5 fontos tipp tárgyalási helyzetekhez

Induló vállalkozások tulajdonosai gyakran olyan kommunikációs bakikat követnek el, mint a legtöbb iskolás, amikor vizsgázik. Elkerülésük teljesen magától értetődő volna, de adott pillanatban – teljesítményorientáció, megfelelési kényszer hatására – mégis megtörténik. Néhány hasznos tipp, hogyan kerülhetjük el a leggyakoribb kommunikációs bakikat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

1. Lássuk a célt!

Fontos, hogy egy tárgyaláson egyértelműen fogalmazzunk azzal kapcsolatban, hogy mit szeretnénk mi, mit tudunk nyújtani az ügyfélnek, és azt is célszerű pontosan leírnunk, mit várunk el cserébe ezért. Mielőtt a tárgyalóasztalhoz ülnénk, fontos, hogy a magunk számára is tisztázzuk, tulajdonképpen mi is a beszélgetés célja számunkra. Ez az első lépés ahhoz, hogy bárki mást meg tudjunk győzni róla. (A jó prezentáció készítéséhez is ez az első lépés!) A cél nem önmagában egy kinyilatkoztatás az elvárt eredményekről, hanem olyan pozíció, amely a tárgyalóasztal Ön által képviselt oldalán minden érintett számára elfogadható.

2. Legyünk diplomaták!

Adjuk meg a tiszteletet az ügyfeleknek, partnereknek a személyes és írásos kommunikációban egyaránt. Kényes kérdésekben fogalmazzunk diplomatikusan, engedjük át az utolsó szót. Ez sokat segíthet abban, hogy ne alakuljanak ki viták, konfliktusok, vagy hogy gyorsan és mindenki számára megnyugtatóan lehet tisztázni a problémákat. Cégtulajdonosként könnyen és gyakran esünk abba a hibába, hogy ügyfelünket megpróbáljuk térdre kényszeríteni, és az „eszi, nem eszi, ez van…” helyzet elé állítani Pedig köztudott, hogy ezzel a magatartással épp az ellenkező hatást érjük el, mint amit szeretnénk. (De ez csak az egyik a három leggyakoribb baki közül, amit értékesítési kommunikációban elkövethetünk.)

3. Röviden és tömören kommunikáljunk!

Elengedhetetlen, hogy közérthetően fogalmazzunk, kerüljük a hatszoros körmondatokat, csak indokolt esetben használjunk idegen kifejezéseket, szakzsargont. Igaz ez a cég szórólapjaira, kiadványaira, a weboldalunk szövegezésére csakúgy, mint a napi szinten bonyolítandó tárgyalásokra. Hasznos, ha a felkészülés során minden esetben összefoglaljuk maximum 1 percben a mondanivalónk lényegét. Így élesben is menni fog. Kontrolláljuk azt is, hogy mikor mennyi információt adunk át. Ne essünk abba a hibába, hogy végeláthatatlan monológba kezdünk, és közben „kiteregetjük a lapjainkat”.

Négy tipp, hogyan harcolja ki az „igent”!
Egyes vállalkozói képességeket nem lehet az iskolában elsajátítani. Az egyik ilyen, hogy hogyan tárgyaljunk úgy, hogy megszerezzük a hőn áhított „igent” a partner részéről.
4. A humornak van helye!

Tartsuk szem előtt, hogy a humornak van helye, de nem mindenhol. Amennyiben a cég profilja megengedi, vagy a tulajdonosok stílusához ez illik, használjuk a humort. A közös nevetés, a jó riposztok segítenek a kapcsolatok építésében. Ha jól csináljuk, megkedvelnek minket. Ha pedig kedvelnek, könnyebben elérjük a célunkat. Ráadásul a hallgatóság jobban emlékszik a mondandónkra, ha emlékezetes poénokkal tűzdeljük meg, így könnyebben átadhatók az üzenetek. Bár csodaszernek tűnik, nagyon óvatosan kell bánni vele.

5. Ne flancoljunk!

Ahhoz, hogy ránk találjanak és megjegyezzenek minket, fontos, hogy cégünk üzenetét, szlogenjét kristálytisztán és frappánsan öntsük formába. Persze, igyekezzünk jó színben feltűnni, de nem kell semmit túlzásba vinni. Nem túl hasznos a flancos betűtípus vagy a cirádás megfogalmazás, viszont egyértelmű üzenet nélkül aligha lesz megrendelésünk. Segítsük a vásárlóinkat, megrendelőinket, hogy ha ránk találnak, rövid idő alatt kiderüljön számukra, miért is érdemes velünk dolgozni – ehhez pedig mindkét fél jobban jár, ha tudja, valójában mire számíthat. Ne keltsünk hamis elvárásokat magunkkal szemben, legyünk egyszerűek, érthetőek. Ettől tűnünk a leginkább megbízhatónak.

A sikeres tárgyalás sokszor az alapokon múlik. Vannak még tippjeink, mire kell figyelni!

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo