„Az adatelemzés célja az előrejelzés” – mondta Bőgel György, a CEU professzora, aki példákat is említett. Rióban például a földcsuszamlásokat igyekeznek megjósolni a lakott területek körében, de egy újszülött „adatosítása” az inkubátorban is a jövőre vonatkozik, mert a lehetséges egészségügyi vészhelyzetek kivédését, az életmentést segíti.
„Az arcfelismerés már nagyon megbízható, valahol 100 százaléknál jár” – hangsúlyozta Bőgel. A felhasználói profilalkotás és elemzés technológiái pedig már ott tartanak, hogy „50-300 lájkból a közösségi médián a számítógép jobban meg tudja állapítani a személyiségjegyeinket, mint a kollégánk, a barátunk, sőt a házastársunk” – mondta Bőgel.
A fogyasztók következő lépéseit is egyre javuló pontossággal kalkulálhatók ki, egyénileg és tömegesen is. „Telepítettünk olyan rendszert, ami az eddigi tranzakciók alapján 90 százalékos pontossággal tudtuk megjósolni, hogy egy kávézóban milyen tranzakciók lesznek az adott napon” – mondta Salga Péter, a Dyntell Magyarország Kft. ügyvezetője.
„Egy piackutatás ma már nem kerül milliókba, közösségi médiás persona-kutatással gyorsan és költséghatékonyan elvégezhető. Egy kis webshop is üzemeltethet prediktív rendszereket, mely megjósolja, ki potenciálisan visszatérő vevő és ki az, aki lemorzsolódik” – mondta Vető Balázs, a Fisherman’s Online Kft. ügyvezető igazgatója.
A vásárlói élményt gyorsítja és optimalizálja a chatbot is. A Domino’s Pizza állt elő az első chatbottal Amerikában. Ma már sok márkánál vásárolhatunk úgy, hogy a Facebook chat alapján azonosít a rendszer, elég egy-egy emojira tapelnünk az okos teló érintőképernyőjén és máris engedélyeztük a vásárlást. A Facebook rendszerén keresztül történhet a fizetés, a bankkártyát sem kell elővenni, hogy bepötyögjük a számot.