1. Lássuk a célt!
Fontos, hogy egy tárgyaláson egyértelműen fogalmazzunk azzal kapcsolatban, hogy mit szeretnénk mi, mit tudunk nyújtani az ügyfélnek, és azt is célszerű pontosan leírnunk, mit várunk el cserébe ezért. Mielőtt a tárgyalóasztalhoz ülnénk, fontos, hogy a magunk számára is tisztázzuk, tulajdonképpen mi is a beszélgetés célja számunkra. Ez az első lépés ahhoz, hogy bárki mást meg tudjunk győzni róla. (A jó prezentáció készítéséhez is ez az első lépés!) A cél nem önmagában egy kinyilatkoztatás az elvárt eredményekről, hanem olyan pozíció, amely a tárgyalóasztal Ön által képviselt oldalán minden érintett számára elfogadható.
2. Legyünk diplomaták!
Adjuk meg a tiszteletet az ügyfeleknek, partnereknek a személyes és írásos kommunikációban egyaránt. Kényes kérdésekben fogalmazzunk diplomatikusan, engedjük át az utolsó szót. Ez sokat segíthet abban, hogy ne alakuljanak ki viták, konfliktusok, vagy hogy gyorsan és mindenki számára megnyugtatóan lehet tisztázni a problémákat. Cégtulajdonosként könnyen és gyakran esünk abba a hibába, hogy ügyfelünket megpróbáljuk térdre kényszeríteni, és az „eszi, nem eszi, ez van…” helyzet elé állítani Pedig köztudott, hogy ezzel a magatartással épp az ellenkező hatást érjük el, mint amit szeretnénk. (De ez csak az egyik a három leggyakoribb baki közül, amit értékesítési kommunikációban elkövethetünk.)
3. Röviden és tömören kommunikáljunk!
Elengedhetetlen, hogy közérthetően fogalmazzunk, kerüljük a hatszoros körmondatokat, csak indokolt esetben használjunk idegen kifejezéseket, szakzsargont. Igaz ez a cég szórólapjaira, kiadványaira, a weboldalunk szövegezésére csakúgy, mint a napi szinten bonyolítandó tárgyalásokra. Hasznos, ha a felkészülés során minden esetben összefoglaljuk maximum 1 percben a mondanivalónk lényegét. Így élesben is menni fog. Kontrolláljuk azt is, hogy mikor mennyi információt adunk át. Ne essünk abba a hibába, hogy végeláthatatlan monológba kezdünk, és közben „kiteregetjük a lapjainkat”.
Tartsuk szem előtt, hogy a humornak van helye, de nem mindenhol. Amennyiben a cég profilja megengedi, vagy a tulajdonosok stílusához ez illik, használjuk a humort. A közös nevetés, a jó riposztok segítenek a kapcsolatok építésében. Ha jól csináljuk, megkedvelnek minket. Ha pedig kedvelnek, könnyebben elérjük a célunkat. Ráadásul a hallgatóság jobban emlékszik a mondandónkra, ha emlékezetes poénokkal tűzdeljük meg, így könnyebben átadhatók az üzenetek. Bár csodaszernek tűnik, nagyon óvatosan kell bánni vele.
5. Ne flancoljunk!
Ahhoz, hogy ránk találjanak és megjegyezzenek minket, fontos, hogy cégünk üzenetét, szlogenjét kristálytisztán és frappánsan öntsük formába. Persze, igyekezzünk jó színben feltűnni, de nem kell semmit túlzásba vinni. Nem túl hasznos a flancos betűtípus vagy a cirádás megfogalmazás, viszont egyértelmű üzenet nélkül aligha lesz megrendelésünk. Segítsük a vásárlóinkat, megrendelőinket, hogy ha ránk találnak, rövid idő alatt kiderüljön számukra, miért is érdemes velünk dolgozni – ehhez pedig mindkét fél jobban jár, ha tudja, valójában mire számíthat. Ne keltsünk hamis elvárásokat magunkkal szemben, legyünk egyszerűek, érthetőek. Ettől tűnünk a leginkább megbízhatónak.
A sikeres tárgyalás sokszor az alapokon múlik. Vannak még tippjeink, mire kell figyelni!