Korai még temetni a munkahelyi e-mailt

Az elektronikus levelezés alig néhány évvel ezelőtt is még a kommunikáció legkényelmesebb, leggyakrabban használt eszköze volt. Ám az okostelefonok és az azokon futó alkalmazások elterjedése itt is változásokat hozott. Azonban garantálható, hogy az e-mailezés nem fog egyhamar kikopni mindennapi életünkből.  

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

Az vitathatatlan, hogy az utóbbi időszakban egyre több területről – csevegőappok, közösségi platformok – kezd nyomás helyeződni a hagyományos online levelezésre. A Deloitte kimutatása szerint tavaly az sms és a csevegés már az online kommunikáció 35 százalékát adta világszerte, szemben a két évvel korábbi 29 százalékkal. Mindeközben az e-mail részesedése 22 százalékra esett vissza a 2014-es 29 százalékról. Ráadásul, ahogy ezeknek a kommunikációs csatornáknak egyre bővül a funkcionalitása, úgy növekszik az elektronikus levelezés fenyegetettsége – idézi az elemzést a Bitport.hu.

De valóban az e-mail lesz-e a digitális világ soron következő kiöregedő technológiája? A rövid válasz: nem. Az okostelefonok ma már a legtöbb fejlett piac kommunikációját uralják. Az egymás közti kommunikáció a közösségi médián, csevegőappokon és az e-mailen keresztül egy gombnyomásra elérhetővé válik.

A kommunikációs eszközökön belül a chatalkalmazások gerjesztik a legnagyobb hullámokat, főként a felhasználók nagy száma miatt. A WhatsApp és a Facebook Messenger könnyedén felveszi a versenyt akár a Google maillel is, miután mindhárom szolgáltatást egyenként már több mint egymilliárdan használják havonta legalább egyszer. Még meggyőzőbb, ha a négy legnépszerűbb csevegőappot nézzük, ezek együttvéve több mint 3 milliárd aktív felhasználóval rendelkeznek világszerte, többel, mint a top négy közösségi hálózat.

Az e-mailezés 3 alapszabálya
Az írásbeli kommunikációt az e-mail alaposan megváltoztatta, ennek egyik oka éppen a gyorsasága. Az a tény, hogy gyorsan eljuttathatjuk gondolatainkat, kéréseinket, az elvégzendő feladatot vagy a megoldandó problémát a címzetthez, fura elvárásokat és elegánsnak kevéssé nevezhető viselkedési szokásokat is felszínre hozott. Szakértőnk összeszedte azt a három játékszabályt, amihez érdemes tartani magunkat.
Ezek a változások már nemcsak az emberek egymás közti kommunikációjára hatnak, hanem egyre jobban megváltoztatják az üzleti kapcsolattartás online formáját is. A csevegőappok növekvő népszerűsége komoly hatással van az online kommunikáció minden formájára, beleértve az üzleti levelezést is. Egy Adobe-felmérés szerint a válaszadók több mint a kétharmada úgy véli, a csevegőprogramokon jellemző rövid üzenetváltások nyomán az elektronikus levelek is jóval rövidebbek és kevésbé hivatalosak lettek.

A munkahelyi e-mail trónfosztásában az elmúlt másfél évben igen nagy szerepe volt annak, hogy számos funkcióval és képességgel bővültek a csevegőalkalmazások.  Van persze a chateknek egy olyan oldala is, aminek nem biztos, hogy annyira örülnek a munkavállalók. Ezek többsége alkalmas arra is, hogy monitorozza a munkahelyi kommunikációt, beleolvasson az alkalmazott levelezésébe, statisztikát készítsen arról, hogy az adott csevegések milyen gyakoriak, mennyi időt vettek igénybe.

A jelenlegi trendek ellenére a szakértők úgy látják, hogy az e-mail még jó ideig kitart, mint az egyik legmegbízhatóbb kommunikációs forma, legyen szó az üzleti vagy a magánéletről. Mint ahogy a toll és a papír sem tűnt el teljesen a digitális eszközök és az internet megjelenése után. Elemzők szerint még legalább öt év kell ahhoz, hogy a legfiatalabb generációk képviselői, belépve a munkaerőpiacra, tovább faragjanak a hagyományos elektronikus levelezés munkahelyi szerepén. A másik oldalról viszont a megszokás nagyon nagy úr, így az idősebbek ragaszkodása az e-mailhez egyfajta védelmet nyújt a régi kommunikációs formának.

Az Adobe felmérése szerint rövid távon akár még növekedhet is az elektronikus levelezés használata, köszönhetően épp az ehhez való könnyű hozzáférést biztosító okostelefonok világméretű terjedésének. Az e-mail ma még meghatározó eszköz a fogyasztók elérésében is. A megkérdezettek közel fele preferálja ezt a csatornát a marketingüzenetek fogadásánál, 22 százalék a postaládában landoló hagyományos levelezést (direct mail) preferálja, és mindössze 9 százalék látja jó szívvel a reklámüzeneteket a közösségimédia-felületén.

Így kerüljük el az e-mailes bakikat
A közelmúltban körbejárta a hazai és nemzetközi sajtót, hogy az egyik világcég hálózatát feltörték, és több terabyte adatot szereztek meg. Azóta számos belső levél is kiszivárgott, kellemetlen helyzetbe hozva a levelek íróját és a céget, nem kis feszültséggel terhelve a személyes kapcsolatokat is. Azt, hogy az ügynek lesz-e folyománya még nem tudjuk, de tanulságai vannak.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo