Olcsóbb, hatékonyabb, mégis kényszeríteni kell

Az elektronikus számlázás elterjedésének robbanásszerű áttörését prognosztizálják a szakemberek akár egy-két éven belül, ennek ellenére a sok szempontból gazdaságos és hatékony módszer egyelőre leginkább a multinacionális vállalatok körében terjed. A kis- és középvállalkozások átállásának már nincs jogszabályi akadálya, a váltást az ismerethiány és az új technológiákkal szembeni bizalmatlanság nehezíti, tehát megoldás lehet a tájékoztatás is.

Az elektronikus számlázás bevezetése akár hatvan-kilencven százalékos megtakarítást is jelenthet a cégeknek a hagyományos, papír alapú számlázás költségeihez képest. Becslések szerint az így elérhető költségmegtakarítás kimenő számlánként 5, bejövő számlánként akár 20 euróra is tehető, a mérték a számlák mennyiségétől függően - a számlázáshoz kapcsolódó folyamatok, például az archiválás egyidejű optimalizálásával - akár a cég teljes éves forgalmának egy-két százaléka is lehet. A csökkenés többek között a papír alapú dokumentumok előállítási és postaköltségeinél elérhető megtakarításból, valamint az egyes dokumentumkezelési folyamatok felgyorsulásából adódik. Az elektronikus ellenőrzésnek köszönhetően radikálisan csökken a hibás számlák száma, és a rendszer lehetővé teszi a kinnlevőségek automatikus és naprakész követelését is. Az átállás járulékos előnye, hogy jelentősen csökkenthető a papír alapú dokumentumok használatával együtt járó környezetterhelés.

E-számlaszabályok
Az elektronikus számlázás lehetőségét, azaz az e-számlák kiállításához szükséges törvényi szabályozást először a 20/2004 (IV. 21) PM-rendelet teremtette meg, melyet 2008. január 1-jével hatályon kívül helyeztek, a követelményeket jelenleg a 2007/CXXVII. számú (áfa-) törvény 175. paragrafusa definiálja. Az e-számla formai, tartalmi és egyéb követelményeit meghatározó hazai rendeletek és törvények a 2001/115/EC európai uniós direktíva alapján készültek, tehát a magyar jogszabályok alapján kiállított e-számla megfelel az uniós követelményeknek. A még fennálló adminisztrációs akadályok megszüntetése körében a Miniszterelnöki Hivatal az e-számla könyvelésével, kontírozásával, valamint a könyvelésre vonatkozó információknak a számlához csatolásával kapcsolatos problémák megoldására a 2005. augusztus 31-ei APEH-közlemény visszavonását és új állásfoglalás kiadását, a papír alapú számláról készített hiteles elektronikus másolattal kapcsolatos jogszabályi ellentmondások feloldására pedig a polgári perrendtartásról szóló törvény és a 13/2005. IHM-rendelet összhangba hozását javasolja. E folyamatba illeszkedik a 2009. október 26-án megjelent – az új, hatályos szabályozáshoz kapcsolódó – APEH-tájékoztató az elektronikus számlázásról.
Forrás: Miniszterelnöki Hivatal, digitdoc.hu

Lassú átállás

Mindennek ellenére Magyarországon az elektronikusan kibocsátott számlák aránya mérhetetlenül alacsony - jóval alatta marad az amúgy nem túl magas 1,75 százalékos európai átlagnak, az egyes tagállamok penetrációja 2 és 12 százalék között váltakozik -, pedig a szükséges jogszabályokat már 2004-ben megalkották, 2007-ben a még meglévő adminisztratív problémákat is megoldották, és egyszerűsítették a jogszabályi környezetet. Ám a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) által készített friss tanulmány szerint a tágabb jogszabályi és adminisztratív környezetben továbbra is vannak az e-számlázás elterjedését akadályozó tényezők. Mind a felmérés során készült interjúk, mind a piaci szereplők tapasztalatai azt igazolják, hogy a hazai elterjedés legmeghatározóbb akadályozó tényezője a vonatkozó jogszabályok eltérő értelmezése, az érintett vállalkozások ismerethiánya és az elektronikus dokumentumokkal, megoldásokkal szembeni bizalmatlansága.

Az Elektronikus Számlakibocsátók Egyesületének május-júniusban végzett kérdőíves felmérése szerint a hazai penetráció jövőbeli növekedésével kapcsolatos várakozások meglehetősen eltérőek: egyesek szerint 2015-re a kibocsátott B2C számlák közül mindössze 5 százalék, míg mások szerint 70 százalék lesz elektronikus, a B2B szektorra vonatkozó várakozások pedig 1 és 85 százalék között szóródnak. A sikeres európai példák az mutatják, hogy az e-számlázás terjedése elsősorban az állami és a nagyvállalati szektorból indulhat ki, és az itteni cégek beszállítóikkal szembeni elvárásainak köszönhetően robbanásszerűen válhat uralkodóvá a kis- és középvállalkozások körében.

Tájékoztatás és könnyítés

A MEH felmérése szerint a megoldás szélesebb körben való elterjesztését az elektronikus számlák kontírozására és hosszú távú tárolásra vonatkozó jogszabályok magyarázatával, pontosításával lehetne elősegíteni. A részletesebb tájékoztatás eloszlatná a pluszképzésekkel és nagy beruházási igénnyel kapcsolatos hiedelmeket, illetve az elektronikus dokumentumok biztonságával kapcsolatos bizalmatlanságot is. Mindezek Kornis György, a Számadó Kft. ügyvezető igazgatója és Espán Zsolt, a NetLock Kft. senior projektvezetője szerint is komolyan lassítják a módszer elterjedését. Pedig a legegyszerűbb - bár talán nem a legelegánsabb, de a kisvállalkozások számára tökéletesen megfelelő - elektronikus számla akár a korábbi számlázóprogram jól ismert kezelői felületén is előállítható, és e-mailen is továbbítható.

A magyar cégek ellenállásának leküzdése érdekében a MEH november folyamán mind a számlakibocsátó, mind a -befogadó oldal számára tájékoztató anyagokat tesz elérhetővé az államtitkárság honlapján. Ezek közérthetően, gyakorlati példákkal színesítve ismertetik az e-számlázás bevezetéséhez szükséges jogi, technikai és egyéb követelményeket. A tájékoztató füzetek mellett egy interaktív döntéstámogató alkalmazás is várja majd az érdeklődőket, amelynek segítségével megtudhatják, hogy vállalkozásuk mennyit takaríthatna meg az e-számlázás bevezetésével, és milyen lépéseket kell tenni a bevezetéshez.

Uniós kezdeményezés

Az e-számlázás terjedésének elősegítését szolgálja az Európai Bizottság idén januárban elfogadott javaslata, amely könnyíteni szeretne a mostani feltételeken: egységesítené az országonként eltérő számlázási szabályokat, és egyszerűsítené is azokat. Például e-számla kibocsátásához nem lenne szükség sem úgynevezett „minősített elektronikus aláírásra", sem pedig elektronikus adatcserére, aminek hitelességét a hatóságok ma még az ügyletben részt vevő vállalkozások között jelentős ráfordítással kiépített, kétirányú, zárt adatkapcsolathoz (EDI-rendszer) kötik - magyarázza Veszprémi István, a Deloitte adó-tanácsadási üzletágának partnere. A bizottság javaslata szerint lehetővé válna a számlák digitális tárolása abban az esetben is, ha azokat eredetileg papíralapon bocsátották ki. A javaslat az egyik központi eleme annak az akciótervnek, amellyel az Európai Bizottság 2012-re a negyedével szeretné csökkenteni a gazdaság szereplőit sújtó adminisztratív terheket az unióban.

Megjelent a Piac és Profit magazin októberi számában.

Az európai élmezőny
Dánia: az első európai ország, amely az állami szektor számára kizárólagossá tette az elektronikus számla használatát 2005 februárjában. Egy rövid átmeneti időszakban engedélyezték, hogy a papír alapú számlákról elektronikus másolatot készítsenek. A hozzávetőleg évi 15 millió tranzakció digitális útra terelése a számítások szerint három év alatt 100 millió euró megtakarítást jelentett az államnak. A Dán Nemzeti IT és Telekom Ügynökség (NITA) valamennyi dán kisvállalkozás számára lehetővé tette, hogy elektronikus dokumentumokat (számlákat) bocsásson ki a közszféra számára. A NemHandel rendszer könnyű és biztonságos csatornát teremt az elektronikus dokumentumok továbbítására. A program sikerességét bizonyítja, hogy 2009 májusában közel 100 ezer számlát nyújtottak be a rendszer segítségével.
Svédország: 2008 júliusától az állami szektor számára kötelező az elektronikus számlák befogadása, de – a dán példával ellentétben – a papír alapú számlákat még nem vonták ki a forgalomból.
Finnország: 2009 végétől, ha bármelyik államigazgatási szerv papír alapú számlát kap, visszaküldi azt a kibocsátójának. Így 2010 elejétől az állami szektor csak elektronikus számlát fogadhat be.
Spanyolország: 2009 szeptemberétől a legtöbb minisztérium csak az elektronikusan benyújtott számlákat egyenlíti ki.
Hozzávetőleg 10 európai uniós ország készül arra, hogy az állami szektor számára kötelezővé tegye az elektronikus számla befogadását.
Forrás: Miniszterelnöki Hivatal

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo