Az vitathatatlan, hogy az utóbbi időszakban egyre több területről – csevegőappok, közösségi platformok – kezd nyomás helyeződni a hagyományos online levelezésre. A Deloitte kimutatása szerint tavaly az sms és a csevegés már az online kommunikáció 35 százalékát adta világszerte, szemben a két évvel korábbi 29 százalékkal. Mindeközben az e-mail részesedése 22 százalékra esett vissza a 2014-es 29 százalékról. Ráadásul, ahogy ezeknek a kommunikációs csatornáknak egyre bővül a funkcionalitása, úgy növekszik az elektronikus levelezés fenyegetettsége – idézi az elemzést a Bitport.hu.
De valóban az e-mail lesz-e a digitális világ soron következő kiöregedő technológiája? A rövid válasz: nem. Az okostelefonok ma már a legtöbb fejlett piac kommunikációját uralják. Az egymás közti kommunikáció a közösségi médián, csevegőappokon és az e-mailen keresztül egy gombnyomásra elérhetővé válik.
A kommunikációs eszközökön belül a chatalkalmazások gerjesztik a legnagyobb hullámokat, főként a felhasználók nagy száma miatt. A WhatsApp és a Facebook Messenger könnyedén felveszi a versenyt akár a Google maillel is, miután mindhárom szolgáltatást egyenként már több mint egymilliárdan használják havonta legalább egyszer. Még meggyőzőbb, ha a négy legnépszerűbb csevegőappot nézzük, ezek együttvéve több mint 3 milliárd aktív felhasználóval rendelkeznek világszerte, többel, mint a top négy közösségi hálózat.
A munkahelyi e-mail trónfosztásában az elmúlt másfél évben igen nagy szerepe volt annak, hogy számos funkcióval és képességgel bővültek a csevegőalkalmazások. Van persze a chateknek egy olyan oldala is, aminek nem biztos, hogy annyira örülnek a munkavállalók. Ezek többsége alkalmas arra is, hogy monitorozza a munkahelyi kommunikációt, beleolvasson az alkalmazott levelezésébe, statisztikát készítsen arról, hogy az adott csevegések milyen gyakoriak, mennyi időt vettek igénybe.
A jelenlegi trendek ellenére a szakértők úgy látják, hogy az e-mail még jó ideig kitart, mint az egyik legmegbízhatóbb kommunikációs forma, legyen szó az üzleti vagy a magánéletről. Mint ahogy a toll és a papír sem tűnt el teljesen a digitális eszközök és az internet megjelenése után. Elemzők szerint még legalább öt év kell ahhoz, hogy a legfiatalabb generációk képviselői, belépve a munkaerőpiacra, tovább faragjanak a hagyományos elektronikus levelezés munkahelyi szerepén. A másik oldalról viszont a megszokás nagyon nagy úr, így az idősebbek ragaszkodása az e-mailhez egyfajta védelmet nyújt a régi kommunikációs formának.
Az Adobe felmérése szerint rövid távon akár még növekedhet is az elektronikus levelezés használata, köszönhetően épp az ehhez való könnyű hozzáférést biztosító okostelefonok világméretű terjedésének. Az e-mail ma még meghatározó eszköz a fogyasztók elérésében is. A megkérdezettek közel fele preferálja ezt a csatornát a marketingüzenetek fogadásánál, 22 százalék a postaládában landoló hagyományos levelezést (direct mail) preferálja, és mindössze 9 százalék látja jó szívvel a reklámüzeneteket a közösségimédia-felületén.