta úgy például, hogy a termelékenység növelése, 26%uk, hogy a költségszerkezet javítása míg 22%-uk, hogy a meglévő piacok fejlesztése lehet a legfontosabb növekedési pályát támogató stratégiai irány.
Náluk is megfigyelhető ugyanakkor, hogy ezek mellett az alkalmazkodó készséget növelő tulajdonságként hivatkoztak a magánvállalkozásokra régóta jellemző személyes elhivatottságra és erős vállalati kultúrára is” – tette hozzá dr. Erdei Márton, a Deloitte Private szenior tanácsadója.

Míg a hazai vállalatvezetők és tulajdonosok hagyományosabb irányt képviselve költséghatékonyságra és piaci lefedettségre fókuszálnak, addig a nemzetközi vállalatok vezetői inkább preferálják a felforgató trendekben rejlő lehetőségek feltérképezését és kiaknázását. Ezzel együtt a megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy a hazai és közép-európai magánvállalkozások a globális színtér más szereplőivel azonosan kénytelenek a régi, bevett eszközök és stratégiák valamint az új trendek, technológiai megoldások és vállalatirányítási követelmények között egyensúlyozni.

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo