1. Képezzen helyetteseket, de tartsa meg a kulcsfunkciókat!
Egy eladható vállalkozás olyan emberekre épül, akik egyszer át tudják majd venni a cég vezetését. (A családi vállalkozások generációváltásában is az a legnagyobb gond, hogy a vezető nem látja biztos kezekben másnál a céget.) Egy kezdő vállalat nehezen szerzi meg a legjobb munkatársakat, ha pedig sikerül egy igazán jó ember fogni, akkor hajlamosak vagyunk őt teljesen nélkülözhetetlenné tenni. Ez pedig hiba, mert túszul ejthetik a cégérték jelentős részét. A nagyvállalatok minden pozícióra helyetteseket képeznek, készülve a szabadságos és munkahelyváltási helyzetekre. Dokumentálnak minden folyamatot. Minden munkakört. Minden know-how-t. Minden procedúrát. Különben a szellemi javak bármikor kisétálhatnak az ajtón, vagy birtoklóik fizet. Amíg lehet, sajátítsa ki a stratégiát, innovációt, marketinget, és a finanszírozást. A védjegyeket, márkaneveket és szellemi termékeket le kell védeni és érdemes kiszervezni (a védjegy és szabadalom kapcsán itt talál gyakorlati tudnivalókat), hogy az üzletkötő céggel szemben indított rosszindulatú per ne foszthassa meg az alapítót a vállalkozásától.
2. Ne akarjon mindent egyedül csinálni! A legtöbb vállalkozás így kezdi és ilyen is marad. A tulajdonos (ok)adja(k) a cég agyát, szívét és gerincét. Kezdetben elkerülhetetlen hogy a cég tulajdonosai egyszerre 5–10 alkalmazott munkáját végezzék. Alacsony fizetésüknek köszönhetően az induló cég a kezdetektől nyereségesen és fenntarthatóan tud működni. A növekedés egy pontján viszont a vállalkozó már nem képes minden kritikus funkciót hatékonyan kézben tartani. Ahogy az arra alkalmas alkalmazott megfizethetővé és kiképezhetővé válik, érdemes dokumentálni és az alapító munkaköréről leválasztani egyes funkciókat. Ez eleinte költséges lesz és nem túl hatékony, de tehermentesíti a tulajdonost, hogy ő a további növekedést generáló lehetőségekre koncentrálhasson. (Az üzlet szempontjából a mindent kézben tartó egyetlen „központi agy" kockázatokat is jelent.)
3. Önerő kontra kockázati tőke: ne hamarkodja el a döntést!
Jó néhány sikeres vállalkozó indítja el tőke nélkül, vagy minimális forrással vállalkozását. Van, aki ezt finanszírozás híján, van aki kockázatcsökkentési célból teszi. (Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka valójában egy számolási hiba a Piac&Profit szakértője szerint. Segítünk elkerülni! ) Mielőtt befektetőt vonna be vállalkozásába, tegye fel magának a következő kérdéseket: ki tudja-e termelni a cég és ha igen,mennyi idő alatt a befektetett tőkét. Továbbá azt, hogy nem olcsóbb-e a családi, illetve baráti kölcsön, mint a kockázati tőke. A válaszokat alaposan gondolja végig és azoknak megfelelően cselekedjen. A hozzáértők úgy tartják, jobb a gyarapodó tapasztalattal párhuzamosan emelni a befektetett összeget, mint csődbe jutni mielőtt utat talál a vállalkozás. A kockázatkezelés azonban nincs ingyen, függetlenül attól, hogy ismerős vagy ismeretlen adj a tőkét. Az önfinanszírozás másik veszélye, hogy pénz híján megtörhet a vállalat növekedési lendülete, lemaradhat a versenytársaktól.
4. Koncentráljon új piacokra, fejlessze a marketinget!
Minden vállalkozás életében eljön az a pont, amikor a bevált módszerekkel már nem tud elegendő új vevőt szerezni és rákényszerül, hogy az új piacokat, új megrendelőket célozzon meg. Ne sajnálja az időt és a pénzt piackutatásra, az eredményeket figyelembe véve, bővítse a megrendelői körét! Az árbevételt marginális megrendelésekkel könnyebb növelni, ám a módszer csökkentheti a nyereséget. Figyeljen arra, hogy terméke/szolgáltatása ne váljon tömegtermékké, fejlessze a marketinget, fordítson időt és energiát a K+F-re és biztosítsa, hogy egyedi legyen, amit a cége kínál!
5. Biztassa dolgozóit, de ne engedje, hogy a fejére nőjenek!
A vállalkozást egy kiszervezett szolgáltatástól a függetlenség különbözteti meg. A tulajdonos tehát nem függhet sem a megrendelőtől, sem az alkalmazottól, de ha így is van, semmiképp sem éreztetheti velük ezt. A jó munkaerőt motiválni kell, dicsérni, de nem szabad megengedni, hogy úgy érezze, ő a vállalkozás mozgatórugója, mert ezzel könnyen visszaélhet és nehéz helyzetbe hozhatja a céget. (Hogy hogy lehet megtartani a legjobbakat? Adunk néhány tippet.) Ugyanez vonatkozik a megrendelőre, a cég partnereire, lehet bármilyen régi az ismeretség, közvetlen a viszony, célszerű megtartani a híres 3 lépés távolságot . Ez az egyetlen módja, hogy egy nehezebb időszakban is be tudjuk tartatni mondjuk a fizetési határidőket.
Egyszóval a jó cégvezető határozott, átgondolt, kézben tartja a kulcsfontosságú területeket, motivál, miközben távolságot tart és jól delegálja a feladatokat.