5 fontos tipp tárgyalási helyzetekhez

Induló vállalkozások tulajdonosai gyakran olyan kommunikációs bakikat követnek el, mint a legtöbb iskolás, amikor vizsgázik. Elkerülésük teljesen magától értetődő volna, de adott pillanatban – teljesítményorientáció, megfelelési kényszer hatására – mégis megtörténik. Néhány hasznos tipp, hogyan kerülhetjük el a leggyakoribb kommunikációs bakikat.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

1. Lássuk a célt!

Fontos, hogy egy tárgyaláson egyértelműen fogalmazzunk azzal kapcsolatban, hogy mit szeretnénk mi, mit tudunk nyújtani az ügyfélnek, és azt is célszerű pontosan leírnunk, mit várunk el cserébe ezért. Mielőtt a tárgyalóasztalhoz ülnénk, fontos, hogy a magunk számára is tisztázzuk, tulajdonképpen mi is a beszélgetés célja számunkra. Ez az első lépés ahhoz, hogy bárki mást meg tudjunk győzni róla. (A jó prezentáció készítéséhez is ez az első lépés!) A cél nem önmagában egy kinyilatkoztatás az elvárt eredményekről, hanem olyan pozíció, amely a tárgyalóasztal Ön által képviselt oldalán minden érintett számára elfogadható.

2. Legyünk diplomaták!

Adjuk meg a tiszteletet az ügyfeleknek, partnereknek a személyes és írásos kommunikációban egyaránt. Kényes kérdésekben fogalmazzunk diplomatikusan, engedjük át az utolsó szót. Ez sokat segíthet abban, hogy ne alakuljanak ki viták, konfliktusok, vagy hogy gyorsan és mindenki számára megnyugtatóan lehet tisztázni a problémákat. Cégtulajdonosként könnyen és gyakran esünk abba a hibába, hogy ügyfelünket megpróbáljuk térdre kényszeríteni, és az „eszi, nem eszi, ez van…” helyzet elé állítani Pedig köztudott, hogy ezzel a magatartással épp az ellenkező hatást érjük el, mint amit szeretnénk. (De ez csak az egyik a három leggyakoribb baki közül, amit értékesítési kommunikációban elkövethetünk.)

3. Röviden és tömören kommunikáljunk!

Elengedhetetlen, hogy közérthetően fogalmazzunk, kerüljük a hatszoros körmondatokat, csak indokolt esetben használjunk idegen kifejezéseket, szakzsargont. Igaz ez a cég szórólapjaira, kiadványaira, a weboldalunk szövegezésére csakúgy, mint a napi szinten bonyolítandó tárgyalásokra. Hasznos, ha a felkészülés során minden esetben összefoglaljuk maximum 1 percben a mondanivalónk lényegét. Így élesben is menni fog. Kontrolláljuk azt is, hogy mikor mennyi információt adunk át. Ne essünk abba a hibába, hogy végeláthatatlan monológba kezdünk, és közben „kiteregetjük a lapjainkat”.

Négy tipp, hogyan harcolja ki az „igent”!
Egyes vállalkozói képességeket nem lehet az iskolában elsajátítani. Az egyik ilyen, hogy hogyan tárgyaljunk úgy, hogy megszerezzük a hőn áhított „igent” a partner részéről.
4. A humornak van helye!

Tartsuk szem előtt, hogy a humornak van helye, de nem mindenhol. Amennyiben a cég profilja megengedi, vagy a tulajdonosok stílusához ez illik, használjuk a humort. A közös nevetés, a jó riposztok segítenek a kapcsolatok építésében. Ha jól csináljuk, megkedvelnek minket. Ha pedig kedvelnek, könnyebben elérjük a célunkat. Ráadásul a hallgatóság jobban emlékszik a mondandónkra, ha emlékezetes poénokkal tűzdeljük meg, így könnyebben átadhatók az üzenetek. Bár csodaszernek tűnik, nagyon óvatosan kell bánni vele.

5. Ne flancoljunk!

Ahhoz, hogy ránk találjanak és megjegyezzenek minket, fontos, hogy cégünk üzenetét, szlogenjét kristálytisztán és frappánsan öntsük formába. Persze, igyekezzünk jó színben feltűnni, de nem kell semmit túlzásba vinni. Nem túl hasznos a flancos betűtípus vagy a cirádás megfogalmazás, viszont egyértelmű üzenet nélkül aligha lesz megrendelésünk. Segítsük a vásárlóinkat, megrendelőinket, hogy ha ránk találnak, rövid idő alatt kiderüljön számukra, miért is érdemes velünk dolgozni – ehhez pedig mindkét fél jobban jár, ha tudja, valójában mire számíthat. Ne keltsünk hamis elvárásokat magunkkal szemben, legyünk egyszerűek, érthetőek. Ettől tűnünk a leginkább megbízhatónak.

A sikeres tárgyalás sokszor az alapokon múlik. Vannak még tippjeink, mire kell figyelni!

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo