A 2008-2009-es Globális információtechnológiai jelentés, amelyet a Világgazdasági Fórum készített, Mobilitás a hálózati világban címmel vizsgálja a mobilitás és az infokommunikációs fejlettség összefüggéseit. E szerint az alacsony mobilpenetráció majdhogynem minden esetben együtt jár az átlagosnál gyengébb szintű hálózati felkészültséggel, a magas penetrációnak azonban nem feltétlenül következménye a fejlett infokommunikáció. A tanulmány felvetéseiről Anders Jensent, a Pannon nemrég kinevezett vezérigazgatóját kérdeztük.
- A jelentésben az áll, hogy a mobiltelefónia gazdasági és szociális hatása sok országban messze túlmutat az iparág GDP-ből való részesedésén. Ön szerint igaz ez Magyarországra is?
- Ebben a témában itt nem készült felmérés, de az elmúlt tíz év hazai GDP-növekedési ütemét nézve kijelenthetjük, hogy a mobilpiacok bővülése nélkül ez a fejlődés nem következett volna be. Ma már a mobiltechnológia jelenlétét kézenfekvőnek vesszük az élet szinte minden területén. Rendkívül fontos szerepet játszik a munkaszervezésben, elengedhetetlen az üzleti életben, az oktatásban, a kapcsolattartásban. A mobiltechnológiák - a hang- és adatkommunikáció - elterjedése közvetlen hatással van az iparágakra: racionalizálja a munkavégzés folyamatait, csökkenti az árakat, növeli a működési hatékonyságot.
Az exportcégektől a gyártókon át a kereskedőkig az üzleti világ minden szereplője profitál abból, ha egy országban fejlett a hálózati gazdaság, azon belül pedig a mobilitás. A mobiltelefon-penetráció és a GDP-növekedés közötti korreláció viszont konkrétan is kimutatható: a GSM Association - GSMA - és a Deloitte korábbi közös kutatása szerint a mobilpenetráció minden tízszázaléknyi bővülése 1,2 százalékos GDP-növekedést von maga után egy országban. Ez jelentős arány, és igazolja, hogy a mobilhasználat terjedésének komoly gazdaságélénkítő hatása lehet.
- A versenyképesség szempontjából vajon elég-e a penetrációs adatokat mérni, vagy többet mond a felhasználási területek, a rendelkezésre álló technológiák kihasználtságának vizsgálata?
- Elvileg a penetráció önmagában nem mértékadó, az általános viselkedési formák és a használati preferenciák együttesen jellemeznek egy piacot. Mégis azt mondom, ma a mérés legjobb módja a penetráció vizsgálata, miközben biztos vagyok abban, hogy előbb-utóbb ez kevésbé lesz mértékadó. Az ország mobilitásának fejlettsége szempontjából elsősorban a szolgáltatástípusok és kihasználtságuk lesz releváns.
- Magyarországon a SIM-kártya-penetráció több mint 110 százalék, a használatot tükröző mutatók viszont elmaradnak a fejlettebb európai országokéitól.
- Valóban, mind a hang-, mind az adat- és a tartalomszolgáltatások terén lépéseket kell tennünk annak érdekében, hogy elérjük a fejlett piacok színvonalát. Visszatérve az első kérdésére, ez azt jelenti, hogy a hazai mobiliparágban még komoly, a GDP-t pozitívan befolyásoló tartalékok rejlenek. A kiadott SIM-kártyák számában nem várható jelentős bővülés, a kis- és középvállalatokat vagy a magánfelhasználókat célzó vezeték nélküli szolgáltatások terén viszont igen. Az itt végbemenő fejlődés pedig hatással lesz az egész társadalom működésére.
- Hogyan fokozható a használat?
- Megfelelő szabályozókkal és jól strukturált árakkal. Számos országban dolgoztam, és többfajta rendszert láttam. A legfontosabb - függetlenül attól, hogy érett vagy kevésbé fejlett piacról beszélünk -, hogy a rendeletek transzparensek és érthetőek legyenek, a változásokra rugalmasan reagáljanak, és a hatóságok nyitottan fogadják a piaci szereplők észrevételeit. Az EU értékelése szerint a magyar regulátorok viszonylag jól dolgoznak: javul az átláthatóság, a szabályrendszerek egyre koherensebbek, ugyanakkor a további fejlődést lehetővé tevő területeken még látunk hiányosságokat.
- Például hol?
- A mobilhálózatok többé-kevésbé az ország teljes népességét lefedik, a szolgáltatások színvonala érdekében azonban további bázisállomásokra lenne szükség. A hatályos hazai jogszabályok viszont kimondják, hogy az operátoroknak a bázisállomások száma után kell frekvenciadíjat fizetniük, ami azt jelenti, hogy minél jobban lefedjük az országot, annál magasabb lesz a minket terhelő frekvenciadíj. Ez mindenképpen a fejlődés ellen hat. Szolgáltatóként igyekszünk szorosan együttműködni a szabályozó szervekkel, és az eddigi tapasztalataim alapján úgy látom, a magyar hatóságok nyitottak. Az iparág szereplői között is kialakult az együttműködés, közösen dolgozunk új utak kiépítésén, a beruházások racionalizálásán. Bizonyos területeken a versenytársaknak partnerekké kell válniuk a további fejlődés érdekében.
- Egy tőkeintenzív iparágban, ahol folyamatosan kell beruházni, a kevesebb szereplővel zajló verseny eredményesebb lehet a lefedettséget, a penetrációt és a szolgáltatás minőségét illetően - olvasható a beszélgetésünk apropójául szolgáló kutatásban. A jelentést készítők úgy vélik, a szereplők számának garantálnia kell a versenyt, de túl sok versenytárs a fejlődés akadályává válhat, különösen a kevésbé jövedelmező földrajzi területeken. Tavaly októberben a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) meghirdette azt a kihasználatlan frekvenciasávot, amin egy negyedik mobilszolgáltató kezdhetné meg a működését Magyarországon. A közelmúltban azonban visszavonták a pályázatot arra hivatkozva, hogy a jelen gazdasági helyzetben nem érdemes ilyen döntést hozni. Ön szerint hány szereplő szolgálná a hazai mobilkommunikáció fejlődését?
- Egyetértek a tanulmány állításával, és szerintem a magyar piacon a saját infrastruktúrát kialakító negyedik mobilszolgáltató sem a piaci bővülést, sem a technológiai fejlődést nem mozdítaná előre. Ha túl sokan szeretnének ugyanabból a tortából részesedni, az valóban rossz árazáshoz vezetne, ami viszont a fejlesztések gátjává válhatna. A frekvenciasáv eladása a nemzeti erőforrásokkal való rossz gazdálkodást jelentené, ezért bölcs döntésnek tartom, hogy végül az NHH visszavonta a tendert. Most folynak a tárgyalások arról, hogy a már piacon lévő szolgáltatók számára hogyan lehetne lehetővé tenni a további beruházásokat. A frekvencia a nemzeti vagyon része, és az ország fejlődése szempontjából a lehető legelőnyösebb módon kell hasznosítani.
Mejelent a Piac és Profit magazinban.