Ha bukjuk is a nagy pályázati előleget, nem kell kétségbe esni

Jó esély van rá, hogy elkaszálja az Unió a magyar kormány által megemelt pályázati előlegek rendszerét - ami a Piac & Profit által megkérdezett pályázati tanácsadó szerint, bár kényelmes, valóban visszaélésre adhat módot. Enélkül sem kell azonban kétségbe esni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ne küldjük ki a bőkezű szállítói előleg rendszerben keletkezett számlákat Brüsszelbe, mert úgysem fogják kifizetni, közölték az Európai Bizottság illetékesei a magyar hatóságokkal – tudta meg a Portfolió. Becslésük szerint a pályázati előlegekkel kapcsolatos vita már most megközelíti a 200 milliárd forintot, és minél tovább pörgetjük itthon a kifizetéseket a mostani jogszabályi keretek mentén, annál nagyobb lesz az az összeg, amelynek az utólagos brüsszeli “behajtása” erősen kérdéses.

Az Európai Bizottságnak azzal a magyar újítással van gondja, hogy itthon a közbeszerzés után akár az elnyert támogatás 50%-át is ki lehet fizetni szállítói előlegként biztosíték (bankgarancia) nélkül, míg az EU többi országában legfeljebb 30%-ot lehet így megtenni biztosíték megkövetelése esetén is (biztosíték nélkül pedig csak 10%-ot). A magyar kormány az uniós források lehívásának és felhasználásának felgyorsítása érdekében rendeletben rögzítette, hogy az uniós támogatású projektek nyertesei előlegként azonnal igényelhetik a támogatási összeg 50 százalékát. (Később ezt azzal fejelték meg, hogy bizonyos esetekben akár 100 százalék is igényelhető.) A másik lazítás az volt, hogy a pályázat nyertesének nem kell garanciát bemutatnia arról, hogy bukás esetén képes visszafizetni az előleg összegét.

A Bizottság szerint a nagyobb előleg indokolatlan, garancia nélkül pedig még a 30 százalékot sem tartja elfogadhatónak.
A Bizottság szerint a nagyobb előleg indokolatlan, garancia nélkül pedig még a 30 százalékot sem tartja elfogadhatónak. Az előleg összegének emelését első pillanattól ellenezte a Bizottság, nem látta indokoltnak a szokásos, legfeljebb 30 százaléknál magasabb kifizetést – különösen nem a nagy infrastruktúra-beruházások esetében, amikor egy-két év is beletelik, mire az előkészítés után az érdemi költséggel járó munkák elkezdődnek. Az újdonság az, hogy fedezet, azaz bankgarancia nélkül már a 30 százalékot sem tartja elfogadhatónak.Az uniós fenntartások ellenére a magyar intézményrendszer a könnyítéseket alkalmazza, még a folyamatban lévő projektek esetében is.

A gyakorlat szerint kell

Az Európai Unió álláspontja az előleggel kapcsolatban elméletben érthető – mondta a Piac & Profitnak Torma Erzsébet, a Goodwill Consulting  pályázati tanácsadója.

- A vissza nem térítendő támogatások logikája mindig is az volt, hogy az életképes, gazdasági növekedést eredményező, pályázati forrástól függetlenül is tervezett projektek megvalósítását támogassa. Ez a gondolatmenet feltételezi azt, hogy a szükséges önerő, illetve a projektek előfinanszírozásához szükséges forrás is a pályázó vállalkozás rendelkezésére áll.

A szakember szerint belátható azonban, hogy a gyakorlatban ez a logika nem, vagy csak nagyon ritkán követhető: egy vállalkozás mindennapi életében számtalan nem várt tényező bekövetkezhet, mely a finanszírozást és a likviditást, ezáltal a projektek előfinanszírozását is érinti.

Kép:Pixabay

A megemelt előlegigénylési lehetőséget egyöntetűen üdvözölte a pályázói kör és a szakma is, hiszen egyértelműen a kifizetések gyorsítása és a könnyebb finanszírozás az elvárt eredmény.

- Tapasztalatunk szerint az előleg a projektfinanszírozásához elengedhetetlen. Gördülékenyebb és gyorsabb lesz a megvalósítás. A korábbi szabályozás, mely többek között bankgaranciát vagy jelzálogot írt elő, a vállalkozások likviditását hátráltatta. Főleg ha a fenntartási időszak 3 vagy 5 évében is biztosítani kellett. Szélsőséges esetben egy vállalkozás a pályázati beruházása miatt hitelképtelenné vált, hiszen a megvalósítási és a fenntartási időszakban (ez akár 5 év is lehet) jelzálog volt az ingatlanán, így szükség esetén nem tudta megterhelni egy újabb beruházás hitel általi finanszírozásához. A pályázat biztosítékaként alkalmazott bankgarancia bár egyszerű és kényelmes megoldás, de nem olcsó, mely szintén nem kedvezett a vállalkozásoknak.

Valóban hozzá lehet jutni mindenféle garancia és teljesítés nélkül akár a pályázati összeg egészéhez, és ez magában hordozza az esetleges visszaélések veszélyét.
Valóban lehet visszaélés

Az EU óvatos stratégiája azonban a saját szemszögéből érthető: jelen szabályozás szerint K+F projekteknél nem szükséges biztosítékot nyújtani, illetve a GINOP pályázatai esetében azon vállalkozások, melyek rendelkeznek legalább egy teljes lezárt üzleti évvel valamint szerepelnek a köztartozásmentes adózói adatbázisban is mentesülnek a biztosítékadási kötelezettség alól.

- A GINOP-ok esetében alkalmazandó könnyítés – ha általánosságban vizsgáljuk a pályázatokat – szinte az összes pályázóra igaz, így kijelenthető, hogy – kevés esetet leszámítva – valóban hozzá lehet jutni mindenféle garancia és teljesítés nélkül az előleghez, ami ha 100%, akkor a tényleges pályázati összeg kiutalását jelenti, és ez magában hordozza az esetleges visszaélések veszélyét.

A megemelt előlegigénylési lehetőség a pályázati tanácsadó tapasztalatai szerint nem a pályázók, hanem a projektek számát emelte meg.

-  Azon vállalkozások, melyek fejlődésükhöz és versenyképességük növeléséhez a pályázati forrásokat is használják, a magas előleg igénylési lehetőséggel párhuzamosan több projektet is meg mernek valósítani, hiszen a mindennapi működésük finanszírozását így kevésbé terhelik.

Minden hitelintézetnek van saját konstrukciója a pályázatok megvalósításának előfinanszírozására.
A 30 is több, mint volt

Ugyanakkor 30%-os előlegigénylési lehetőség, ha visszatekintünk a korábbiakra, nem elkeserítő: tény, hogy pályázói oldalról kényelmesebb lenne a 100%, de a korábbiakban jellemzően 25% előleget lehetett lehívni – mondja Torma Erzsébet.

Amennyiben az EU esetleg úgy dönt, hogy az előlegigénylési lehetőséget teljesen megtagadja – bár  szakértő kétli, hogy ez megtörténne -, akkor sem kell megijedni: minden hitelintézetnek van saját konstrukciója a pályázatok megvalósításának előfinanszírozására. Ezek a termékek hiteleszközök, tehát számolni kell a kamattal, azonban bármelyik nyertes pályázó hozzáférhet, így nem kerül veszélybe a projekt finanszírozása.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo