Olcsóbb, hatékonyabb, mégis kényszeríteni kell

Az elektronikus számlázás elterjedésének robbanásszerű áttörését prognosztizálják a szakemberek akár egy-két éven belül, ennek ellenére a sok szempontból gazdaságos és hatékony módszer egyelőre leginkább a multinacionális vállalatok körében terjed. A kis- és középvállalkozások átállásának már nincs jogszabályi akadálya, a váltást az ismerethiány és az új technológiákkal szembeni bizalmatlanság nehezíti, tehát megoldás lehet a tájékoztatás is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elektronikus számlázás bevezetése akár hatvan-kilencven százalékos megtakarítást is jelenthet a cégeknek a hagyományos, papír alapú számlázás költségeihez képest. Becslések szerint az így elérhető költségmegtakarítás kimenő számlánként 5, bejövő számlánként akár 20 euróra is tehető, a mérték a számlák mennyiségétől függően - a számlázáshoz kapcsolódó folyamatok, például az archiválás egyidejű optimalizálásával - akár a cég teljes éves forgalmának egy-két százaléka is lehet. A csökkenés többek között a papír alapú dokumentumok előállítási és postaköltségeinél elérhető megtakarításból, valamint az egyes dokumentumkezelési folyamatok felgyorsulásából adódik. Az elektronikus ellenőrzésnek köszönhetően radikálisan csökken a hibás számlák száma, és a rendszer lehetővé teszi a kinnlevőségek automatikus és naprakész követelését is. Az átállás járulékos előnye, hogy jelentősen csökkenthető a papír alapú dokumentumok használatával együtt járó környezetterhelés.

E-számlaszabályok
Az elektronikus számlázás lehetőségét, azaz az e-számlák kiállításához szükséges törvényi szabályozást először a 20/2004 (IV. 21) PM-rendelet teremtette meg, melyet 2008. január 1-jével hatályon kívül helyeztek, a követelményeket jelenleg a 2007/CXXVII. számú (áfa-) törvény 175. paragrafusa definiálja. Az e-számla formai, tartalmi és egyéb követelményeit meghatározó hazai rendeletek és törvények a 2001/115/EC európai uniós direktíva alapján készültek, tehát a magyar jogszabályok alapján kiállított e-számla megfelel az uniós követelményeknek. A még fennálló adminisztrációs akadályok megszüntetése körében a Miniszterelnöki Hivatal az e-számla könyvelésével, kontírozásával, valamint a könyvelésre vonatkozó információknak a számlához csatolásával kapcsolatos problémák megoldására a 2005. augusztus 31-ei APEH-közlemény visszavonását és új állásfoglalás kiadását, a papír alapú számláról készített hiteles elektronikus másolattal kapcsolatos jogszabályi ellentmondások feloldására pedig a polgári perrendtartásról szóló törvény és a 13/2005. IHM-rendelet összhangba hozását javasolja. E folyamatba illeszkedik a 2009. október 26-án megjelent – az új, hatályos szabályozáshoz kapcsolódó – APEH-tájékoztató az elektronikus számlázásról.
Forrás: Miniszterelnöki Hivatal, digitdoc.hu

Lassú átállás

Mindennek ellenére Magyarországon az elektronikusan kibocsátott számlák aránya mérhetetlenül alacsony - jóval alatta marad az amúgy nem túl magas 1,75 százalékos európai átlagnak, az egyes tagállamok penetrációja 2 és 12 százalék között váltakozik -, pedig a szükséges jogszabályokat már 2004-ben megalkották, 2007-ben a még meglévő adminisztratív problémákat is megoldották, és egyszerűsítették a jogszabályi környezetet. Ám a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) által készített friss tanulmány szerint a tágabb jogszabályi és adminisztratív környezetben továbbra is vannak az e-számlázás elterjedését akadályozó tényezők. Mind a felmérés során készült interjúk, mind a piaci szereplők tapasztalatai azt igazolják, hogy a hazai elterjedés legmeghatározóbb akadályozó tényezője a vonatkozó jogszabályok eltérő értelmezése, az érintett vállalkozások ismerethiánya és az elektronikus dokumentumokkal, megoldásokkal szembeni bizalmatlansága.

Az Elektronikus Számlakibocsátók Egyesületének május-júniusban végzett kérdőíves felmérése szerint a hazai penetráció jövőbeli növekedésével kapcsolatos várakozások meglehetősen eltérőek: egyesek szerint 2015-re a kibocsátott B2C számlák közül mindössze 5 százalék, míg mások szerint 70 százalék lesz elektronikus, a B2B szektorra vonatkozó várakozások pedig 1 és 85 százalék között szóródnak. A sikeres európai példák az mutatják, hogy az e-számlázás terjedése elsősorban az állami és a nagyvállalati szektorból indulhat ki, és az itteni cégek beszállítóikkal szembeni elvárásainak köszönhetően robbanásszerűen válhat uralkodóvá a kis- és középvállalkozások körében.

Tájékoztatás és könnyítés

A MEH felmérése szerint a megoldás szélesebb körben való elterjesztését az elektronikus számlák kontírozására és hosszú távú tárolásra vonatkozó jogszabályok magyarázatával, pontosításával lehetne elősegíteni. A részletesebb tájékoztatás eloszlatná a pluszképzésekkel és nagy beruházási igénnyel kapcsolatos hiedelmeket, illetve az elektronikus dokumentumok biztonságával kapcsolatos bizalmatlanságot is. Mindezek Kornis György, a Számadó Kft. ügyvezető igazgatója és Espán Zsolt, a NetLock Kft. senior projektvezetője szerint is komolyan lassítják a módszer elterjedését. Pedig a legegyszerűbb - bár talán nem a legelegánsabb, de a kisvállalkozások számára tökéletesen megfelelő - elektronikus számla akár a korábbi számlázóprogram jól ismert kezelői felületén is előállítható, és e-mailen is továbbítható.

A magyar cégek ellenállásának leküzdése érdekében a MEH november folyamán mind a számlakibocsátó, mind a -befogadó oldal számára tájékoztató anyagokat tesz elérhetővé az államtitkárság honlapján. Ezek közérthetően, gyakorlati példákkal színesítve ismertetik az e-számlázás bevezetéséhez szükséges jogi, technikai és egyéb követelményeket. A tájékoztató füzetek mellett egy interaktív döntéstámogató alkalmazás is várja majd az érdeklődőket, amelynek segítségével megtudhatják, hogy vállalkozásuk mennyit takaríthatna meg az e-számlázás bevezetésével, és milyen lépéseket kell tenni a bevezetéshez.

Uniós kezdeményezés

Az e-számlázás terjedésének elősegítését szolgálja az Európai Bizottság idén januárban elfogadott javaslata, amely könnyíteni szeretne a mostani feltételeken: egységesítené az országonként eltérő számlázási szabályokat, és egyszerűsítené is azokat. Például e-számla kibocsátásához nem lenne szükség sem úgynevezett „minősített elektronikus aláírásra", sem pedig elektronikus adatcserére, aminek hitelességét a hatóságok ma még az ügyletben részt vevő vállalkozások között jelentős ráfordítással kiépített, kétirányú, zárt adatkapcsolathoz (EDI-rendszer) kötik - magyarázza Veszprémi István, a Deloitte adó-tanácsadási üzletágának partnere. A bizottság javaslata szerint lehetővé válna a számlák digitális tárolása abban az esetben is, ha azokat eredetileg papíralapon bocsátották ki. A javaslat az egyik központi eleme annak az akciótervnek, amellyel az Európai Bizottság 2012-re a negyedével szeretné csökkenteni a gazdaság szereplőit sújtó adminisztratív terheket az unióban.

Megjelent a Piac és Profit magazin októberi számában.

Az európai élmezőny
Dánia: az első európai ország, amely az állami szektor számára kizárólagossá tette az elektronikus számla használatát 2005 februárjában. Egy rövid átmeneti időszakban engedélyezték, hogy a papír alapú számlákról elektronikus másolatot készítsenek. A hozzávetőleg évi 15 millió tranzakció digitális útra terelése a számítások szerint három év alatt 100 millió euró megtakarítást jelentett az államnak. A Dán Nemzeti IT és Telekom Ügynökség (NITA) valamennyi dán kisvállalkozás számára lehetővé tette, hogy elektronikus dokumentumokat (számlákat) bocsásson ki a közszféra számára. A NemHandel rendszer könnyű és biztonságos csatornát teremt az elektronikus dokumentumok továbbítására. A program sikerességét bizonyítja, hogy 2009 májusában közel 100 ezer számlát nyújtottak be a rendszer segítségével.
Svédország: 2008 júliusától az állami szektor számára kötelező az elektronikus számlák befogadása, de – a dán példával ellentétben – a papír alapú számlákat még nem vonták ki a forgalomból.
Finnország: 2009 végétől, ha bármelyik államigazgatási szerv papír alapú számlát kap, visszaküldi azt a kibocsátójának. Így 2010 elejétől az állami szektor csak elektronikus számlát fogadhat be.
Spanyolország: 2009 szeptemberétől a legtöbb minisztérium csak az elektronikusan benyújtott számlákat egyenlíti ki.
Hozzávetőleg 10 európai uniós ország készül arra, hogy az állami szektor számára kötelezővé tegye az elektronikus számla befogadását.
Forrás: Miniszterelnöki Hivatal

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo