Fontos az időtényező, így minél előbb jelenteni kell az online csalást a banknak
Tapasztalataink szerint a cégek általában egészen gyorsan, akár pár órával az utalást követően már észreveszik, hogy bűncselekmény áldozataivá váltak. Online csalás esetén is az időtényező a legfontosabb; minden perc számít, így a legjobb először a banknál telefonon, majd írásban, majd a rendőrségnél is bejelenteni a bűncselekményt. A banknak kötelessége a NAV Központi Irányítás Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Irodája (NAV PEI) felé bejelenteni, ha pénzmosásgyanús tranzakciót észlel.
Ez a bejáratott bejelentési eljárás egészült ki 2024. augusztus 1-jétől egy újabb eljárással, így lehetővé vált a pénzmosás elleni intézményrendszert alkalmazni az online csalások elleni fellépés területén – hívja fel a figyelmet dr. Bognár Alexandra. De mi is ez az új eljárás?
Az új eljárásban a cég vagy a nyomozó hatóság értesítését követően a bankok együttműködve felkutatják, majd blokkolják az online csaláshoz kötődő pénzügyi átutalásokat még azelőtt, hogy azt a bűnözők a pénzügyi szektoron kívülre juttathatnák. Azaz, miután a cég bankja értesül arról, hogy a cég bankszámlájáról csalás következtében utaltak el pénzösszegeket, köteles a gyanús tranzakcióban érintett, azaz a kedvezményezett bankszámlát vezető bankot tájékoztatni a csalásról. Ha az összeg innen is további tranzakcióra került sor, a kedvezményezett bank szintén tovább tájékoztatja a következő kedvezményezett bankot, és így tovább. A kommunikációs folyamat addig folytatódik, amíg nem sikerül azonosítani a végső bankszámlán található, azaz tovább nem utalt összeget. Az azonosított pénzösszeghez kapcsolódó banki műveleteket a rendőrség maximum négy munkanapra felfüggesztheti, amíg folyik a büntetőeljárás kezdeményezése – egészíti kell dr. Suller Noémi.